• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IVECO vs FIAT

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Bestliner, roligt att höra att den gick tyst, som du vet kikar jag också på alkov med Iveco och om jag förstår dej rätt så var det en behaglig bil att köra. Annars får jag väl köpa en välutrustad 800:wink:

För tillfället har jag lite besvärligt att ta mej till Husbilslandet, det fattas så mycket på många vägar häromkring efter regnet igår natt...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Bestliner, roligt att höra att den gick tyst, som du vet kikar jag också på alkov med Iveco och om jag förstår dej rätt så var det en behaglig bil att köra. Annars får jag väl köpa en välutrustad 800:wink:

För tillfället har jag lite besvärligt att ta mej till Husbilslandet, det fattas så mycket på många vägar häromkring efter regnet igår natt...

Du har rätt i din slutsats, det var mycket tystare men också mjukare på gott och ont.
Det blir ju tyst i en alkovbil när man stänger mellanväggen. Jag trivs och skall på helg/premiärtur om någon timma. Skall bli kul. Hoppas man får ordning på vatten och vägar för igår såg det för d..ligt ut.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Du har rätt i din slutsats, det var mycket tystare men också mjukare på gott och ont.
Det blir ju tyst i en alkovbil när man stänger mellanväggen. Jag trivs och skall på helg/premiärtur om någon timma. Skall bli kul. Hoppas man får ordning på vatten och vägar för igår såg det för d..ligt ut.

När vägarna spolats bort i stort antal, tom E18, så lär det ta några dagar. Får hoppas vi slipper regn några dagar eftersom det är dammar som svämmar över så tar det också sin tid att lugna sej...

Lycka till på premiär turen. Återkom gärna med rapport sen!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

En bil som vi gick igång riktigt ordentligt på är Niesmann Flair 8000! Verkar vara en fin bil!
Synpunkter och erfarenheter på den ,snälla!

De verkar ha det mesta redan från standard i utrustningsväg? Vi har småtittat på två stycken lika bilar och båda är privatimporterade, inget vi är rädda för!

Fast det som är konstigt är trots samma totalvikt så har en av dem en lastvikt på ca 1000kg men den andra bara runt 650 kg, mycket märkligt:confused:

En fundering som jag har är att den bilen med den låga lastvikten är vägd vid importen och efter all extrautrustning så blev 650 kg kvar. Samt att den andra bilen som är importerad i år har en "papperslastvikt", alltså INNAN allt lullull?

Så vad tror ni:confused:
Både synpunkter på dessa bilar samt skillnaden i lastvikt!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

En bil som vi gick igång riktigt ordentligt på är Niesmann Flair 8000! Verkar vara en fin bil!
Synpunkter och erfarenheter på den ,snälla!

De verkar ha det mesta redan från standard i utrustningsväg? Vi har småtittat på två stycken lika bilar och båda är privatimporterade, inget vi är rädda för!

Fast det som är konstigt är trots samma totalvikt så har en av dem en lastvikt på ca 1000kg men den andra bara runt 650 kg, mycket märkligt:confused:

En fundering som jag har är att den bilen med den låga lastvikten är vägd vid importen och efter all extrautrustning så blev 650 kg kvar. Samt att den andra bilen som är importerad i år har en "papperslastvikt", alltså INNAN allt lullull?

Så vad tror ni:confused:
Både synpunkter på dessa bilar samt skillnaden i lastvikt!

Det är nog så att bilen med mindre lastvikt är vägd med all utrustning.
När jag registreringsbesiktade vår Arto som vi köpte ny i Tyskland visste jag inte att den skulle komma att vägas. Hade full vatten- och bränsletank, cyklar, möbler, porslin mm. i bilen. Dessutom satt jag själv i bilen, kanske skulle besiktningsmannen talat om att jag stod på vågen? Resultatet blev att vikten noterades till 4 000 kg (totalvikten är 4 500 kg).
Har vägt bilen några gånger med full semesterpackning, fru mm och vågen har aldrig passerat 4 250 kg. Även om lastvikten ser ut att vara endast 500 kg är det mycket gott om marginal till totalvikten.
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Bestliner!
Ha en skön helg o testa det mesta (rimmar) och kom sedan med mer info om hur det fungerar. Är mycket intresserad tt höra hur det fungerar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

Min Flair 8000 fikk 200 kg mer i basisvekt i Sverige enn den hadde i Norge - lastvikten ble med det redusert fra 1200 kg til 1005 kg. Den ble veid ved regbesiktningen. Bilen var fra fabrikken utstyrt med det meste av ekstrautstyret som de tilbød for 2008 modellen, så det ble også veid inn i Norge. Senere har jeg fått montert på LPG tank og hydrauliske støttebein så det forklarer de 200 kg ekstra.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Är Niesmann Flair en ovanlig husbil? Det verkar inte bli många personliga intryck eller erfarenheter?
Fast det kanske är bra;)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Är Niesmann Flair en ovanlig husbil? Det verkar inte bli många personliga intryck eller erfarenheter?
Fast det kanske är bra;)

