• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolerande väv

F

F.d. 52908

Guest
Hej.
Såg på Elmiamässan att man hade ett invändigt vintertäcke på en helintergrerad husbil. Skenan var fäst i ytterkanten, nära vindrutan, på sängen över framstolarna, såg mycket enkelt ut. Ville bara kolla om det finns någon i klubben som känner till var man kan köpa en bra isolerande väv, eller tyg.
Sören
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Isolerande väv

Hej
Tack Fredrik 74 för ditt svar, tror nog att de vill göra jobbet också.
Ha de bra / Sören
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Isolerande väv

husvagnsvensson i kållered har alla skenor som går åt har köpt där sedan köpe jag ett överkast som jag monterade hälsar illåsen
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Isolerande väv

Hej
Tack illåsen för ditt tips. Det var ju en god idé. då gäller det bara att hitta ett lite tjockare överkast och det finns ju många som säljer sådant. Färg och mönster, ja du vet, har man ju inget att säga till om, men monteringen blir nog min grej.
Ha de bra / Sören
 

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande väv

Jag hade isolering på insidan under några år. Nackdelen är imma på rutan. Bättre är att sätta utvändigt. Då slipper man problem med såväl insida som utsida. Perfekt på vintern men lika bra på sommaren om man välje en vit pressening. Inköpt på Clas Ohlson. Vanliga liggunderlag isolerar rätt bra. Fler bilder på detaljlösning finns om nån vill veta mer.
Nu har jag sytt om samma "täcke" till min Nordic Explore.
 

Bilagor

  • Isolering framruta nr 08 web.jpg
    Isolering framruta nr 08 web.jpg
    37,7 KB · Visningar: 940
  • Isolering framruta nr 10 web.jpg
    Isolering framruta nr 10 web.jpg
    43,2 KB · Visningar: 935
  • Isolering framruta nr 12.jpg
    Isolering framruta nr 12.jpg
    553 KB · Visningar: 31

quist

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022
Sv: Isolerande väv

Hej
Köp ett täcke på utsidan slipp kondens Hör av dig
Jag har ett över pga byte av husbil
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Isolerande väv

Vid montering på utsidan måste man borra i karossen och sätta fast fästen och det känns inte bra.
Sören
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Isolerande väv

Man behöver inte borra i karossen, man fäster dem på utsidan med sugproppar gjorda för ändamålet, dom finns att köpa i tillbehörsbutikerna.
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Isolerande väv

Hej Sören
Du har kanske redan hittat en lösning på isolering? Men tipsar ändå hur vi löste det hela. Gjorde som så att vi satte upp en gardinskena ovanför framrutan på översängen ( har en helintergrerad bil) och sydde långa dubbla gardiner som går ända ner till golvet och med en tunn räddningsfilt emellan dem. Fungerar alldeles utmärkt. Mätte upp en temperaturskillnad på 7gr, mellan bodelen och armaturbrädan. Räddningsfilten är 150x210cm kostar 65:- tyget är som sagt en smaksak, vi köpte krossat sammetstyg 5m pack på Jysk för 79:- och skenorna från Bauhause 2.5m inkl krokar 79:- Detta fungerar jättebra för oss.
 
Toppen