• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ironi är svårt – men kan bli lätt

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hvor mange vet egentlig forskjellen mellom ironi og sarkasme? Disse blir jo blandet om hverandre hele tiden, så det er ikke rart man blir forvirret.
Det väsentliga är att vi vet att vi inte omedvetet förlöjligar varandra. Så enkelt är det! Vill vi förlöjliga varandra, skippa /s! Skriv ut vad du tycker: "Krinil jag tycker du har fel, Krinil du är ett pucko, Krinil skärp dig, Krinil det där stämmer inte, Krinil gå och dränk dig", eller vad som helst. Bli inte förvirrad för att vi fått ett förtydligande. "/s" är ett förtydligande för ironi, inget annat!

Fan vad det kan bli svårt! /s :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ironi = en kamouflerad sarkasm
Vem bestämmer vad jag menar med min ironi i skrift? Försök vara lite dynamisk i din kommunikation, i ditt skriftspråk. Det här gäller ironi i skrift! Gillar du inte ironi i skrift, skippa det. Risken är dock att du ofta missförstår, eller missförstås. Men det är i så fall ett val du gör. Hur skulle en skriven kommunikation helt utan ironi, humor, känslor, värderingar, mm se ut? Skriftlig kommunikation ställer större krav på oss än muntlig. Tycker det är bra att vi diskuterar det. Vi får oftast inte möjlighet att sitta ner och snacka med varandra!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
kanske man kan börja med ett /s i inlägget så känsliga medlemmar varnas att inte läsa inlägget :wub:
 
Toppen