• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

IVECO vs FIAT

F

F.d. 50069

Guest
Hej på er husbilister
Joo, jag undrar hur är en Ivecobaserad husbil typ Concorde/Cartago att köra om man är van vid en framhjulsdriven Fiat?

Jag förstår att det skiljer sig lite mellan olika fabrikat på påbyggnaden också:)
Fast är det mera brum från bakaxlar eller mera resonans för övrigt?

Vi är i snart trängande behov av att byta ut våran kära Eriba 697 mot en mera barnbarns vänlig husbil med plats för barnjox. Ett krav är relativt stort garage och helst helintegrerad för den nedfällbara sängens skull och självklart volymen i frontdelen.

Vi är lite bortskämda med Eriban som är lite anpassad för tyst gång så tips på vad vi borde titta på för bil vore tacknämligt:)

Vem vet det kanske är nån på forumet som vill byta:rolleyes:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Ja, vi var upp och vände..... Bytte från en N+B Arto/Fiat till en N+B Flair/Iveco, för att sedan byta tillbaka till N+B Arto/Fiat.

Nu var det inte bara Iveco´s motor som var orsaken till att vi bytte tillbaka, men visst var det en av orsakerna.

Det är klart en bil som med totalvikt 5000 kg, blir rappare än en som har totalvikten 6700 kg, när motoreffekten är identisk. Iveco´n upplevde vi som pinsamt seg och vi valde färdvägar som inte skulle vara för backiga.

Nu tillbaka till FIAT´n, känns det som vi fått en sportbil som husbil!

Chassit känns också mycket smidigare, trots att längden på vår nya Arto är 8.80 m. Mindre "lastbilskänsla".

Sedan det här med ljudet..... vilken skillnad, med FIAT´n kan vi lyssna på radion och samtala i normal samtalston. Nåja, nästan i alla fall, men det beror mera på att jag själv hör lite illa. :)

Fråga mig, Ja då blir det den nya stora FIAT motorn.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

Fremkommeligheten blir endel bedre, en står ikke fast om det blir bløtt i gresset på en campingplass (hendte oss med forrige bil på Fiat). Litt mer lyd fra drivverk, men ikke plagsomt for meg. Greit med en bil som er bygget for vekten (og gjerne litt til) i stedet for en bil som er modifisert slik at vekten blir lovlig. Min Flair på Iveco hadde i Norge en lastvekt på 1200 kg, ved flytting til Sverige endret de dette til 1005 kg etter veiing med mer ekstrautstyr. Stabiliteten og vindfølsomhet er omtrent den samme på denne 8,8m lange bilen som på den forrige en 7m på alko tandem.

PS. Glemte en vesentlig sak, Fiat er satt opp for en høyere toppfart enn Iveco som egentlig ikke skal kunne gå i mer enn 120 kmh og ha optimal hastighet rundt 80 - 90.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Tyvärr kan jag inte svara idag men om en vecka så vet jag bättre. Jag byter från en Fiat alko helintegrerad på 8,75 m med 3l motor 160 hk till en Ivecobaserad alkovbil med 3l motor 177 hk 8,35m på torsdag. Jag har 30 mil hem från husbilslandet och hoppas på att det skall kännas bra. När jag läser Los Suecos inlägg blir man ju litet orolig. Jag byter dock från Knaus till Concorde så det måste ju vara bra :).
Det finns ju dock en Eriba som kallas Jumbojet byggd på Iveco så den är säkert rätt bil om du behöver en större Eriba. :)
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Besta Bestliner!
Vi är ledsna att du lämnar Knausligan.Men vet att Concorde är ett snäpp bättre än Knaus tror jag. Kanske inte men vi får höra mer av dej då ni hämtat Concorden. Hoppas att ni får en bil som fungerar utan problem. Vår bil en -05 har hittills funkat bra efter bra service hos Husbilslandet. Ha det gött önskar en medlem från ostkusten nära Söderhamn vid havet utanför Lövskär.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Besta Bestliner!
Vi är ledsna att du lämnar Knausligan.Men vet att Concorde är ett snäpp bättre än Knaus tror jag. Kanske inte men vi får höra mer av dej då ni hämtat Concorden. Hoppas att ni får en bil som fungerar utan problem. Vår bil en -05 har hittills funkat bra efter bra service hos Husbilslandet. Ha det gött önskar en medlem från ostkusten nära Söderhamn vid havet utanför Lövskär.

