• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Isolering toalucka Theatford door 3

Ir.Baboon

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Storuman
Hej
Pga funkt så kommer jag måsta byta ut själva isoleringen som sitter i min toalucka (theatford door 3). Plåten behövs inte byta ut. Är det någon som har tips var man kan få tag på nått lämpligt att isolera med som är likvärdigt det som sitter i dagsläget?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det klassiska som ofta brukar användas är s.k. markisolering. Den har täta porer och suger alltså inte åt sig någon fukt om lite skulle komma in till den.
(Vanlig frigolit skall inte användas för den drar åt sig fukt mellan de komprimerade små kulorna.)
Det finns olika och säkert flera fabrikat, men de klassiska brukar vara ljusblå eller rosa i färg.
Den är rätt hård och håller ordning på ytplåten men måste då limmas med lite tunna strängar (så att all luft kan komma undan så man undviker instängda luftbubblor som kan svälla när solen ligger på ytterplåten) med något lim som inte innehåller lösningsmedel, typ något från patron som Sika, Tec7 eller något annat fabrikat.
Problemet kan vara att hitta tjockleken, men det går bra att skära med en båge och en spänd värmetråd typ kantaltråd.
Nu är ju din lucka inte så stor så en bit markisolering och några ex. kanske träreglar med samma mått som isoleringen skall vara tjock och en fintandad såg kan nog få till en lagom tjock isoleringsplatta till toaluckan.
Lägg en lagom stor isoleringsbit på ett "bord" lägg en list med rätt mått på var sida om isoleringen och "spika fast" som stöd för sågen så får du en lagom tjock isoleringsbit.
När den inte är större än toaluckan så går det nog bra med en såg i stället för en spänd värmetråd som annars blir perfekt och ger en slät "smält" yta på isoleringen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Ir.Baboon

HBK Intresserad
Inlägg
9
Kommun
Storuman
Hej, det klassiska som ofta brukar användas är s.k. markisolering. Den har täta porer och suger alltså inte åt sig någon fukt om lite skulle komma in till den.
(Vanlig frigolit skall inte användas för den drar åt sig fukt mellan de komprimerade små kulorna.)
Det finns olika och säkert flera fabrikat, men de klassiska brukar vara ljusblå eller rosa i färg.
Den är rätt hård och håller ordning på ytplåten men måste då limmas med lite tunna strängar (så att all luft kan komma undan så man undviker instängda luftbubblor som kan svälla när solen ligger på ytterplåten) med något lim som inte innehåller lösningsmedel, typ något från patron som Sika, Tec7 eller något annat fabrikat.
Problemet kan vara att hitta tjockleken, men det går bra att skära med en båge och en spänd värmetråd typ kantaltråd.
Nu är ju din lucka inte så stor så en bit markisolering och några ex. kanske träreglar med samma mått som isoleringen skall vara tjock och en fintandad såg kan nog få till en lagom tjock isoleringsplatta till toaluckan.
Lägg en lagom stor isoleringsbit på ett "bord" lägg en list med rätt mått på var sida om isoleringen och "spika fast" som stöd för sågen så får du en lagom tjock isoleringsbit.
När den inte är större än toaluckan så går det nog bra med en såg i stället för en spänd värmetråd som annars blir perfekt och ger en slät "smält" yta på isoleringen.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Hej
Tack för utförligt svar, guld värt. Funderar på att använda markisolering och sen eventuellt lägga en våtrumskiva eller liknande på insidan för att slippa se markisoleringen när man öppnar luckan =)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, aha jag utgick från att du hade en tunn väggskiva kvar på insidan av luckan för ofta ofta så satte/sätter de dit biten som dom sågade ut ur väggen inne i luckans ram och blev det samma väggskiva där automatiskt, det kanske de gjort också på din men den också var fuktskadad och måste bytas.
Ja det är nog bara att hitta något lämpligt styvt till "innervägg" som är kanske fyra fem m.m. tjockt eller mer.
Ibland om storleken räcker så kan en vanlig caféseveringsbricka som verkar vara något åt hållet bakelit/komposit ibland vara användbar ;) till liknande arbeten.
Bauhaus har också mindre typ blanka durkaluminiumplåtbitar som bara är 1.5 m.m. tjocka har jag för mig, inte gratis, men det ser faktiskt rätt ok. ut om man vill stila lite när man öppnar luckan, bör också limmas med strängar mot isoleringen.

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ecoprim rosa isoleringen eller blå 30kg/m3 eller mer går att skära med 12v och en rostfri tråd som används att hänga upp tavlor med tempen kan man ställa på längden av tråden.
 
Toppen