• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Iveco 50C alt 60C

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Hej

Vid nybilsköp finns det i vissa fall möjlighet att välja drivlina tex Carthago.

Söker info/erfarenhet om Iveco 50 C 18 alt 60 C 18, förutom att det är 30 hk mer vad är fördelar/nackdelar.

Är det bättre med Fiat eller tom Mercedes??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco 50C alt 60C

Det finnes også en 50C16 med samme 3 liter motor som Fiat multijet 160, motoren i C18 har en annen turbo og derav 30 hester mer.

Alle Iveco er med bakhjulsdrift, 50C og 60C (egentlig samme chassi som 65C) har tvillinghjul. Relativt bra stivhet i ramme slik at det blir lite knirk i den ferdige bilen. Det eneste chassi som kan sammenlignes direkte med MB Sprinter er 50C18 - hvor en må betale en bra bunke penger ekstra for stjerna.
MB er her endel mykere enn Iveco sideveis. Begge kan leveres med luftfjæring bak som øker komforten, 60C18 og 65C18 kan for noen husbiler også leveres med luftfjæring på alle hjul - med nivåjustering.

På vinterføre er det en fordel med bakhjulsdrift, for komfort når en står er Iveco neste like stabil som AL-KO lavramme og tandemaksel (Fiat 5 tonn løsning). Prismessig ligger Iveco omtrent midt mellom Fiat og MB. Personlig har jeg valgt Iveco 60C18 med full luftfjæring, automatisert gir, diffsperre og ESP.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Iveco 50C alt 60C

När vi är inne på detta med luftfjädrig,Har Goldsmidt luftfjädring till Fiat Ducato på framänden ??? ,tyckte jag såg detta någon stans,
I så fall är detta en mycket bra lösning,mot alla nya Fiatar med för låg och kort framfjäder.
Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco 50C alt 60C

Ja, Goldschmitt har levert full luftfjæring siden i januar til N+B Arto og Hymer - det er mulig å få ettermontering på alle Eurochassi X250 fra 2006 og nyere. For orginalmontering er det en sperrefrist - tror det er ut 2010. Ombygging må utføres av spesialverksted, helst Goldscmitt-Technic-Center. Prisen på ombyggingen er ikke publisert, men en god pekepinne er pristillegget som brukes på Arto og Hymer.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Iveco 50C alt 60C

På vinterføre er det en fordel med bakhjulsdrift, for komfort når en står er Iveco neste like stabil som AL-KO lavramme og tandemaksel (Fiat 5 tonn løsning). Prismessig ligger Iveco omtrent midt mellom Fiat og MB. Personlig har jeg valgt Iveco 60C18 med full luftfjæring, automatisert gir, diffsperre og ESP.


Känns som om det valet kan vara rätt men en del påstår att en dubbelaxlad är det stadigaste alt på vägen??
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Iveco 50C alt 60C

Med största sannolikhet är det bättre gång på en treaxlad bil.

Men man ska veta att det blir en högre vägavgift på franska vägar. Men har man en tung bil på två axlar klarar dom inte i vägtullarna att avgöra om det är klass 2 eller 3 så det blir den vanliga taxan på klass 2. Har kört där i sommar o vet att det blir så. Det får man tacka för.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco 50C alt 60C

Vi gikk for ett år siden over fra en Fiat ALKO tandem til en Iveco 60C18 med luftfjæring, det ble markert økning i komfort under kjøring uten at stabiliteten når vi står i ro ble dårligere. At vi nå også kan tenke på å kjøre motorveier i Frankrike er for oss ikke viktig, vi foretrekker de mindre veiene - har god tid.

