• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering med polyuretanskum

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Isolering med polyuretanskum

Ja naturligtvis kan det vara så utvecklingen går ju framåt. Att sedan jämföra en fogskumsfylld dörrstolpe med en industriellt tillverkad & utprovad isolerad dörrkarm i stål är nog att ta i. Men det skulle vara väldigt intressant om någon fyllde sina dörrstolpar med skum & mätte yttemperaturen före & efter. Fortfarande så är glaset en många ggr större bov än en dörrstolpe & även torpedväggen . Bästa effekten får man med ett vintertäcke & då är skum i stolparna & isolerade dörrar onödigt eftersom dom isoleras av täcket.
Detta är vad jag tror men det är klart jag kan ju ha fel.
Om jag skulle göra förarhytten varmare så skulle jag satsa på ett vintertäcke. Mycket enklare, bättre effekt & slippa kondens på fönstren som det blir om man täcker för dom på insidan.

Bennie

Om jag skulle göra hytten på halvintegrerad bil varmare skulle jag göra alla åtgärder jag kunde komma på, isolera dörrarna, golvet, torpeden/motorrumsväggen, och inte minst skarven mellan bildel och bodel, sedan lär det finnas hål igenom B-stolparna på vissa bilar, och luftning genom dörrarna som också måste stängas till. Naturligtvis också ett vintertäcke, men det är inte tillräckligt om det kommer in kyla på andra ställen. Skum i stolparna skulle jag inte våga mig på p.g.a. risken för spaltrost emellan skum och plåt. sedan är det ju viktigt att det finns fungerande värmeutsläpp från pannan ut i förarhytten, annars blir ju klimatet aldrig bra där.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Ja naturligtvis kan det vara så utvecklingen går ju framåt. Att sedan jämföra en fogskumsfylld dörrstolpe med en industriellt tillverkad & utprovad isolerad dörrkarm i stål är nog att ta i. Men det skulle vara väldigt intressant om någon fyllde sina dörrstolpar med skum & mätte yttemperaturen före & efter. Fortfarande så är glaset en många ggr större bov än en dörrstolpe & även torpedväggen . Bästa effekten får man med ett vintertäcke & då är skum i stolparna & isolerade dörrar onödigt eftersom dom isoleras av täcket.
Detta är vad jag tror men det är klart jag kan ju ha fel.
Om jag skulle göra förarhytten varmare så skulle jag satsa på ett vintertäcke. Mycket enklare, bättre effekt & slippa kondens på fönstren som det blir om man täcker för dom på insidan.

Bennie

Du har så rätt, känner att även jag halkade från ämnet, eller hur det nu uttrycks med sten och glashuset.
En skamsen gert
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Förnyar frågan.

Vad hindrar att man isolerar med polyuretanskum i dörr/stolpar/balkar?
Naturligtvis får inte lås/bälten/rutor/elprylar isoleras fast.
Polyuretan suger inte fukt, härdar med fukt, fäster homogent på ytor och fyller
hålrum.

Verkar perfekt tycker jag, vad är det som kan gå fel?
Frågar någon därute som vet.:msn_idea:

Mvh
Per Anders Törnsäter
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Hej titta på mitt inlägg i ämnet nr12!
Har sen sprutisoleringen gjordes bara upplevt positiva saker, torrare inomhusklimat.isolerar väldigt bra mot både värme ock kyla, ock mycket tystare
genom att isoleringen dämpar vibrationer i stommen på ett bra sätt.
Har även lagt50mm markisolering på golvet där jag fräst spår o lagt golvvärmeslang. Mycket nöjd!! Den enda nackdelen är väl som jag skrev tidigare
att det kan bli trångt på vissa ställen ock plåten rör på sig, syns bara i släpljus!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Isolering med polyuretanskum

Kanske lite vid sidan om tråden, men måste nämna en sak. När jag var dykare, då hade jag 2 st. dräkter vars "gummi" var fylld med små kväve bubblor. Både torrdräkten och våtdräkten fungerade alldeles ypperligt och det var inga problem alls med kylan, inte ens under is-förhållanden. Det som isolerar är inte "gummi" utan små gasbubblor dit luft (med sina beståndsdelar inkl. H2O) inte kunde tränga. Om polyuteranskum innehåller gasbubblor utan vattenmolekyler, då borde den också fungera på samma sätt. "No bubbles, big troubles".
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Förnyar frågan igen, för nu är hyttens innerklädsel riven!

