• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jag älskar campingträsket

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Jag är en gökunge i det här forumet och lr väl alldrig bli axepterad som riktig husbilist på detta forum på grund av att jag älskar CAMPINGTRÄSKET det är två år sedan jag gick över till husbil, och blev med här som hbk intreserad i akt och mening att känna mig för om jag vill bli riktg medlem och det började luta åt dett hållet men nu får jag nog inte bli det när det blir känt att jag håller till i kamping träsket, jag har fått lära känna husbilisterna på både gott och ont, efter att ha suttit i träsket i 40 år så skulle jag få frihet nu och prova på ställ platser vilket jag iofs gorde innan oxå och jag har upptäkt att där fins olika folk på stälplatserna liksom i träsket någonting jag har kommit på är att det fins folk även där som inte har någon hum om uppträdande , sådana avarter som avstånd mellan fordon har husbilister svårare för att taga åt sig än folk på campingträsket dår har det blivit betydligt bättre med åren där har dom lärt sig nu hur man skall parkera men det men det är svårare på en ställplats att få dom att förstå den saken jag älskar campingträsket och börjar snart älska vissa ställplatser åxå men omm dett räcker för att bli medlemm har jag int fåt klarhet i kan dät bero på för mycket frihet.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Jag älskar campingträsket

Jadu här finns som förövrigt i samhället alla sorter , men vi har en gemensam sak, vi älskar campinglivet var o en på sitt sätt och efter egen förmåga , vi trivs i allas sällskap unga som gammal,halta o lytta , tom rökare umgås vi med,!!! inför vår herre är vi alla lika,

Senast ändrad:

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Är husbilsfantast sedan 3 år tillbaka och ÄLSKAR detta livet. För oss fungerar det på detta vis......Vi väljer mellan camping och stellplats beroende på vad det är vi vill få ut av stoppet. Skall vi stå flera dagar tycker vi camping är bra och stellplatser är ju till för kortare uppehåll för det mesta. Ibland är campingen så mycket vackrare än stellplatsen, ibland känns campingen säkrare, man behöver kanske tvätta och pyssla om sig och bilen, då är camping bra. Stellplatsen ligger många gånger centralare än campingen, du får en annan kontakt med människor tex vin gård, bondgård eller hamn. Stellplatsen är oftast billigare och fungerar bra för en över nattning. Jag skulle nog kunna hålla på länge och skriva om för och nackdelar, men kontentan tycker jag är att varje människa skall känna sig bekväm med sitt val camping eller stellplats. Varje människa känner frihet på sitt sätt, huvudsaken är ju vårt gemensamma intresse för husbilar och livet det innebär. :msn_heart:

Hälsningar
Kerstin

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Det finns inte två identiska husbils ägare eller resande.

Det finns inte två identiska husvagnsägare eller plats boende.

Vi kan enas om många samriskföretag som uppgår till ömsesidig respekt och förståelse.

Låt samhället blivit vårt mål, vår nyanser av personlighet.

---

Der findes ikke to ens husbils ejere eller rejsende.
Der findes ikke to en campingvogns ejere eller fastliggere.

Vi kan enes om mange fælleskaber med gensidig respekt og forståelse.
Lad fælleskaberne blive vort mål, nuancerne vores personlighed.

Senast redigerad av en moderator:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Vi blev med husbil för 3 år sen. Innan dess tillhörde vi dom välkända långliggarna med husvagn i 21 år.Vi låg på samma camping och samma plats i alla år vi blev dom vi i början skrattade lite åt .Pinkade in vårt revir med staket och grind hade blomplanteringar och levde nog mer sommarstugeliv än campingliv. Men vi älskade det fick många vänner och barnen växte upp med sina "campingkompisar". Men för 3 år sen ville vi se lite mer av Sverige och nu när barnen vuxit upp så slog vi till. Det har blivit många resor inom landet i början tog vi oftast in på camping. Men nu har börjat använda camping,ställplatser och qvick stop.Allt efter den dagens behov. Vi stannar fortfarande minst 2 veckor på våran "gamla" campingplats för att inte tappa kontakten med alla våra vänner som fortfarande är långliggare med husvagn. Nu har vi tackvare HBK fått många nya vänner som vi träffar och gör gemensamma resor med. Att bli medlem i HBK var det bästa vi gjort redan innan vi köpte husbilen fick vi lära oss en massa om vad man ska tänka på t.ex. när man väljer husbils modell. Då vi var helt okunniga på allt fick vi massor av hjälp och råd här. Vi har också god nytta av andras misstag och slipper göra alla själva. För att inte tala om alla tips om platser att besöka.
Så kontentan av detta blir att alla använder husbilen som den vill förstår över huvudtaget inte frågeställningen "riktiga husbilsbilister" finns det oriktiga???
Alla är vi väl bilister som gillar husbil.
Kör försiktigt i trafiken - njut - och var rädda om varandra.
Ser fram emot att träffa på många av er i sommar.
Kram Gunilla
:):mh2::msn_smiley::bye:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi övernattar alltid på campingplatser. Det har vi gjort sedan 1957 då vi inledde våra äventyr med tält. Ställplatser använder vi som en nödlösning då vi av olika anledningar är ute och dräller sent på kvällen. Efter tekniska problem eller då vi räknat helt fel på tiden.