Tack. Det känns litet konstigt att nu lämna Sunliner familjen efter en 650, en 800 mk1 och en 800 mk2. Att köpa en Concorde har alltid varit litet av en dröm och nu får jag se om visionen stämmer och kalitetsryktet är sant. Håller på att plockar ur allt ut Knausen så på Torsdag får vi se. Skall bli en spännande tur nästa helg. Att vara eller inte vara som prins Hamlet sa. :)
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

hej hade förut en burstner 3,0 157 hkr fiat men det är ju iveco moter med kamkedja
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Hej igen:)
Så här långt så har jag förstått att ett Ivecochassie är tröttare och mera bullrigt än ett motsvarande Fiat chassie, eller?:confused:

Då kommer en jäkligt känslig fråga;)
Vilken helintgrerad bil går tystast ?
Niesmann är ett namn som jag har hört skall vara rätt så tystgående?
Carthago då? Det är ju iaf prismässigt ett prestigemärke!

För i min/våran enkla sinnevärld är det ju så att lägger man ner jobb på att ljudisolera en bil så har man kanske kvalitets tänk rakt över;)

Bli inte osams nu även om det är lite upplagt för det;),
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

hej hade förut en burstner 3,0 157 hkr fiat men det är ju iveco moter med kamkedja

Hej.
Det är flera som menar det,men tyvärr är det inte så.Visst är det
samma produsent (FPT) av dom här bilarna,men det är skillnad på
motorerna som används i Fiat ock Iveco,även om båda är 3 litrar.
Dom har även annorlunda prestanda.

Ottar
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: IVECO vs FIAT

Hej igen:)
Så här långt så har jag förstått att ett Ivecochassie är tröttare och mera bullrigt än ett motsvarande Fiat chassie, eller?:confused:

Då kommer en jäkligt känslig fråga;)
Vilken helintgrerad bil går tystast ?
Niesmann är ett namn som jag har hört skall vara rätt så tystgående?
Carthago då? Det är ju iaf prismässigt ett prestigemärke!

För i min/våran enkla sinnevärld är det ju så att lägger man ner jobb på att ljudisolera en bil så har man kanske kvalitets tänk rakt över;)

Bli inte osams nu även om det är lite upplagt för det;),

2012 stod vi i samma situation som er, vi hade också en Eriba Jet 673 inköpt på Husbilslandet.

Vi var väldigt nöjda med bilen, men eftersom vi använder vår husbil mycket, så var vi villiga att satsa lite mera pengar och gå upp ett snäpp i storlek.

Bilarna som vi då valde mellan var Carthago, Concorde och Niesmann+Bischoff, som vi bedömde var tre kvalitetsmärken.

Det blev mycket tycke och smak i våra diskussioner, men också design, inredningslösningar och självklart priset.

Concorden sorterade vi bort snabbt, den var helt enkelt för stor och vi tyckte inte om inredningen.

Så återstod Cathago och N+B och vårt val blev N+B, trots att det blev en något dyrare lösning vid det tillfället. Speciellt vetenskapligt gick vi inte tillväga i sista rundan, vi tyckte bara att N+B helt enkelt var snyggare, ljusare och tystare.

När det gäller motorljudet så fick vi känslan att det var något lägre i N+B, men det är nog väldigt bra i båda bilarna.

Hade vi stått inför det valet idag, så hade vi absolut även tagit med Morelo, som ett tänkbart alternativ.... och Jonas på Husbilslandet hade nog sett till att vi kört därifrån med just en sådan. Morelo fanns inte vid det tillfället.

Vi är mycket nöjda med N+B Arto, men jag tror att ägarna utav Cathago, har samma orsak att vara nöjda med sitt val av märke.

I senaste numret av Husbil Test, finns en stor test utav den modell som vi just har köpt, Niesmann+Bischoff Arto 88F.

Lycka till!

Tommy
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Tack för alla råd:)
Vi är nog rätt sugna på en bil med rejäl lastvikt också och då faller nästan alla helintregerade med enkel axel (utan dubbelmontage) bort.
Alltså bilar med en längd runt 7,50m eller något över!

