• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag har en "dum" fråga som nybörjare

GbgLasse

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30033
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på elplats med 10A eller 16A? Jag bokade på en camping och fick en plats med 16A, är det något problem? Det brukar väl vara 10A?
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Fortfarande har jag skrivit att jag utgår från "Huvudkabeln" .

Men jag tror jag säger som Stenmark..?
Vi utgår väl från stolpen, eller?
Har du CEE uttag i denna behöver du ingen adapter, eller? Vart ska du då ha den adapter du hänvisar till?


Det jag har lärt mig i denna tråd är att de kablage man ska nyttja för att göra allt rätt. Det är de som Ulf & Marie hänvisar till i inlägg #97.


Detta kommer faktiskt att vara min sista kommentar i denna tråd.

No hard feelings, men jag tänker inte lägga mer tid på detta nu.

Ha de gott!

//Jocke
 
F

Fd.47585

Guest
Förstår inte varför man fortsätter att "försvara" det man skrivit när det är fel. Är det inte bättre att låta dom som kan svara på frågan än att som okunnig gissa och det blir helt fel med något som är livsfarligt om man kopplar fel?
"jag har läst att" kommentarer borde förbjudas, kan ställa till det väldigt för dom som tror på det och det är felaktigt.
I denna tråd skrivs kommentarer som är helt galna av uppenbarligen helt el-okunniga, ganska sorgligt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
NU fattar jag i alla fall.
Om man vill ha ström från en stolpe på en ställplats tex, så behöver man en kontakt som passar i stolpen med el och en kontakta som passar i Husbilen man har, och helst så ska det gå en kabel mellan dessa kontakter:cool:

Detta, helt riktiga, konstaterande gäller inte bara på ställplatser utan även på campingplatser och utanför det egna hemmet – ja, varhelst du har behov av att ansluta dig till 230V.

Pålle
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
För att krångla till saken lite till, det borde finnas en möjlighet att sätta 10 eller 13 A säkringar i belastningsobjektet (husbilen) och då kunna använda 1,5 mm kabel då överbelastningsskyddet kan sitta i valfri ände, medan kortsluningsskyddet naturligtvis måste sitta vid anslutningspunkten, 1,5 mm kabeln klarar enligt regelverket betydligt över 16A med avseende på kortslutning.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
För att krångla till saken lite till, det borde finnas en möjlighet att sätta 10 eller 13 A säkringar i belastningsobjektet (husbilen) och då kunna använda 1,5 mm kabel då överbelastningsskyddet kan sitta i valfri ände, medan kortsluningsskyddet naturligtvis måste sitta vid anslutningspunkten, 1,5 mm kabeln klarar enligt regelverket betydligt över 16A med avseende på kortslutning.
Gör som de flesta av oss plugga i sladdeländet och njut av tillvaron istället svårare än så är det inte , har funkat för oss i 5 husbilar helt utan problem :) :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
För att krångla till saken lite till, det borde finnas en möjlighet att sätta 10 eller 13 A säkringar i belastningsobjektet (husbilen) och då kunna använda 1,5 mm kabel då överbelastningsskyddet kan sitta i valfri ände, medan kortsluningsskyddet naturligtvis måste sitta vid anslutningspunkten, 1,5 mm kabeln klarar enligt regelverket betydligt över 16A med avseende på kortslutning.
Lite glad blev jag när jag ser att jag lyckats få ut informationen till en medlem i alla fall. Som i sin tur kan sprida informationen vidare. Finns kanske förhoppningsvis fler som lärt sig men inte skriver något. Så kommer detta inlägg, du har tydligen missat allt som har skrivets om denna anslutningskabel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Dethleffskvalite (hemskt långt namn...), du har förmedlat hur det skall vara (3x2,5 och inga skarvar) och vi har anammat detta redan efter den 1:a oändliga "kabel"-versionen. Den enda skillnaden är att vi faktiskt behöver bara en 15 m (3x2,5) kabel och därmed inga skarvkontakter och annat fuffens förutom den korta schuko då detta krävs.

