• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IVECO vs FIAT

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

Hoppas på fler synpunkter i detta komplexa ämne , hittills är det ju ingen som har råkat i luven på nån annan;)[/QUOTE]

Trots att jag gjorde ett försök att provocera genom att blanda in fyrhjulsdrift.:D

aake
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Det här med bara en dörr tyckte jag var märkligt första gången jag såg det.

Men, sen..... nej, inget som vi tänker på och det lär ju finnas även fördelar med bara en dörr.

Så bråttom har inte en pensionär att nå bensinpumpen.... lite rally nu för tiden. :)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

[QUOTE
IVECON är däremot en tyngre bil och kan kännas lite mer "sävlig" och "gungar" mer men det kan ju bero på att man har fjädring vilket knappast hade fram på Fiat (även om det var förstärkt). Detta märks framför allt på dåliga vägar på kontinenten.
[/QUOTE]


Med helluftfjädring blir Fiat/Alko lika bra som Iveco.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

Smaken är som baken.......delad,å bra är det.Då hadde ju alla haft
samma husbil :wideeyed:

Efter att kört min FIAT Niesmann+Bischoff
Arto 79F ett antal mil,är man nøjd båda med prestanda , ljud ock
stabilitet på den här.3 liters motor,comfortMatic,3 akslar,5000 Kg.
Hoppas bara den inte går sönder.Man läser ju om så många fel på
dom härra FPT-produkten,så man blir skraj :confused:

En sak kommer jag vara varsom med,ock det är att inte köra ut
på våt mark eller i snö-fjellen.Där ägnar seg inte framhjuldriften
ock den tunga bakändan.(Boggin)

Bilen som bostad är suverèn.Man tittade på en mängd fabrikat,men
den vi tyckte mest om til slut,var N+B,ock vi har inte blivit besvikna.
Kvalitè!!

Ottar
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Hej
Naturligtvis blir det skillnad på en bil som Fiat som är mer baserad på personbilskänsla och en Iveco som i regel används som packet eller brödbilar med stora skåp och där hör man inga oljud. Dessa bilar körs nästan uteslutande av ungdomar och skall hålla 50000 mil så något större finlir är det inte. En stor avgörande betydelse är också bränsleförbrukningen som blir påtaget mycket större. Gjorde en resa till Holland med en kompis som hade en charisma 840 (har själv en Frankia840) där han tyckte det var ok att köra runt 100. Det visade sig vara en dyr erfarenhet 2,4l/mil medan min Fiat drog 1,2l/mil med 180Hk motor. Har även andra vänner som kör Iveco som har bytt bakaxlar ett antal ggr för att få ner miss ljudet. Fiat har självklart sin brister då främst med risk att köra fast och att last vikten överskrids men är man ute efter en så tyst husbil som möjligt så skall man nog välja Fiat.

Röris
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

Fiat har självklart sin brister då främst med risk att köra fast och att last vikten överskrids men är man ute efter en så tyst husbil som möjligt så skall man nog välja Fiat. Röris

Låg lastvikt är det vel inte.På min har jag tät upptil 1000 Kg,vicket
räcker för meg.Full semesterlastad,har man nogra 100 kilo kvar til
HB`n är överlastad.Ett tonn.......vad skal man ha med om inte det
ska räcka?

Ottar
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Hej
Naturligtvis blir det skillnad på en bil som Fiat som är mer baserad på personbilskänsla och en Iveco som i regel används som packet eller brödbilar med stora skåp och där hör man inga oljud. Dessa bilar körs nästan uteslutande av ungdomar och skall hålla 50000 mil så något större finlir är det inte. En stor avgörande betydelse är också bränsleförbrukningen som blir påtaget mycket större. Gjorde en resa till Holland med en kompis som hade en charisma 840 (har själv en Frankia840) där han tyckte det var ok att köra runt 100. Det visade sig vara en dyr erfarenhet 2,4l/mil medan min Fiat drog 1,2l/mil med 180Hk motor. Har även andra vänner som kör Iveco som har bytt bakaxlar ett antal ggr för att få ner miss ljudet. Fiat har självklart sin brister då främst med risk att köra fast och att last vikten överskrids men är man ute efter en så tyst husbil som möjligt så skall man nog välja Fiat.