Fast lite tveksam till Iveco blir man:confused:. Är verkligen ljudvolymen så störande? Jag har egentligen svårt att tro att man slarvar med en sån sak på en husbil oavsett märke när det rör sig om bilar i det lite högre segmentet?

Det borde ju vara massor här på forumet som kan ju erfarenhetsrätta svar;)
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: IVECO vs FIAT

Tack för alla råd:)
Vi är nog rätt sugna på en bil med rejäl lastvikt också och då faller nästan alla helintregerade med enkel axel (utan dubbelmontage) bort.
Alltså bilar med en längd runt 7,50m eller något över!

Fast lite tveksam till Iveco blir man:confused:. Är verkligen ljudvolymen så störande? Jag har egentligen svårt att tro att man slarvar med en sån sak på en husbil oavsett märke när det rör sig om bilar i det lite högre segmentet?

Det borde ju vara massor här på forumet som kan ju erfarenhetsrätta svar;)

Skaffa en Iveco du tror inte du blir besviken. Du får en kraftig bil och behöver inte fundera rasar bilen ihop om jag lastar lite.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: IVECO vs FIAT

Iveco är rejäla doningar, Men den variant jag prövat (med AWD) är lite overkill för fritidsbruk, permanent 4WD och 24 växlar framåt + 4 bakåt! Lite synd att det inte finns någon version med fyrhjulsdrift mer anpassad för civilt bruk. MB erbjuder in- och urkopplingsbar 4WD och dito lågväxel och det räcker fullt ut för den som inte avser att korsa Sahara men ändå vill ha fyrhjulsdriftens fördelar.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Oavsett om det är Fiat eller Ivecomotorer så tillverkas alla motorerna av FTP = Fiat Power Train som är helägt av Fiat! Den relativt nya stora numera färdiga fabriken i Turin har en kapacitet på ca 1.000 motorer/dag och har projekterats för att använda likartade komponenter/komponenter i de olika motorkonstruktionerna som produceras i fabriken, dvs både likartad konstruktion och tillverkning rakt igenom (en slags "byggsatser").

Eftersom tillverkningen är starkt robotiserad så kan man därmed givetvis inte heller producera olika kvaliter, robottillverkning fungerar ju inte så! Därför kan säkert alla känna sig trygga oavsett om de har eller tänker skaffa en Fiat eller Iveco motor/växellåda som jag ser det.

Mer finns att läsa t.ex i denna länk; Modern motorfabrik redo för steg IV | nilehnteknik.se
 

Forsmyr

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
7520
Medlemskap
2025
Sv: IVECO vs FIAT

Vi har haft flera husbilar, både Fiat med Alko och 5 ton och de två senaste med IVECO. Samtliga har varit alkovbilar och Dethleffs dvs vi har på så sätt kunna jämföra dessa chassin.

För oss finns det inget alternativ och när vi nu tänker byta upp oss några årsmodeller så är det IVECO som gäller. Att det skulle vara mer ljud i IVECO håller vi inte med om. IVECON är däremot en tyngre bil och kan kännas lite mer "sävlig" och "gungar" mer men det kan ju bero på att man har fjädring vilket knappast hade fram på Fiat (även om det var förstärkt). Detta märks framför allt på dåliga vägar på kontinenten. Att vi sedan fått bättre lastvikt från cirka 600 kg till 1.450 är inte sämre!

En nackdel med IVECO´n är högre servicekostnader då bla bakaxel olja skall bytas varje år men det tar vi gärna för högre komfort :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: IVECO vs FIAT

Att en större bil blir lite mer sävlig och tröttare är nog rätt så självklart:)
, och det tar jag gärna.
Det är ju bara att anpassa sig;)

Fast det som jag mest är rädd för är ju att komforten skall bli en besvikelse, några har ju nämnt att det kan bli så.
Sen verkar ju det också vara vanligt att det inte finns dörr direkt in till förarplatsen, hur upplevs det tro?

Hoppas på fler synpunkter i detta komplexa ämne , hittills är det ju ingen som har råkat i luven på nån annan;)
 
Toppen