Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi utgår väl från stolpen, eller?Fortfarande har jag skrivit att jag utgår från "Huvudkabeln" .
Men jag tror jag säger som Stenmark..?
NU fattar jag i alla fall.
Om man vill ha ström från en stolpe på en ställplats tex, så behöver man en kontakt som passar i stolpen med el och en kontakta som passar i Husbilen man har, och helst så ska det gå en kabel mellan dessa kontakter![]()
Gör som de flesta av oss plugga i sladdeländet och njut av tillvaron istället svårare än så är det inte , har funkat för oss i 5 husbilar helt utan problemFör att krångla till saken lite till, det borde finnas en möjlighet att sätta 10 eller 13 A säkringar i belastningsobjektet (husbilen) och då kunna använda 1,5 mm kabel då överbelastningsskyddet kan sitta i valfri ände, medan kortsluningsskyddet naturligtvis måste sitta vid anslutningspunkten, 1,5 mm kabeln klarar enligt regelverket betydligt över 16A med avseende på kortslutning.
Lite glad blev jag när jag ser att jag lyckats få ut informationen till en medlem i alla fall. Som i sin tur kan sprida informationen vidare. Finns kanske förhoppningsvis fler som lärt sig men inte skriver något. Så kommer detta inlägg, du har tydligen missat allt som har skrivets om denna anslutningskabel.För att krångla till saken lite till, det borde finnas en möjlighet att sätta 10 eller 13 A säkringar i belastningsobjektet (husbilen) och då kunna använda 1,5 mm kabel då överbelastningsskyddet kan sitta i valfri ände, medan kortsluningsskyddet naturligtvis måste sitta vid anslutningspunkten, 1,5 mm kabeln klarar enligt regelverket betydligt över 16A med avseende på kortslutning.
Det jag försöker förmedla är vad om står i standarden, som är 27 år gammalt. Alltså det som Caravan Klubben följt i många år. Inget eget tyck. Din fråga blir lite tillspetsad men som som du beskriver det så ser jag inga problem med denna CEE gren. Du har ju rätt kabel.Dethleffskvalite (hemskt långt namn...), du har förmedlat hur det skall vara (3x2,5 och inga skarvar) och vi har anammat detta redan efter den 1:a oändliga "kabel"-versionen. Den enda skillnaden är att vi faktiskt behöver bara en 15 m (3x2,5) kabel och därmed inga skarvkontakter och annat fuffens förutom den korta schuko då detta krävs.
Nu kommer det intressanta som avviker något från våra Svenska normaliteter då vi är i Franska Dieppe (varje år). Ställplatsen har få el-uttag så att flera bilar ansluts till samma 16A "stolpe" då elen ingår i ställplats avgiften. Vi har fått köpa en CEE förgrening som fungerar på det viset att man drar ut "grannens" kabel, jag stoppar in min förgrening med 2 uttag och sen in med grannens CEE samt vår egen CEE och lyckan är gjord. Dessutom har vi en liten kedja och ett minilås för att förankra vår förgrenare så ingen snor den när vi är ute och äter nyfångade kammusslor (mycket vanlig företeelse i Dieppe). Och mitt påstående nu är att oavsett vad reglementet säger, vi kommer att fortsätta leva med Dieppe "fenomenet" med förgrenare även i framtiden. OBS! om vi sätter in vår kabel först, då kan vi vakna med vår kabel i någon annans förgrenare m.m..
Vad säger du som lekman?
Du har med denna fråga utnämnt dig till den allra dummaste frågeställaren av alla.Jag har en annan dum fråga: Min husbil drar 36W på 230V-en och står 1m från eluttaget. Hur tjock 10m-kabel behöver jag?
Svar...... 7 kg...Jag har en annan dum fråga: Min husbil drar 36W på 230V-en och står 1m från eluttaget. Hur tjock 10m-kabel behöver jag?
Vem bryr sig om era tandborstar suck .Jag har ingen kabel till husbilen då vi har solpanel. Men när vi ska ladda tandborstarna behövs denna ibland:
Visa bilaga 210013
Bäst är att köpa enligt länk, det är 2,5 kvadrat vilket är viktigt. Som du ser på länken finns den i 10 och 25 meter, vi har en av varje.
Sen en enligt länken nedan då vissa (inte så många) envisas med att ha "vanlig" anslutning. Då använder du denna:![]()
Använd ALDRIG en vanlig skarvsladd då dom inte tål effekten då dom oftast bara är 1,5 kvadrat. Och köp inte en vinda då den lätt brinner upp om den inte är helt utrullad (och ofta bara är 1,5 kvadrat).![]()
Hur lägger Du ut Din kabel från ev. kabelvinda utan att få samma händelse som med upprullad på vinda?Själv köpte jag en tom vinda och lindade upp rätt sladd/kabel eftersom det är så bekvämt med alt på trumma. Men viktigt komma ihåg som du säger att linda ut hela vid användning. Om man inte behöver alla meter är en 10 meters ett bra komplement som är enkel att hantera utan vinda.
Såg senast hos Hymer att nu finns det direktövergång från 16 A (blå) handske till "vanlig" stickpropp utan sladd mellan. Kostade 99:- och den måste jag ha.
Självklart lägger jag ut den så att den inte fungerar som en elektrisk spole vilket den gör på vindan. Sedan brukar jag lägga ut den på marken i stora svängar med ca en halv meter mellan parterna när de möts så är det ingen risk för överhettning. Dessutom gör den läggningen att det blir lätt att vinda upp den. Min rygg gör att jag får vara försiktig.Hur lägger Du ut Din kabel från ev. kabelvinda utan att få samma händelse som med upprullad på vinda?