Vi gör ofta långa resor. Till Italien t.ex. där vi trivs utmärkt. Resan både ner och upp brukar vi beskriva som att vi "campar oss ner" och upp. Vi nöjer oss med dagsetapper på c:a 5 timmar inkl. kaffestoppet. Vi har bestämt oss för att inte jäkta fram mot ett slutmål utan vill ta vara på hela resan och kunna koppla av i god tid varje kväll med en god middag, egenlagad eller på restaurang. Om vi trivs bra på ett övernattningsställe kan vi stanna flera nätter. Det beror på hur mycket det finns att utforska i området och hur bussförbindelser etc. fungerar. Om det är riktigt varmt kan det vara skönt att få ligga o slöa en dag.

Vi väljer campingplats med omsorg. Med det menar jag att vi undviker platser med massor med stjärnor och dyra faciliteter. Vi imponeras inte av stora expeditioner bakom långa bänkar. Inte heller av gnistrande köksavdelningar och dusch- och vc-rum. Det duger gott med en liten hydda där vi kan betala. En enkel butik kan vara bra ibland. Det enda vi verkligen behöver är ett el-uttag och en vettig tömma/fylla på avdelning.

Däremot kollar vi om det finns något kul i campingens närhet, om man kan fiska och i vissa fall om det finns restaurang i närheten. I Tyskland hittar vi ofta campingar med egen restaurang eller en precis utanför. Vi lagar för det mesta maten själva. Man kan inte äta ute varje dag. Det blir för dyrt.
Men att kunna besöka en typisk tysk restaurang av den där typen träbänkar och grova bord, det är inte helt fel. Gott öl och biffar som har svårt att få plats på tallriken. Jag nämner det här för att påminna om att möjligheten att "gå på lokal" i stadsmiljö inte absolut kräver en ställplats.

Att ha både det och en skön gräsplätt att breda ut sig på och kunna grilla är för oss semester i semestern (pensionärer).

Gå du med i klubben. Här finns alla variationer.

:mcride:

F

F.d. 2692

Guest

BeRoka, du kan lugnt gå med i klubben, du blir inte ensam gökunge. Själv tycker jag att diskussionen är rätt onödig, våran husbil nattparkeras där det passar. Ibland kan det bli en ställplats, ibland en camping, det bestämmer vi själv. Ligger där ett öppet fält i närheten där jag kan flyga modellflyg spelar det ingen roll om jag snarkar på en ställplats eller en camping. Man ska trivas det är huvudsaken.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

BeRoka! Läs allt ovan och begrunda. Du är inte ensam om nånting. Det finns inte två sorters husbilister..., det finns ca 50.000 och ingen gör exakt lika! Det är faktiskt det som är charmen med oss människor, även i HBK. Alla mår bra av mångfald..., fast alla vet inte om det! :)

Krister N
En annan snapphane!

F

F.d. 7502

Guest

Spännvidden på campingar är ju enorm, bilden är från en liten familjeträdgårdscamping i Kroatien som vi brukar ge två nätter, man backar in under vinrankorna, hoppas att det finns varmvatten när man ska duscha, hoppas att inte proppen går när man stoppar i sladden osv. En nollstjärnig camping mao, men jävligt kul - vi brukar vara ett par små husbilar resten tält och tältvagnar. Vi har varit där tre omgångar och det roliga är att vi aldrig betalat samma summa, värden kliar sig på flinten och räknar och kommer fram till något. Det sista spännande momentet är om man får med sig TV-antennen ur vinrankorna. I år kom värden springande efter oss med en påse fikon när vi skulle åka, ett campingträsk som jag älskar.

