• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ironi är svårt – men kan bli lätt

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.876
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ibland är det här på forumet svårt att förstå vad som är avsett att vara ett ironiskt inlägg.

Läste i senaste utgåvan av Språktidningen att det på vissa nätforum, som exempelvis Reddit, finns ett välanvänt sätt att tydliggöra sin ironi, nämligen ett /s efter inlägget. (Bokstaven s står för </sarcasm> som användes på nätforum i internets tidiga dagar.

Kanske något för oss på detta forum att ta efter?

Pålle
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ibland är det här på forumet svårt att förstå vad som är avsett att vara ett ironiskt inlägg.

Läste i senaste utgåvan av Språktidningen att det på vissa nätforum, som exempelvis Reddit, finns ett välanvänt sätt att tydliggöra sin ironi, nämligen ett /s efter inlägget. (Bokstaven s står för </sarcasm> som användes på nätforum i internets tidiga dagar.

Kanske något för oss på detta forum att ta efter?

Pålle
Skitbra Pålle. Jag vet, eftersom jag tydligen kan upplevas som en sur, uppnäst besserwisser, när jag i verkligheten är en ödmjuk, lättsam och lite blyg person! :cool:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.674
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
(Bokstaven s står för </sarcasm> som användes på nätforum i internets tidiga dagar.

Kanske något för oss på detta forum att ta efter?

Pålle
Och innan dess användes kolon och höger/vänster-parentes. Kunde utvecklas med semikolon mm. Idag används de glada gubbarna lite hur som helst utan någon tanke bakom verkar det som.

Jag tackar för ett nytt (för mig) tecken att använda.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu saknar ju detta forum en massa "smileys" t.ex den som brukar användas för ironi.
Kanske vore lättare ifall forumet tillhandahöll alla smiley, det är nu som att utesluta vissa bokstäver i alfabetet :swoon:

Upside-Down Face Emoji
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nu saknar ju detta forum en massa "smileys" t.ex den som brukar användas för ironi.
Kanske vore lättare ifall forumet tillhandahöll alla smiley, det är nu som att utesluta vissa bokstäver i alfabetet :swoon:

Upside-Down Face Emoji
2022 innehöll Unicode 44697 standardiserade tecken för våra mobiler, plattor och pc:s, och av dessa var 3633 olika emojis/smileys. Skulle inte förvåna mig om det fördubblats de senaste 2 åren! Mycket emojis e de! Sedan definierar vi inte emojis lika. Så ett litet "/s" vid ironi känns uppfriskande tycker jag. Heja Pålle!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.031
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Problemet som jag ser det är att de som har svårt att uppfatta ironi även ser förbi Emojs och andra tecken och även förbiser ren text som: DETTA ÄR IRONI. De känner sig personligen angripna eller kränkta och blir förblindade av detta.
Jag brukar alltid utgå ifrån att de som skriver inte medvetet är elaka men tyvärr finns det en del som finner nöje i att vara taskiga mot andra och då hjälper inte en Emoj eller text.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Är alltså syftet med tillägget /s att man skall förstå att inlägget egentligen är ett hån?

Visa bilaga 236151
Att ironi kan dra mot sarkasm köper jag, men inte att det drar mot hån. Sarkasm har ofta en tendens till förlöjligande medan ironi sällan är direkt elakt menat. Det finns en massa olika tolkningar och synonymer på det här, men så ser jag det!

Sen kan jag ha fel! /s :cool::D

Mitt /s ovan kan ju inte vara ett hån..., däremot lite självironi!
 
Toppen