Röris

Oj vilken förbrukning. Jag som åker alkov kommer ju inte upp i dessa siffror så det måste ju varit något fel på den. Vid 100km/h med vår alkov och 6,5 ton drar den cirka 1,35! När det gäller bakaxeln har jag, på IVECOs inrådan, varit mycket noga med oljebytena och har inga problem med störande ljud. Har sagt det tidigare och säger det igen: med orginalhytt är IVECOn både tystare och bekvämare. När det gäller I bilar vet jag inte men här är säkert kvaliteten på bygget avgörande. Serviceboken går till 87000 mil så visst är den lite kraftigare än Ducato ...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: IVECO vs FIAT

Oj vilken förbrukning. Jag som åker alkov kommer ju inte upp i dessa siffror så det måste ju varit något fel på den. Vid 100km/h med vår alkov och 6,5 ton drar den cirka 1,35! När det gäller bakaxeln har jag, på IVECOs inrådan, varit mycket noga med oljebytena och har inga problem med störande ljud. Har sagt det tidigare och säger det igen: med orginalhytt är IVECOn både tystare och bekvämare. När det gäller I bilar vet jag inte men här är säkert kvaliteten på bygget avgörande. Serviceboken går till 87000 mil så visst är den lite kraftigare än Ducato ...

Låter positivt då vi tittar på alkov på Iveco chassie! Vi kör året runt så bakhjulsdriften lockar och överväger nog en del annat...
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Oj vilken förbrukning. Jag som åker alkov kommer ju inte upp i dessa siffror så det måste ju varit något fel på den. Vid 100km/h med vår alkov och 6,5 ton drar den cirka 1,35! När det gäller bakaxeln har jag, på IVECOs inrådan, varit mycket noga med oljebytena och har inga problem med störande ljud. Har sagt det tidigare och säger det igen: med orginalhytt är IVECOn både tystare och bekvämare. När det gäller I bilar vet jag inte men här är säkert kvaliteten på bygget avgörande. Serviceboken går till 87000 mil så visst är den lite kraftigare än Ducato ...

Om det var något fel på charisman i fråga vet jag ej men den var iallafall ny och hade 500 mil på mätaren. De övriga som jag känner som kör concorde på Iveco så när de kör 85-90 så ligger de 1,6-1,7 per mil.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Bränsleförbukning är ett kärt ämne med många varierande erfarenheter i detta forum.
Här brukar vi rapportera troliga och otroliga resultat så vad kan man lita på annat än egen erfarenhet. Min närmsta skrivbordsgranne här på jobbet har en Concorde Credo byggd på en Iveco 50C18. Han kom just tillbaka från en 500 mils resa på kontinenten och rapporterade en förbrukning på 1,2 - 1,35 så alla Concorde drar inte bort mot 2l.
Jag skall ut med min alkov byggda Concorde över helgen och då skall jag mäta vad min drar. Återkommer därefter. :)
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Det här med bara en dörr tyckte jag var märkligt första gången jag såg det.

Men, sen..... nej, inget som vi tänker på och det lär ju finnas även fördelar med bara en dörr.

Så bråttom har inte en pensionär att nå bensinpumpen.... lite rally nu för tiden. :)

Hej,

Det kan tänkas att jag är yrkesskadad, men jag vill alltid ha två vägar ut om någon olycka skulle hända. Gäller både hus, rum med särskilda risker såsom ställverk och husbilar.

Vänliga hälsningar
/kaktus
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

Når det gjelder forbruk pr. mil i forskjellige hastigheter så er det mange faktorer som spiller inn. I lav fart er det tyngde og rullemotstand som gir størst utslag. Etter hvert som farten øker kommer luftmotstanden inn som en stadig viktigere faktor. Til å begynne med er det frontflaten og formen på denne som gir mest motstand, men når farten kommer over en grense så er faktisk bakenden viktigere. Turbulens og baksug bak en helt firkantet kloss kan bli langt større kraft enn luftmotstanden foran ved samme hastighet.

Det har gjennom årene vært gjort mange forsøk med forskjellige spoilere for å endre dette baksuget, noen fungerer bedre enn andre - i spesielle hastigheter. En kan selv finne knekkpunktet på kraften bak ved å måle forbruk ved forskjellige hastigheter. En vil se at forbruket øker sakte opp til en hastighetsgrense for så å stige svært fort - husker ikke nå om det er en eksponential eller linjær kurve fra knekkpunktet og oppover, men tror hele kurven er en eksponentialkurve.

