• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag som försöker lämna mörkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Kul att du fortsätter, i ett lugnare tempo... då kanske jag hinner ikapp så kan jag få bjuda på en Wirrepinne, för öl får man ju inte dricka nu när man har snöat in sig på Jappes LCHF-tråd... på både gott o ont..gott att magen blivit mindre och ont att magen inte får det den vill ha.. Håll den takten så syns vi kanske om nån vecka..
//Klasse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Beilstein är värt ett besök. Jag var där 2012 och lyckades ta mig ända upp till Burg Metternich.

Mett.jpg

Trappor, trappor...

Beil 1.jpg

Ännu fler trappor...

Beil 2.jpg

Men när man väl kommit upp så blev man serverad en fin vy över den här delen av Moseldalen. På andra sidan ligger Bengtics camping, Happy Holiday, som är riktigt trevlig och prisvärd.

Beil 3 färjan.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Jag har inte apple utan android surfplatta, IGOs traffic fungerar men man måste betala en prenumeration på ett år vilket jag gjorde.
Tyvärr stämmer inte allt så omvägarna körde jag inte som tur var, men råkade trycka på att jag skulle titta på omvägen och sen var det svårt innan den fattade att jag inte tagit omvägen och trafiken rullade på.
Gjorde 30 mil på drygt 4 timmar vilket nog är rekord hittills men det är ju lördag.
Kör mot Norr och Travemunde kanske redan på söndag ingen lastbilstrafik och vägbyggarna är hemma. Men 34 mil på tyska motorvägar är jobbigt man vet inte när man kommer fram så kunde jag hitta en plats med el och helst restaurang i närheten av travemunde när man kommer söderifrån skulle det vara bra. Men den måste vara öppen och restaurangen också, sen byter vi ju tid det har jag haft problem med tidigare.
Jag lyckades alltså inte lämna det stora mörkret bekymmer med gasolvärmen som jag visste om men förträngt eftersom det var dyrt och svårt att fixa gör att det blir väldigt svag värme.
Diagnosen enligt HBK expert är att det är ventilen man skruvar på som är felaktig den kostar över 1200kr sen tar det flera timmar av någon som kan att byta den. Min är ju dessutom utrustad med eltillsats av en hempulare däför sitter det en lampsladd från värmaren till någon dosa.
Hade jag kört rakt ner så blir det ju varmare men man ska ju hem också, testade i natt men utan att ha på elen men fick gå upp och slå på elvärmen.
Vet att det kan bli ganska kallt på nätterna långt söderut speciellt om man är lite högre upp.
 

Bilagor

  • SAM_0541.JPG
    SAM_0541.JPG
    6 MB · Visningar: 21
  • SAM_0546.JPG
    SAM_0546.JPG
    3,8 MB · Visningar: 17
  • SAM_0544.JPG
    SAM_0544.JPG
    6,5 MB · Visningar: 20
  • SAM_0549.JPG
    SAM_0549.JPG
    5 MB · Visningar: 19
J

Jarn

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Vill du ha ställplats med el och restauranger strax innan Travemünde, så kan jag rekommendera Bad Schwartau, ligger precis efter Lübeck om du kommer södrerifrån. Där motorvägen delar sig mot Travemünde resp. Puttgarden. Finns i HBK platser.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Tråkigt att du vänder norrut..har sett fram emot den där wirrepinnen... själv så står jag på en fin ställplats i Stade..är du inte långt ifrån så är jag kvar till söndag..om inte, så får du köra försiktigt på din "hemresa".. Ha d //Klasse
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Jag är ganska mycket söderut strax norr om Munster vid en plats som heter greven vid marinhafven några km väg 1.
Bra plats, ska du vidare söderut ska du passa på att åka på söndag då lastbilarna står stilla till kvällen och vägbyggena står still, väldigt mycket köer överallt men var mycket bättre idag på lördag. Se till att vara upptankad hela tiden utifall att det drar ut på tiden. Stade är vänort till Finspång så skolan jag jobbade på hade en del utbyte.
Ska försöka nå travemunde på söndag stannar där för ev överfart hem måndag kväll.
Vädret är inget vidare regn och blåst. Varmt och skönt i bilen med el.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Tråkigt Bengtic men du har ju ändå gjort ett gott försök.
Jag hade också vänt om det inte hade känt riktigt bra. Du kom ju till Moseldalen och dit har jag ju heller inte kommit på tre år fastän det är den jag saknar mest i Tyskland och wienersnitseln i Greven. Prova också sparrisen där.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Hade ju tänkt åka till Zell men jag tror det är lite sent på året för tyskland, åt biff från argentina på greven ikväll dyrt och det vara bara biffen trodde jag det ingick något mer. Inget jag gör om.
Jag tycker att det är meningen att man ska trivas och gör man inte det ska man göra något annat, det är nog själva iden med husbil jag gillar men trafik och trängsel gör att det inte blir som man tänkt. Man kan ju köra mindre vägar men då får man ligga på vägen hela tiden.
Jag får vänta till våren och köra runt i sverige då, det är nog bättre med en gammal bil.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

På Mosels västsida ligger byn Alf, direkt efter åker man en bro över Mosel till östsidan, där ligger en by som heter Zell. Det var väl där du var,då kan du inte missat byn Alf.
Välkommen till Söderhamn nån gång i sommar om det behagar.
Välkommen till mörkret igen fastän det nu är vintertid på uret
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Undrar om du inte tog fel beslut när du vände husbilens kylare mot norr.

Såg just ett inslag på TV-nyheterna om ovädret som just nu drar in över norra Tyskland, för att sedan dra vidare upp mot Skandinavien.

Samma resväg som du valt. Orkanbyar och regn, inga trevliga reskamrater.

Håll i dig och lycka till med din resa mot norr.

Altea just nu, strålande sol och 22 grader i skuggan.

TommyD
 
R

RobbeS

Guest
Sv: Jag som försöker lämna mörkret.

Är inte meningen med husbil att man har friheten att göra som man vill. Man kan planera att åka till Portugal men hamnar i Kroatien eller så vänder man om och åker hem igen om man känner för det. Ser själv fram emot den dagen då barnen är utflugna och pensionen inträder så att jag också kan planera ett resmål och sen ha friheten att ändra mig och åka någon helt annanstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen