• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Är det någon som har Iphone och köpt Navigons Mobile Navigator och laddat ner?
Har Du fått det att funka?
Husbilshälsningar
HBK 2483
Bengt
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Är det någon som har Iphone och köpt Navigons Mobile Navigator och laddat ner?
Har Du fått det att funka?
Husbilshälsningar
HBK 2483
Bengt

Hej Bengt!

Japp, det har jag och det fick jag. Jag har även en navigon 7310 men tyckte att det kunde vara bra att ha en navigator med sig även på stadspromenader. Jag passade även på att köpa programvaran på Appstore då Navigon hade intro-erbjudande så hela europa för 695:- tyckte jag var ok.

Navigatorn i iPhone är något enklare än den "riktiga", vissa saker fattas rent grafiskt osv men på det hela taget fungerar det fint.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Jag har ingen iPhone men väl en Samsung HD med 3.7 tumsskärm och har både Garmin XT och Route 66 installerade. Fungerar kanon! Fördelen är att man kan hålla kartor och kameror uppdaterade och att det räcker med en mojäng att ha med sig.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Jag har köpt iPhones Mobile Navigator Jag har dessutom TomTom och Garmin. Bäst tycker jag om Garmin som är inställd på Lastbil.
Navigatorn i iPhone fungerar mycket bra, har snygg 3-D bild, uppdaterar snabbt och är minst lika bra som de övriga två jag nämnde. Det enda jag ogillar är att ljudet i iPhone är för dåligt (svagt) pga för klena högtalare.
Jag har använt den tvärs genom Tyskland, genom Berlin, Schwarzwald, Argau och Zürich utan några missar. Kul leksak!:twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Om ni tycker om att utforska och inte bara kör från A till B, prova med ett navigeringsprogram i den bärbara datorn. Man får en suverän överblick som gör att man upptäcker saker man inte visste om,
vägar, sjöar, möjliga ställplatser m.m.
 
Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.924
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Om ni tycker om att utforska och inte bara kör från A till B, prova med ett navigeringsprogram i den bärbara datorn. Man får en suverän överblick som gör att man upptäcker saker man inte visste om,
vägar, sjöar, möjliga ställplatser m.m.

Program?
Uppkopling?
mm.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Om ni tycker om att utforska och inte bara kör från A till B, prova med ett navigeringsprogram i den bärbara datorn. Man får en suverän överblick som gör att man upptäcker saker man inte visste om,
vägar, sjöar, möjliga ställplatser m.m.
Placering?
Anslutning?
Kostnad?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Vi kör Microsoft Autoroute, visserligen är det från 2007 men det har inte givit några problem ännu.
Kostar 995:- exkl. moms på Dustin inkl GPS-antenn. Vi har datorn på instrumentbrädan så att båda kan se, det undelättar naturligtvis att vi har en stor platt instrumentbräda.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Det kanske vore nåt med Nokias nya netbook som har inbyggd GPS och 10-tums skärm. Utan GPS-puck kostar Autoroute 595:- inkl. moms. Kanske man kunde fixa ett smart svängbart fäste?

Nokias booklet skall det vara!
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Om jag gissar rätt så har du redan en bärbar dator, köp Autoroute med antenn och prova, inga abonnemang och inga andra kostnader. Kör datorn på invertern.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Om jag gissar rätt så har du redan en bärbar dator, köp Autoroute med antenn och prova, inga abonnemang och inga andra kostnader. Kör datorn på invertern.

Alternativt skaffa 12V anslutning till datorn. Mindre förluster än via Invertern. I och för sig viktigare när man inte kör och inte har någon laddning - men man kan ju även använda datorn att surfa/maila eller titta på TV med när man står stilla om man har trådlöst bredband. Då är 12V anslutning bättre än inverteranslutning - drar mindre ström från batteribanken.

PS om du kör Dell - ta ur batteriet så funkar 19V trafon från Kjell & Co - Räcker inte riktigt till med batteriet i (Dell vill egentligen ha 19,4V - blivit avrådd från att köra på 20V).
 
G

GunDogs

Guest
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Program som köps via AppStore behöver ingen jailbreakad iPhone.

Själv köpte jag ett nav-program som heter CoPilot Live och det kostade 319 kr för
Norden (ett ganska enkelt program vars nackdel är att det inte innehåller
fartkameror). Europaversionen är däremot komplett med fartkameror. Pris 749 kr.

Jag köpte Nordenversionen för att testa programmet. Blir jag nöjd så uppgraderar jag
till Europaversionen.

Har tidigare haft en PDA Mio A701 som började kännas omodern. Och eftersom
jag jobbar i Mac-miljö så var en iPhone ett naturligt val. Fantastisk pryl!!

Fadrian
 
G

GunDogs

Guest
Sv: iPhone/NAVIGON Mobile Navigator

Igår uppdaterades CoPilot och glädjande nog innehöll den, förutom ett antal
pois, nu också fartkameror. Det var bara det som saknades.

En anledning till att jag valde CoPilot är att det går att knappa in koordinater.
Man kan välja mellan Grader Minuter Sekunder, Decimalgrader eller
Decimalminuter. Det saknar både TomTom och Navigon.

För mig är detta en oumbärlig funktion då jag tävlar med hundar (jakt och
spår) och då får man oftast adresser "in the middle of nowhere".

Fadrian

PS Det lär finnas en POI-handler, men (om jag fattat rätt) bara för PC.
 
Toppen