Eneste sted vi merker en liten reduksjon i komfort er ved passering av fartshumper, her kjenenr vi nå både forakselpasseringen og bakaksel. På tandemakselen ble passeringen med bakakselen gjort mykere ved at lasten fordeles mellom akselene.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Iveco 50C alt 60C

Vi har en 50C18 (som jag fattar det) och har väl följande att säga;

Positivt:

- Pålitligt, Stabil & Stadig med bakhjulsdrift (och dubbla hjul)
- Stark (177Hk) (märker inte om du drar 2.500kg hästtransport bakom
- Växellådan fungerar fint när man lärt sig hur gubben fungerar

Negativt:
- Motorljudet ganska högt (eftersom vi sitter ovanpå motorn i stort sett, har du motorn utanför hytten blir det nog bättre)
- Dieselförbrukning är mellan 1.3-1.4 l/milen vid 90-100km/h och fortare vill man inte åka!
- Dyr service (jämfört med Fiat)

/Johny
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Iveco 50C alt 60C

Johny!

En 50 C18 har 146 hk och en 60 C18 har 179hk, i varje fall om man väljer Carthago i dagsläget...?
Enl Knut en bättre turbo gör 30 hk mer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco 50C alt 60C

156 hk 5 tonner heter 50C16 - dette er samme motor oppsett som Fiat Multijet 160. C18 er Iveco kode for den store motoren, var ikke klar over at den lille 3 liter ble brukt i husbil - leser tydligvis ikke databladene grundig nok.
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Iveco 50C alt 60C

Johny!

En 50 C18 har 146 hk och en 60 C18 har 179hk, i varje fall om man väljer Carthago i dagsläget...?
Enl Knut en bättre turbo gör 30 hk mer.


Har en Concorde Carver med 177Hk, och i pappret står det (eller reklamen iaf) att det är en Iveco Daily 50C18 med Chassipaket. (146Hk är det normalt).

/Johny
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Iveco 50C alt 60C

Begge kan leveres med luftfjæring bak som øker komforten, 60C18 og 65C18 kan for noen husbiler også leveres med luftfjæring på alle hjul - med nivåjustering.


Knut!

Luftfjädr på alla hjul + nivåjust kostar ju en del (168´), , i mitt fall kommer det att kosta dubbla pengen är det värt det mot att ha vanlig luftfj fram o bak på en 65C?

Och om man väljer Goldschmitt vad mer vinner man på det (vet ej pris skillnaden än)?

/Kenneth
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Iveco 50C alt 60C

Fiat eller tom Mercedes??

Det är det samma som ÄPPLEN och PÄRON.
Du kan väl inte jämför FIAT med "MERSA"
den ena driver fram den andra bak
"mersa" är ju klart bäst.
/ Vidhem
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Iveco 50C alt 60C

Vidhem Du kan inte på fullt allvar mena att "mersan är bäst"????!!!.
Ingen är bättre eller sämre,Fiat / Mercedes, de mer pengar som M-B kostar kan vara motiverat förr,men det är en betydande kvaliteförsämring fr,å,med ca mitten på 90 talet,
det är vår erfarenhet och M-B servce håller med.
Har åkt ca, 55 000 m, med båda sorter som husbil och ingen har jag som favorit , jo den nuvarande ,sammantaget ,komfort , bränsle ,servise och TRIVSEL.
Bernt:p
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Iveco 50C alt 60C

Begge kan leveres med luftfjæring bak som øker komforten, 60C18 og 65C18 kan for noen husbiler også leveres med luftfjæring på alle hjul - med nivåjustering.


Knut!

Luftfjädr på alla hjul + nivåjust kostar ju en del (168´), , i mitt fall kommer det att kosta dubbla pengen är det värt det mot att ha vanlig luftfj fram o bak på en 65C?

Och om man väljer Goldschmitt vad mer vinner man på det (vet ej pris skillnaden än)?

/Kenneth
Har sett på de norske prislistene, full luft med nivåjustering koster litt under 100 000 både på Fiat ALKO og Iveco. I samme prisliste koster et hydraulisk støttebein annlegg på en Iveco noe over 73 000 - samme annlegg fikk jeg montert hos Goldschmitt sist sommer for ca. 56 000 som ettermontering.

Vi har luftfjæring, men "bare" ett 2-kanals annlegg - kan heve og senke hver aksel for seg. Valgte støttebein med nivelering i stedet for ombygging til 4-kanal luft med nivelering selv om dette ville kostet under 10 000.
 
Toppen