• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolera bildelen i Fiat Ducato

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Någon här på forumet som har isolerat bildelen (Fiat Ducato) på en halvintegrerad husbil? Är intresserad av att placera isolermatta av någon typ i dörrarna (förare/passagerare) men också mot motorrummet utan att störa utrymmet för pedalerna, såklart. Behöver kunna lossa dörrarnas inre skärmar så hur gör man det? Eller kanske någon som vet en verkstad som fixar sånt här? Tänker att det ger både isolering mot kyla och ev ljudisolering. Vet inte om det egentligen går att placera någon isolermatta i dörrarna eftersom sidorutorna måste kunna gå ner där.

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Jag har demonterat dörrsidorna och klistrat på typ ljuddämpningsmatta i nåt svart material.
Ett bra verktyg för att ta bort clipsen med, är att rekommendera.
Själv hade jag en avbruten morakniv, som jag tagit ur lite på i änden, så att den griper tag runt om clipsen.

I övrigt är det inga större konstigheter. Lite pilligt förstås, men så är det ju med allt.
Tror att det finns lite användbart material på Yt att kika på.
Några som t.ex bytt högtalare? Ungefär samma tillvägagångssätt. Dörrsidan måste ju bort.

Jag inbillar mig, att det gav en viss isolering mer än bara plåten och ljudmässigt...? Tja, något kanske?
Min bil drar nåt fruktansvärt kallt om fötterna, när det är kyligt ute,
men jag har inte gjort nåt åt det ännu...mer än att öka värmen. ;)

Toppen