schuko.jpg

Nu kommer det intressanta som avviker något från våra Svenska normaliteter då vi är i Franska Dieppe (varje år). Ställplatsen har få el-uttag så att flera bilar ansluts till samma 16A "stolpe" då elen ingår i ställplats avgiften. Vi har fått köpa en CEE förgrening som fungerar på det viset att man drar ut "grannens" kabel, jag stoppar in min förgrening med 2 uttag och sen in med grannens CEE samt vår egen CEE och lyckan är gjord. Dessutom har vi en liten kedja och ett minilås för att förankra vår förgrenare så ingen snor den när vi är ute och äter nyfångade kammusslor (mycket vanlig företeelse i Dieppe). Och mitt påstående nu är att oavsett vad reglementet säger, vi kommer att fortsätta leva med Dieppe "fenomenet" med förgrenare även i framtiden. OBS! om vi sätter in vår kabel först, då kan vi vakna med vår kabel i någon annans förgrenare m.m..

Vad säger du som lekman?

cee-förgrening.jpg

PS. Nu är vi uppe i #111, bara 2/3 kvar till att slå nytt rekord... DS.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Dethleffskvalite (hemskt långt namn...), du har förmedlat hur det skall vara (3x2,5 och inga skarvar) och vi har anammat detta redan efter den 1:a oändliga "kabel"-versionen. Den enda skillnaden är att vi faktiskt behöver bara en 15 m (3x2,5) kabel och därmed inga skarvkontakter och annat fuffens förutom den korta schuko då detta krävs.



Nu kommer det intressanta som avviker något från våra Svenska normaliteter då vi är i Franska Dieppe (varje år). Ställplatsen har få el-uttag så att flera bilar ansluts till samma 16A "stolpe" då elen ingår i ställplats avgiften. Vi har fått köpa en CEE förgrening som fungerar på det viset att man drar ut "grannens" kabel, jag stoppar in min förgrening med 2 uttag och sen in med grannens CEE samt vår egen CEE och lyckan är gjord. Dessutom har vi en liten kedja och ett minilås för att förankra vår förgrenare så ingen snor den när vi är ute och äter nyfångade kammusslor (mycket vanlig företeelse i Dieppe). Och mitt påstående nu är att oavsett vad reglementet säger, vi kommer att fortsätta leva med Dieppe "fenomenet" med förgrenare även i framtiden. OBS! om vi sätter in vår kabel först, då kan vi vakna med vår kabel i någon annans förgrenare m.m..

Vad säger du som lekman?
Det jag försöker förmedla är vad om står i standarden, som är 27 år gammalt. Alltså det som Caravan Klubben följt i många år. Inget eget tyck. Din fråga blir lite tillspetsad men som som du beskriver det så ser jag inga problem med denna CEE gren. Du har ju rätt kabel.
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Bäst är att köpa enligt länk, det är 2,5 kvadrat vilket är viktigt. Som du ser på länken finns den i 10 och 25 meter, vi har en av varje.
Sen en enligt länken nedan då vissa (inte så många) envisas med att ha "vanlig" anslutning. Då använder du denna:
Använd ALDRIG en vanlig skarvsladd då dom inte tål effekten då dom oftast bara är 1,5 kvadrat. Och köp inte en vinda då den lätt brinner upp om den inte är helt utrullad (och ofta bara är 1,5 kvadrat).
Själv köpte jag en tom vinda och lindade upp rätt sladd/kabel eftersom det är så bekvämt med alt på trumma. Men viktigt komma ihåg som du säger att linda ut hela vid användning. Om man inte behöver alla meter är en 10 meters ett bra komplement som är enkel att hantera utan vinda.
Såg senast hos Hymer att nu finns det direktövergång från 16 A (blå) handske till "vanlig" stickpropp utan sladd mellan. Kostade 99:- och den måste jag ha :) .
Hur lägger Du ut Din kabel från ev. kabelvinda utan att få samma händelse som med upprullad på vinda?
 
F

f.d. 53452

Guest
Hur lägger Du ut Din kabel från ev. kabelvinda utan att få samma händelse som med upprullad på vinda?
Självklart lägger jag ut den så att den inte fungerar som en elektrisk spole vilket den gör på vindan. Sedan brukar jag lägga ut den på marken i stora svängar med ca en halv meter mellan parterna när de möts så är det ingen risk för överhettning. Dessutom gör den läggningen att det blir lätt att vinda upp den. Min rygg gör att jag får vara försiktig.
Ha en fortsatt bra dag / Svante
 
Toppen