• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering med polyuretanskum

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Jag har tänkt att förbättra värmeisoleringen i en Fiat-hytt.
Att isolera med limmade cellgummiplattor (Armaflex tex) i dörrar-torped mm. är inga problem men jag undrar om någon har erfarenhet av att isolera med skum i karmar, stolpar och balkar? Naturligtvis måste kablage och säkerhetsbälten mm fixas så att de inte påverkas.
Låt höra ideer och erfarenheter.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Isolering med polyuretanskum

Vår kommande HB har just isolerats dock inte med "skum" utan gummiliknande polyuteran-mattor. Vet ej om det finns någon skillnad när det gäller värmetransmission men det är betydlig skillnad tidsmässigt vid applicering. Kolla gärna transmission-faktor om du vill veta fakta... Detta borde stå i anvisningar!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Att fylla karmar & dörrstolpar med PU-skum är verkningslöst eftersom ytterhöljet (själva dörrstolpen & karmen) är helt tillverkade i metall & bildar således en köldbrygga. Däremot, att isolera i dörrar, golv & torped ger en viss förbättring, om inte annat som ljuddämpning. Den största boven i sammanhanget bör vara glasrutorna som släpper igenom både kyla & värme. Om man däremot försöker sig på att bygga en isolerad vägg mellan förardel & bodel så får man en betydligt bättre effekt. Denna vägg finns i bl.a Nordic's husbilar & lovordas av dess ägare.

Bennie
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Har läst någonstans (kommer inte ihåg var. Vet inte om det är sant) att enkomponents polyuretanskum suger upp fukt. Så jag är i detta fall ingen säker källa.
Ha det
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Isolering med polyuretanskum

Så vitt jag vet så blir det ingen ljuddämpning av skum...
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Jag isolerade instegstrappan med fogskum. Det var mycket effektivt utifrån ljuddämpning. Tyckte dock att det expanderade på ett ganska okontrollerbart sätt. Jag kunde justea i efterhand med en fogsvans, men i trånga utymmen kan det expandera in dit man inte vill
/Thomas
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

En annan lösning på värmeproblemt, Jag gjorde en demonterbar mellan vägg i 2 delar av 2 tunna plywodskivor med cellplatisolering imellanm och skjutdörr till förarhytten. Använde den vid älgjakt i Vansbro, En annan fördel märkte jag vid hemfärd, mycket varmare i förarhytten och tystare, kude avnjuta mina CD skivor som sällskap. Anm: Bilen är en helintegrerad FFB
Mellanväggen avänder jag inte nu dom står iFriggeboden

Jägarn
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isolering med polyuretanskum

Alfa-Romeo försökte en gång i tiden på sig detta med att skumfylla div. Ihåligheter på den iofs underbara Alfa Sud'en, med ett resultat som kanske inte var så där hundra;)

Om man är snäll så kan man väl säga att de var lite mer rostbenägna än snittet :rolleyes:.

Detta sagt utan att veta vad Alfa nyttjade för sorts skum eller hurvida modernt skum klarar att INTE lagra fukt.......
Alfa's produkt var enastående på att lagra fukt:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50104

Guest
Sv: Isolering med polyuretanskum

Hej Bensann varför skulle det inte fungera med fog skum. Förklara?
Runt ett vanligt fönster om det vore plåt på ut och innsidan skulle det inte isollera då ? Eller om kulvert rören varplåt på ut sidan ??
Borde väll fungera lika bra en då
Gott nytt år !!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Ett fönsters båda plåtsidor har ingen metallisk kontakt & det har inte kulvertrör med ut & insida av stål heller vilket innebär att köldbrygga (köldöverföring) saknas.