Bilagor

• IMG_2536.JPG
    IMG_2536.JPG
    3,2 MB · Visningar: 0

Tommy Glader

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2025

Vi åker ner för tredje gången till sommaren, var ligger den förtjusande campingen?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

BeRoka! Vart tog du vägen? Får vi ingen reaktion från dig efter alla inlägg?
:mcride:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Campingnträsket ligger i sverige dom campingar som medlemmar på detta forum tycks hata om man skall döma av insändarna det var det jag menade att jag ine passar inn här för jag hatar inte campingträsket.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är klart du ska vara med. Det är bara bra med folk som inte är JA sägare, utan har en egen uppfattning å vågar stå för den.
Kör hårt vi ses nog i träsket.
/Vidhem

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Campingträsket är inte en trevlig beteckning på något som kan vara så trevligt som en camping.
Vissa medlemmars aversion mot camping beror säkert på att en del campingägare aktivt försöker försvåra övernattningar på ställplater i sin närhet genom att bearbeta sin kommun att försvåra sådana övernattningar.
Det ligger på vårt ansvar som husbilsbilister att uppföra oss så att vi inte förstör de möjligheter vi har idag till övernattning utanför campingar.
/Nisse

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är konstigt, men jag hittar bara en som pratar om hat mot campingar, nämligen trådstartaren.

Jag kan inte förstå varför det behöver bli en polarisering mellan oss som föredrar ställplatser och de som föredrar camingar. Dessutom med alla som blandar hej vilt mellan dessa övernattningsmöjligheter däremellan.

Jag tror inte att det finns en sådan polarisering. Däremot finns det många som ogillar campingägare och framför allt deras intresseorganisation som mer eller mindre aktivt försöker tvinga in oss på campingar. Det är alltså viktigt att se skillnaden mellan att bo på camping av fri vilja mot att bo där under tvång.

F

F.d. 55451

Guest

I DACF stellplatser er der campingplatser med husbilsavdeling och parkeringsplatser.
Det går bra tilsammen, man kan selv välje - brug webben så er du helt orientert.
Idividualisme i Norden - tack. :)

Ensretning - det var en gang i Kina.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Det är konstigt, men jag hittar bara en som pratar om hat mot campingar, nämligen trådstartaren.

Jag kan inte förstå varför det behöver bli en polarisering mellan oss som föredrar ställplatser och de som föredrar camingar. Dessutom med alla som blandar hej vilt mellan dessa övernattningsmöjligheter däremellan.

Jag tror inte att det finns en sådan polarisering. Däremot finns det många som ogillar campingägare och framför allt deras intresseorganisation som mer eller mindre aktivt försöker tvinga in oss på campingar. Det är alltså viktigt att se skillnaden mellan att bo på camping av fri vilja mot att bo där under tvång.

Håller med har inte hört nån som hatar campingar utan stötte på det först via trådskaparen
Jag tror faktiskt inte att nån medlem HATAR campingar utan vi använder dom på många olika sätt aldrig,ibland,sällan,ofta,alltid o.s.v och inget av alternativen är ju fel alla sätt är rätt och upp till varje användare. Gunilla

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Trådskaparen var inte först. Det finns ett tidigare inlägg där man uttryckte sig så här: "Jag avskyr campingträsket".
/Alve

Publikanen

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2025

Trådskaparen var inte först. Det finns ett tidigare inlägg där man uttryckte sig så här: "Jag avskyr campingträsket".
/Alve

Jag är säker på att jag sett detta uttryck tidigare, det var här på husbilsklubben. Det var endast för en kort tid sedan. Men man kan ju lätt få borttaget vissa inlägg här om man ber om det. Jag svarade på ett inlägg det kan kvitta vilket. Skribenten tyckte nog det var känsligt för det var borta efter en tid, jag bad då att få mitt borttaget eftersom mina två inlägg då saknade betydelse. Mina två inlägg var borta efter ca 5 minuter. Jag har en aning vem som hatade campingträsket den personen kanske kan bekräfta detta.

Med vänlig hälsning

Publikanen

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

ja det har du säkert sett för det var det jag ville debatera med min tråd ärdet en allmän inställning bland husbilister så tycker inte jag det är konstigt att det inte blir någon för ståelse mellan oss och övriga kampare, mann kann undra hur dett är ställt i huvudet på sådana jag har haft husbil i 2 sommrar och nar börjat utnyttja ställpatser vilket jag iofs goree förr oxå men skulle jag utrycka vad jag upplevt på sådana så skulle det blivit reaktoner även där så nihar faktiskt ingeting att yvas över, om mann jämnför med campingar.

Toppen