• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

isolera äldre plåtis med polyuretanskum?

F

F.d. 2250

Guest
är det en bra eller dålig ide? då bilen har invändiga rostangrepp här och var.
Ska iof slipa och på vissa ställen svetsa i nytt men vet att det brukar vara svårt att få bort allt utan att köpa en ny bil.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: isolera äldre plåtis med polyuretanskum?

När gubbarna kom och skulle spruta min bil, så sade dom helt ärligt att det inte var en bra idé. Rockwoll blev jag rekomenderad istället
Bättre termo isoleregenslaper samt att skummet ljudisolerar inte. så jag klädde hela bilen med 50mm rockwoll istället.
 
F

F.d. 2250

Guest
Sv: isolera äldre plåtis med polyuretanskum?

ok Rockwoll är det den lite grönaktiga fiberisoleringen?
är det stor skillnad på den och vanlig gullfiber?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: isolera äldre plåtis med polyuretanskum?

Rockwoll är gjort av stenull och är grönaktigt i färgen
Gullfiber är gjort av glasfiber den gula,

Skillnaden får du se på tillverkarnas datablad.
Själv valde jag bergullen den lite mera kompakta versionen P.g.a att den inte skall vibrera och sjunka ner, utan att den skall sitta fast på väggen. Jag limmade fast dom mot plåten med Cementlim. i mitt fall så vill jag ha ett större skydd mot ljud, värme och brand.
När du isolerar så får du prioritera på någon av faktorerna, hör med tillverkarna. Skummet som du ser i taket ersatte jag okså med Rockwool.
Men i taket så satte jag först en 3mm asfaltmatta för att dämpa lite av den där hettan som solen åstakommer på sommaren.
 

Bilagor

  • CIMG0905.JPG
    CIMG0905.JPG
    37,4 KB · Visningar: 489
H

Husbilgolf

Guest
Sv: isolera äldre plåtis med polyuretanskum?

är det en bra eller dålig ide? då bilen har invändiga rostangrepp här och var.
Ska iof slipa och på vissa ställen svetsa i nytt men vet att det brukar vara svårt att få bort allt utan att köpa en ny bil.

Känner inte detta själv, men Xtreme isolator är vanligt för små plåtis-producenter!
 
Toppen