Du frågar om en bil som motsvarande idag kostar runt 2,5 miljoner ny, då finns det inte så många sålda och därmed inte så många som kan svara. Men det är ju den "bättre" av N-Bs serier så visst är det en bra bil, det råder nog ingen tvekan om. Har själv kikat på de som idag finns till salu både i Sverige och på Mobile.de och sen är väl även Knuts till salu nu, men det kan han inte säga själv för då är det en annons...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

N+B Flair har vært bygget siden 1994, den gangen første serieproduserte husbil med garasje og dobbeltgulv. Frem til 2006 ble den bygget på flere forskjellige chassi - først på Fiat ALKO AMC, senere også på MB Sprinter før i 2002 Iveco Daily kom inn som et alternativ. fra 2006 er Iveco Daily eneste chassi som benyttes. Fra 2008 er luftfjæring på alle hjul en opsjon som nesten alle er bygget med, frem til og med 2007 var det bare mulig med luftfjæring bak.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

N+B är väl en ganska liten fabrik,med 170 medarbetare som bygger 400 kvalitèbilar årligen,i mellan ock högre prisnivå mestadels.Hymergruppens såkallade "Lyx-bil" sägs det :wink:

Ottar
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Är Niesmann Flair en ovanlig husbil? Det verkar inte bli många personliga intryck eller erfarenheter?
Fast det kanske är bra;)

Ja, vi har ägt en N+B Flair 8000 CEBW, otroligt välutrustad och visst är det en toppenbil!

Men.... ja, vi föredrar vår nya N+B Arto 88F. Lika lång, med bättre kök, tystare, mjukare gång och mindre lastbilskänsla.

Men det här är ju subjektiva värderingar och det finns självklart andra som har helt andra prioriteringar, som t.ex. det här med driften på bakhjulen som självklart har sina fördelar.

Men båda bilarna är fantastiska och står ut mot andra märken som vi provat.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Bestliner!
Ha en skön helg o testa det mesta (rimmar) och kom sedan med mer info om hur det fungerar. Är mycket intresserad tt höra hur det fungerar.

Hej
Sitter nu i Lidköping i mitten på helgen och myser med en pils från grannstaden ( Mariestad).
När jag jämför med min förra Fiat-alko bil i nästan samma storlek så är det mycket som skiljer. Ivecon drar fortfarande ca 1dl mera per mil. Hade jag kört på hade nog skillnaden ökat tror jag. Ljudet är lägre men det tror jag beror på orginalhytten och stängd mellanvägg till bodelen. Det är dock skönt med tyst bil så där blev det uppköp. Bilen är mjukare och det upplever jag som positivt men andra skulle kanske kalla det gungigt. Motorn är starkare än fiatens 160 hästare och litet lägre växlad. Det skiljer 200 varv vid 90. Det ser jag som positvt och jag upplever att jag som i båda fallen har manuell låda växlare mycket mindre. Här har backen också rätt utväxling så fiatens slirande på kopplingen saknar jag inte. Den nya bilen är mycket högre 50 cm och det märks. På plussidan finns stuvutrymmen men det är högt att gå ut och in vilket nog totalt är ett minus. Om jag sedan jämför bodelen mellan Knaus och Concorde så är det som att jämföra en fiat med en mercedes. Allt finns och fungerar på knausen och designen är fin. Allt finns också på concorden och allt är kraftigare och bättre men designen är mera konservativ. Att concorden kommer att hålla bättre på sikt är jag helt säker på. Är jag då nöjd efter bytet? Svaret är helt klart ett JA även om det blev dyrt :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Tack Jahn:)
Fast en sån bil är nog en hel del över våran budget, tyvärr:oops:
Grejen är för oss att ta chansen att köpa en bil som har gjort det första pristappet.
De bilar som vi har småkollat på är ju bilar som kostar över 1,5 jättestora pengar och eländigt nog så har priset halverats på ett par tusen mil och en fyra, fem år.
Jobbigt för första köparen. Sen kan det ju vara ett tillfälle at få köpa en duktigt rustad Premiumbil för samma kostnad som en ny naken "standardbil", om uttrycket ursäktas;)

Sen är det lite så här också med husbilar att köper man en ny bil så tror jag att det är mera vanligt med ett gäng garantijobb än om man köper en lite beggad bil där det mesta är genomgånget och åtgärdat.
Fast visst är det trevligt med nylukt även om det kostar en extraslant;)

Fast Jahn....Morelon är en drömbil:), tack igen!
 
Toppen