• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ispropp i avloppsrör

Möller

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2025
Vi ha en Bürstner Delfin 680, 2005. När vi var ut i helgen fick vi en ispropp i avloppsröret som går till gråvattentanken. Röret är utanpåliggande under bilen. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan det räcka med att isolera röret, eller måste man ha en värmekabel? Tacksam för god råd.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Ispropp i avloppsrör

Jag hade nog köpt en lös el-värmesits och demonterat och tagit kabeln och lindat runt röret och dragit en kabel till batteriet via säkring och strömbrytare , sen hade jag köpt rörisolering och isolerat med bra isolervärde .

F

F.d. 11293

Guest

Skulle det funka att ställa bilen "snett" så att det blir fall på röret, eller bygga om röret så att det blir fall på det.

Isolerning i sig själv värmer ju inte så en värmekabel är säkert bra, men den får ju inte glömmas av så att den tömmer batterit.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Dotorparn_ Jag bukar se till att jag har lite fall och det funkar ibland. Om man spolar ett halv driksglas med vatten då och då fryser det ändå genom att det byggs upp is efter hand som stoppar flödet. En skaplig dos varmvatten då och då hjälper.
Jan-Evert

F

F.d. 2509

Guest

Hej på er jag har en Adriatik -01:a . Undrar om den också kanske behöver isolera rören på avloppet , Hur har ni gjort med spilltanken?

Toppen