Bennie
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Hej
Har sprutisolerat hela min plåtis invändigt.Anlitade ett byggföretag som sprutisolerar hus invändigt. Det är slutna celler så det fungerar som fuktspär
Ock suger ej åt sig vatten. Stor skillnad på både värme/kyla,vinter som sommar
Ock ljudnivån i bilen! Nackdel?! Jo som någon skrev!lite svårt att förutse hur mycket som skummet expanderar! Man får vara försiktig när man lägger skummet så att det kan expandera fritt.På min plåtis syns det i svepljus att plåten har rört på sig på nått ställe där det har blivit "trångt"Men det blev ett helt annat inomhusklimat,torrt o varmt på vintern o svalt på sommaren!!
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Isolering med polyuretanskum

Hej igen, har fått hem från WIEDLAND en 16 mm isolering som heter ThermoReflekt. Fick ett tips från en tråd (2009). Man fäster isoleringen med butyltape och alutape. Man kan även tillverka "nattmatta" till rutorna själv.
Jag har efter läst lite svar på tråden börjat tänka på fukt och vikt och beslutat mig för att testa den här typen av isolering. Polyuretan tänker jag använda där man har svårt att få till det annars samt att jag har koll på expandering och kladd.
Projektet fortskrider så långsamt.

PA
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Ett fönsters båda plåtsidor har ingen metallisk kontakt & det har inte kulvertrör med ut & insida av stål heller vilket innebär att köldbrygga (köldöverföring) saknas.

Bennie

Köper du en ståldörr är det isolering i dörrkarmen och köldbrygga med plåt, om inte som stolpe på bil men plåttjockleken är ca det dubbla så det borde vara jämförbart. Hur har du kommit fram till att det är verkningslöst med isolering?
gert
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Jag hade detta på g & skulle anlita en firma för jobbet. Det var dom som avrådde med den motivationen jag angett. Jag hade en isolerad ståldörr som källardörr på baksidan huset. Det gick bra så länge jag hade vedeldning för då var det varmt i pannrummet. När jag sedan satte in bergvärme så strålade karmen kyla då det var kallt ute vilket gjorde att jag bytte ut dörren & karmen med gott resultat.

Bennie
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Men dina hantverkares påstående avgör väl inte om det är energibesparing med isolering i dörrkarmen, det kanske varit ännu kallare utan isolering. Vidare så tror jag att de som konstruerar dörrar har mer kunskap i ärendet än hantverkare. Således jag köper ej din logik i ärendet.
gert
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Jag tycker du skall läsa vad jag skrev en gång till. Jag lär i alla fall inte sätta tillbaka ståldörren eftersom det fungerar väldigt bra & ingen strålkyla från dörren vintertid vilket jag hade tidigare.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Isolering med polyuretanskum

Det är klart att det lönar sig att isolera en stålkonstruktion, bilplåt är ju dessutom tunn, under 1mm och erbjuder därför en relativt liten köldbrygga. Karmen på din ståldörr var säkert oisolerad och dessutom av betydligt grövre material, och ledde därför in betydligt mera kyla.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Isolering med polyuretanskum

Ja naturligtvis kan det vara så utvecklingen går ju framåt. Att sedan jämföra en fogskumsfylld dörrstolpe med en industriellt tillverkad & utprovad isolerad dörrkarm i stål är nog att ta i. Men det skulle vara väldigt intressant om någon fyllde sina dörrstolpar med skum & mätte yttemperaturen före & efter. Fortfarande så är glaset en många ggr större bov än en dörrstolpe & även torpedväggen . Bästa effekten får man med ett vintertäcke & då är skum i stolparna & isolerade dörrar onödigt eftersom dom isoleras av täcket.
Detta är vad jag tror men det är klart jag kan ju ha fel.
Om jag skulle göra förarhytten varmare så skulle jag satsa på ett vintertäcke. Mycket enklare, bättre effekt & slippa kondens på fönstren som det blir om man täcker för dom på insidan.

Bennie
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Isolering med polyuretanskum

Jag tycker du skall läsa vad jag skrev en gång till. Jag lär i alla fall inte sätta tillbaka ståldörren eftersom det fungerar väldigt bra & ingen strålkyla från dörren vintertid vilket jag hade tidigare.

Bennie

Tråden är om det lönar sig att isolera stålkonstruktioner för att minska värmeförlusterna vilket jag hävdar är möjligt, inte om du hade en dåligt isolerad ståldörr.
 
Toppen