Allt vi monterer på taket av husbilen gir lokale turbulenser og bakdrag.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Om det var något fel på charisman i fråga vet jag ej men den var iallafall ny och hade 500 mil på mätaren. De övriga som jag känner som kör concorde på Iveco så när de kör 85-90 så ligger de 1,6-1,7 per mil.

Har precis kommit hem från en Kroatienresa på 530 mil.
Bilen är en Concorde Credo Passion-10, byggd på ett Iveco Daily chassie 50 C18.

Snittförbrukning 1,22 l / milen, uträknad förbrukning, alltså inte efter färddator.
Hastighet något snabbare än lastbilarna ca 88-90 gps fart.

Detta gäller alltså vår bil, inget troende eller " känner en som..."
Hejs
Claes 105
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

Snittförbrukning 1,22 l / milen, uträknad förbrukning, alltså inte efter färddator.
Hastighet något snabbare än lastbilarna ca 88-90 gps fart. Claes 105

Inte är det stora skillnaden inte på Credon m/Iveco ock min Arto m/Fiat

Bilen vägde 4630 Kg på turen,og gjennomsnittlig diesel-forbruk ble på 1,14 ltr/mil på de 388 mil vi kjørde totalt.Kör också i den farten,ock man full-tank mäter för att få det rätt.:)

Ottar & Else's reiseblogg: VÃ¥rtur April 2014

Ottar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

Det er to meget sammenlignbare biler - begge totalvekt rundt 5 tonn og begge med 180 hk motor med variabel turbo. Begge er omtrent like store og har flat bakende og moderat front.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Nu har jag kört hem min alkov concorde med Ivecochassi. Det blev 1,3 liter milen i hård motvind och regn. Körde i typiskt husbilstempo runt 90. Min högst ovetenskapliga slutsats är att den nya bilen drar en dl mer per mil än min förra integrerade fiatbaserade boggie. Förklarligt och inte så farligt då ju den nya är 50 cm högre, 12 cm bredare 300 kg tyngre samt har alkov. Det var också stor skildnad på körupplevelsen. Fiaten var personbilslik men hård fjädring samt högre ljudnivå. Ivecon är mjukare men kränger mer samt med körställning och känsla som en lastbil på gott och ont. Jag hag inte så bråttom så jag tar gärna komforten och låg ljudnivå. Sportigt kan jag köra med Volvon. Är mycket positivt överaskad av Ivecon :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Roligt Mr Bestliner.
Att det verkar bli bra, menar jag:). Soppaförbrukningen verkar ju kanon för en sådan resa i ruskväder samt med en stor bil på alla sätt.
Att den sedan går behagligt är ju ett extremt stort plus. Att den inte är tvärstabil får man väl anpassa farten lite lagom efter, eller hur?
Undrar bara hur Värmlänningarna skall göra för att kränga 800'an, jag menar de har ju ett par innan som har stått osålda i en längre tid:confused:
Samt några låg lastviktade 700 Knausar. Fast de åker nog iväg tack vare Säljarnas kompetens.

Ett stort lycka till med nya bilen säger vi som LETAR;)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Roligt Mr Bestliner.
Att det verkar bli bra, menar jag:). Soppaförbrukningen verkar ju kanon för en sådan resa i ruskväder samt med en stor bil på alla sätt.
Att den sedan går behagligt är ju ett extremt stort plus. Att den inte är tvärstabil får man väl anpassa farten lite lagom efter, eller hur?
Undrar bara hur Värmlänningarna skall göra för att kränga 800'an, jag menar de har ju ett par innan som har stått osålda i en längre tid:confused:
Samt några låg lastviktade 700 Knausar. Fast de åker nog iväg tack vare Säljarnas kompetens.

Ett stort lycka till med nya bilen säger vi som LETAR;)

Hej
800 åker nog iväg för de har satt ett lågt pris på den. Med all utrustning den bilen har står den nog inte länge. Att åka behagligt är ju liksom hela grejen med husbil. Målet är ju behaglig fritid så att inte köra så fort överlever jag nog. :)
 
Senast ändrad:
Toppen