Min bil är 5 år och alla synliga hålrum ser ut som de nyss lämnat fabriken, det är inte dammigt ens! Hålrummen är bara lackade, inget övrigt rostskydd!
Jag ska kolla med ett Endoskop där jag inte kommer åt. Jag kan se att bilbyggaren använt polyuretanskum som tätning och lim.

Vad hindrar att man isolerar med polyuretanskum i dörr/stolpar/balkar?
Naturligtvis får inte lås/bälten/rutor/elprylar isoleras fast.
Polyuretan suger inte fukt, härdar med fukt, fäster homogent på ytor och fyller hålrum.

Verkar perfekt tycker jag, vad är det som kan gå fel?
Har man problem med kondens ska man isolera diffusionstätt och hindra
luftrörelser i isoleringsskiktet.

Jag tror att i framtiden när bilarnas framdrivning har en verkningsgrad nära 100% kommer isolering av karosseri vara standard. I dag finns det ingen anledning att isolera karosser på grund av att värme finns i överflöd från bensin/dieselmotorer. Idag kostar bara isoleringen extra vikt och dyrare bil och det är inte vad producenterna vill. Elbilar idag har ofta dieselvärmare monterade för komfort, både dyrt och onödigt.

Mvh
Per Anders Törnsäter
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Isolering med polyuretanskum

Vi hade för många år sedan en Mercabuss 307 som vi byggde om till plåtis.
Jag använde då i dörrarna en isolering typ liggunderlag som jag köpte från Reimo. Till den isoleringen behövdes ett lim som passar så inte limmet fräter upp materialet. Allt funkade bra.
I förstärkningsbalkarna som finns i bilens skåpdel där sprutade jag in fogskum och den bilen verkar rulla fortfarande idag utan att det blivit rostangrepp så jag tror att den klarat kondensen.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Jag har kollat tomrum i taket mellan hytt och bodel, glasfiberkåpan, och där är det tätat med svart ljuddämparmatta 12 mm. Den mattan kan man använda som tvättsvamp. Nu har jag skaffat ett endoskop från Biltema och ska kolla upp resten av hålrummen. Det här är lite kul och spännande!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Isolering med polyuretanskum

Det räcker att täta hålrummen så att luften ej kan cirkulera. Dvs. det räcker att försluta eventuella öppningar. Den bästa isoleringen är stillastående luft, ju mindre dess effektivare. (Thermos)
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Det räcker att täta hålrummen så att luften ej kan cirkulera. Dvs. det räcker att försluta eventuella öppningar. Den bästa isoleringen är stillastående luft, ju mindre dess effektivare. (Thermos)

Jag håller med dig, små tomma bubblor är bäst, baskunskap från tillämpad termodynamik, låter stöddigt men det är vad jag har jobbat med.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Nu har jag isolerat med skum mellan bodel och hytt.

Nu har jag isolerat A-stolparna eller vad de heter från tak ned till innergolv och lämnat undre balkar närmast marken oisolerade. Gjorde samma sak med dörrkarmar. Innan skummet rostskyddsvaxades allt.

Nu har jag isolerat dörrarna. Karmar runt fönster skummades/vaxades.
Insidan av dörrarna isolerades med självhäftande ljudmatta, mattan har ganska just isoleringsförmåga, håller kondens borta bättre än ren plåt. Isolerar man bara insidan kommer inte isoleringen i kontakt med vattendropp från fönstertätningen och dränaget funkar fortfarande.

Nu har jag isolerat insteget och luftvärmeslangen vid bodelsdörren. Jag byggde en låda med 20 mm rosa isoleringsskivor, skummade i lådan. Runt lådan tätades med Sikaflex mot golv och balkar sedan lade jag på tjock underredsmassa. Nu är det inte p...ljummen luft längre från utblåsen.

Nu har jag isolerat instegslådorna vid hyttdörrarna med Armaflexskivor.

Det som är kvar att göra med hytten är golv och torped. Det får vänta till i vår när vi kommer hem från Spanien.

Nästa projekt blir att fixa till dubbelfönster till dörrarna, växer fram så sakterliga.
 
Toppen