Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Fiat har självklart sin brister då främst med risk att köra fast och att last vikten överskrids men är man ute efter en så tyst husbil som möjligt så skall man nog välja Fiat. Röris
Hej
Naturligtvis blir det skillnad på en bil som Fiat som är mer baserad på personbilskänsla och en Iveco som i regel används som packet eller brödbilar med stora skåp och där hör man inga oljud. Dessa bilar körs nästan uteslutande av ungdomar och skall hålla 50000 mil så något större finlir är det inte. En stor avgörande betydelse är också bränsleförbrukningen som blir påtaget mycket större. Gjorde en resa till Holland med en kompis som hade en charisma 840 (har själv en Frankia840) där han tyckte det var ok att köra runt 100. Det visade sig vara en dyr erfarenhet 2,4l/mil medan min Fiat drog 1,2l/mil med 180Hk motor. Har även andra vänner som kör Iveco som har bytt bakaxlar ett antal ggr för att få ner miss ljudet. Fiat har självklart sin brister då främst med risk att köra fast och att last vikten överskrids men är man ute efter en så tyst husbil som möjligt så skall man nog välja Fiat.
Röris
Oj vilken förbrukning. Jag som åker alkov kommer ju inte upp i dessa siffror så det måste ju varit något fel på den. Vid 100km/h med vår alkov och 6,5 ton drar den cirka 1,35! När det gäller bakaxeln har jag, på IVECOs inrådan, varit mycket noga med oljebytena och har inga problem med störande ljud. Har sagt det tidigare och säger det igen: med orginalhytt är IVECOn både tystare och bekvämare. När det gäller I bilar vet jag inte men här är säkert kvaliteten på bygget avgörande. Serviceboken går till 87000 mil så visst är den lite kraftigare än Ducato ...
Oj vilken förbrukning. Jag som åker alkov kommer ju inte upp i dessa siffror så det måste ju varit något fel på den. Vid 100km/h med vår alkov och 6,5 ton drar den cirka 1,35! När det gäller bakaxeln har jag, på IVECOs inrådan, varit mycket noga med oljebytena och har inga problem med störande ljud. Har sagt det tidigare och säger det igen: med orginalhytt är IVECOn både tystare och bekvämare. När det gäller I bilar vet jag inte men här är säkert kvaliteten på bygget avgörande. Serviceboken går till 87000 mil så visst är den lite kraftigare än Ducato ...
Det här med bara en dörr tyckte jag var märkligt första gången jag såg det.
Men, sen..... nej, inget som vi tänker på och det lär ju finnas även fördelar med bara en dörr.
Så bråttom har inte en pensionär att nå bensinpumpen.... lite rally nu för tiden.
Om det var något fel på charisman i fråga vet jag ej men den var iallafall ny och hade 500 mil på mätaren. De övriga som jag känner som kör concorde på Iveco så när de kör 85-90 så ligger de 1,6-1,7 per mil.
Snittförbrukning 1,22 l / milen, uträknad förbrukning, alltså inte efter färddator.
Hastighet något snabbare än lastbilarna ca 88-90 gps fart. Claes 105
Roligt Mr Bestliner.
Att det verkar bli bra, menar jag. Soppaförbrukningen verkar ju kanon för en sådan resa i ruskväder samt med en stor bil på alla sätt.
Att den sedan går behagligt är ju ett extremt stort plus. Att den inte är tvärstabil får man väl anpassa farten lite lagom efter, eller hur?
Undrar bara hur Värmlänningarna skall göra för att kränga 800'an, jag menar de har ju ett par innan som har stått osålda i en längre tid
Samt några låg lastviktade 700 Knausar. Fast de åker nog iväg tack vare Säljarnas kompetens.
Ett stort lycka till med nya bilen säger vi som LETAR