Sv: Iphone? eller
Oj, här i skyttegraven går det hett till, rejäla salvor grovkalibriga inlägg med substans!
iPadtrådens avsikt var diskussioner kring Navigation i iPad så vi var väl på väg till ett sidospår där, men i denna tråd härjar vi fritt då frågan var vilken man ska välja. Så vi håller oss i skyttegravarna ett tag till...
Ideologi: Jag godtar inte vilka inskränkningar som helst, varken i integriteten eller i yttrandefriheten. Det är min åsikt att Apple felaktigt försöker bestämma vad som ska komma användarna till livs och det är upp till var och en att instämma eller ha sin alldeles egen åsikt - jag lägger inga som helst värderingar i det!
Microsoft: Ja, du, det här förtjänar nästan en egen tråd (eller kanske ett helt eget forum), men jag ska förklara hur jag ser på det hela.
Microsoft är på grund av sin dominans ett nödvändigt ont (om man hårddrar det). Såklart har MS liksom Apple kommit med massvis av bra ideer och utan dem så hade IT-världen sett väldigt annorlunda ut.
Jag har som du säkert redan gissat både Linux (jag är dock ingen Linuxguru) och Windows installerat på mina datorer här hemma. På jobbet är det av naturliga skäl MS som dominerar. Varför? Jo, för de flesta program som används i koncernen finns helt enkelt bara utvecklade för Windows.
Jag försöker i möjligaste mån använda alternativ. Vi kör exempelvis inte Exchange (dyrt skräp) utan en mailserver som har samma funktionalitet plus en massa annat smått och gott (det går att få Exchangefunktionalitet på den med om man tvunget vill).
Vi kör OpenOffice så långt det är möjligt, d.v.s. i vissa fall interagerar programvaran med Office på ett sätt som gör att MS Office krävs.
Vår Webserver som hanterar våra domäner kör en Linuxdist som är ruskigt användarvänlig med sitt grafiska webgränssnitt. En IIS har vi tyvärr till slut blivit tvugna att installera (endast på det lokala nätet dock) på grund av att en programvara krävde det. IIS är oxå skräp, dock inte dyrt skräp.
Jag skulle kunna ta många fler exempel, men jag tror du fattar.
Just att de alternativa lösningarna är BÄTTRE är skälet till att jag har valt dem, en positiv bieffekt är ju oxå att kostnaden är lägre, men i det sammanhanget har inte pengarna någon större betydelse. Det kostar långt mer med driftavbrott, det ser man ganska snabbt om man räknar på det.
Jag ÄLSKAR alltså inte MS heller och väljer gärna bort dem till förmån för något som är bättre, men många gånger finns inga alternativ.
Alltså kan man säga att jag gärna väljer bort MS på grund av bl.a. ideologiska skäl.
I min ideologi ingår även de tekniska aspekterna ja. Jag anser att den som VILL skall kunna göra de förändringar/modifieringar man vill - t.ex. personifiera sin telefon mjukvarumässigt. Detta ska ju givetvis ske på ett så användarvänligt sätt som möjligt vilket är en svår balansgång, men jag tycker trots allt att de ha lyckats ganska bra med det i Android. Är man inte nöjd med det som går att göra som standard så kan man ju alltid ta till lite appar
"Två hål i väggen"-konceptet tycker jag passar bra in även på Android, men med tillägget att man faktiskt KAN vara "poweruser" om man bara vill. Sedan är kanske 95% av användarna inte intresserade av det som du mycket riktigt påpekar - men det är ju upp till var och en åter igen
Beträffande de länkar med statistik jag har presenterat så är de väl tämligen oberoende skulle jag vilja påstå?
Jag är fullt medveten om att media vinklar saker och ting, journalisterna är människor med åsikter precis som du och jag. Av rent ideologiska skäl så undviker jag även Aftonbladet i möjligaste mån
Tidningen mobil får väl ändå anses vara ganska opartisk då de ju arbetar för marknaden som helhet? De har haft ganska vass kritik mot de flesta tillverkare tycker jag.
Problemet med integritet tycker jag eskalerar och du har rätt i att det gäller hela branschen. På en Androidlur får jag åtminstone reda på vad appen vill ha tillgång till redan innan installation och kan då välja att avstå (vilket jag gjort ett flertal gånger) från att installera.
Japp, det finns "ruggade" alternativ, men de är oftast "ruggigt" klumpiga. Även hantverkarna har idag vissa krav och de inser oftast att det är känsliga prylar och hanterar dem därefter (nu pratar jag generellt om de som har smartphones). De som har telefonen att ringa med förser jag med billigare telefoner utan en massa "irriterande lullull". Det är helt enkelt så att behoven styr.
X1 och X2 har jag givetvis kört, och det är som du säger ena riktiga skitlurar! Maken till användarovänlig finns knappt! Det jag önskar mig just nu är en fullsize X10 med utfällbart tangentbord - det hade varit mumma!
Andra saker som hade varit otroligt trevligt är ett par veckors batteritid, inbyggd LED-projicering och optisk zoom - snart är vi där ska du se
Ojoj, tenderar att bli långa inlägg...
Det är härligt med olika åsikter och jag respekterar era allihop.
Krister, jag brukar ha ett extra öga på dina inlägg och tycker du har en bra och saklig ton i dem. Hade varit trevligt att träffas o munhuggas lite
Jag passar även på att önska även dig ett gott slut och ett gott nytt år (som vi för övrigt i år firar in utanför Vellinge).