• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPhone eller en Android telefon?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Jag skypar varje dag med någon av mina androider, funkar utmärkt och jag är nöjd med mina val, men ser både för- och nackdelar.
Mångfald tack!

Med Skype finns det nackdelar som att båda parter skall vara inloggade men med Viber och Tango finns inte det problemet. Där gäller det bara att telefonen är påslagen.

Mångfalden bestämmer vi själva!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Jag har många piratkablar och adapters till mina iPhones. Finns bl.a. på Ebay för någon dollar. Frakten kostar i regel mer.

Vadå alternativ maskinvara, de flesta vill ha en produkt med bra kvalitet som funkar på ett enkelt sätt. Idag finns de på flera plattformar och priserna på de bästa produkterna är jämförbara.

Vill man ladda ned suspekta appar finns möjligheten även med iPhone. Det tar några minuter att jailbreaka en iPhone men det är inget som jag vill rekommendera.

När det gäller kablar så pratade jag om den senast sk ligthning-kabeln till 5:an, ett tydligt tecken på att man föröker knyta till i Monopolet... Visserligen med omtanke om funktion...

Att priserna sedan är höga menar jag är Monopolets fel. Samsung tex. tjänar också svinpengar, men i en modern marknadsekonomi så är det inte fråga om att tillverkningskostnader avgör slutpris, utan det är det pris "man kan ta ut" som gäller. Så länge det hålls upp ett prisparaply genom Monopol lägger man sig i närheten. Jämför Telia vid avregleringen, eller jämför med IBM i dataålderns början.

Så jag menar bara att det är viktigt att jobba för att Monopol inte överlever - även om det blir lite jobbigt att vara användare.

När Telia och IBM accepterade det, blev det bättre för alla, både för dem och för oss konsumenter. Så en vacker dag kommer det att hända med Apple också, men tills dess måste vi stå på oss.

/Bertil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

När det gäller kablar så pratade jag om den senast sk ligthning-kabeln till 5:an, ett tydligt tecken på att man föröker knyta till i Monopolet... Visserligen med omtanke om funktion.../Bertil

När jag söker lightningkabel på Ebay får jag "1,505 active listings"!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Men batterikapaciteten är långt underlägsen mina iPhones så jag förstår inte var ryktet om iPhones dåliga batteritid kommer ifrån.
Kanske härifrån; RÃ¥det till Iphone-ägare –Â*uppdatera inte | Prisjakt Pryl

Utdraget ur sajten; "Jag uppdaterade min iPhone 4 från iOS 5 till iOS 6.1 och efter det dras mitt batteri ur på fyra timmar efter full laddning, skriver en användare på Apples supportforum."
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: iPhone eller en Android telefon?

När jag söker lightningkabel på Ebay får jag "1,505 active listings"!

Det är OK Knarrevik, det mesta lyckas man ju "hacka" nuförtiden, men det hade varit roligare om det funnits ett antal telefoner, från andra Hw-leverantörer, tillgängliga på marknaden (i Svenska butiker) som kunde köra IOS.

Men, för att inte det ska bli några missförstånd, jag har inga problem med att man väljer iPhone för att få något som funkar sömlöst utan att man bryr sig, MEN om det inte funnits konkurrens från Android skulle en iPhone idag kostat minst 10.000. Om vi fortsätter att köpa Android och (hoppas jag också), W8 så kommer priserna framöver att sjunka betydligt. Då kommer dessutom Apple att släppa IOS till andra Hw-tillverkare.

Jag vill bara slå ett slag för att vi genom att stå upp för alternativen, kan göra stor nytta för utveckligen. Och då är det ju så att det är inte alltid vi själva som får del av "vinsten", men våra barn...

Nu känns det som om vi kanske ska fortsätta vår diskussion via mail Knarrevik :)

/Bertil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Om vi fortsätter att köpa Android och (hoppas jag också), W8 så kommer priserna framöver att sjunka betydligt. /Bertil

Ja, det skall bli spännande att se om Windows överlever på mobilfronten.
Eller kanske överhuvudtaget nu när Google släpper sin Chromebook som verkar bli nästa fluga. Billig, tyst, snabb och med både tangentbord och pekskärm.

Microsoft har kanske en plan B att ta till när PC-laptopen säljer allt sämre.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Med Skype finns det nackdelar som att båda parter skall vara inloggade men med Viber och Tango finns inte det problemet. Där gäller det bara att telefonen är påslagen.

Jag avänder Skype idag. Vilka andra skillnader, eller för- och nackdelar, ser du med Viber och Tango? Om man bara ska ha en, vilken väljer du?
/Bertil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Jag avänder Skype idag. Vilka andra skillnader, eller för- och nackdelar, ser du med Viber och Tango? Om man bara ska ha en, vilken väljer du?/Bertil

Skype är bra men båda måste vara inloggade samtidigt. Med Tango som också har videotelefoni räcker det att båda har installerat appen och att telefonen är påslagen. Viber som uppskattningsvis har upp emot 150 miljoner abonnenter fungerar på ungefär samma sätt dock utan video.

Samtalskvaliteten beror i hög grad på uppkopplingen mot Internet.

Mitt tips är att du installerar Viber som tar några sekunder. Du blir säkert förvånad när du ser hur många i din telefonlista som gjort samma sak. Viber påverkar inte batteritiden utan väcks när någon ringer ditt nummer. Fungerar även på platta.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Svaret på frågan stavas tydligen Sony XPeria Z som enligt tester slår alla tidigare smarta telefoner med hästlängder. Nåt för Apple att bita i!

IDG.se: Vattentät best bäst!
TEST: Den absolut bästa telefonen du kan få tag på i dagsläget på den svenska marknaden kommer från Sony Mobile.
Xperia Z är helt sjukt bra, dyr och vattentät.

4249316911.jpg


BETYG
Form/design: 10
Ergonomi: 9
Funktioner: 10
Användarvänlighet: 9
Prisvärde: 9
Totalt: 10
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Hej

Sony gick för några månader sedan ut med att de har för avsikt att bli jämnbördiga med marknadens giganter (Apple och Samsung) när det gäller smarttelefoner, även volymmässigt.
De meddelade även att de inte hade för avsikt att göra några företagsuppköp för att komma åt spetsteknolgi utan de skulle göra allt utvecklingsarbete själva.

Med de resurser som Sony har att tillgå kan de nog lyckas med detta. Det kanske börjar att visa sig nu med Z:an. Konkurenterna kan nog inte sova lungt på ett tag nu.

/Stig
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Jag blir imponerad över skärmens upplösning, processorns snabbhet och vattentåligheten. HDR-funktionen även när man videofilmar intresserar mig också. Om effekten är densamma som på vanligt foto skulle videokvaliteten kraftigt förbättras.

Det som emellertid bekymrar mig är det lilla minnet på 16 GB som i realiteten blir ca 12. Detta innebär att antalet installerade appar starkt begränsas. Navigeringsappar med kartor kräver i vissa fall ca 4 GB. Alla vet ju hur ledsamt det är att behöva avinstallera appar bara för att få plats med nya.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Man kan twttra och facebooka och fotografera och lyssna på musik och kasta den i vattnet om man så vill. Jag läste just en test på flera sidor om denna "telefon" men ingenstans stod det någonting om hur den var som telefon!

Går det att ringa på den?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

De tänkte inte på det!
Jo, det går naturligtvis att ringa vanliga röstsamtal på den även om många enbart använder Viber.

Sannolikt går det också att muntligen tala om för telefonen vem som skall ringas upp och på vilket nummer.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Hej
Jag tror Jappe slog huvudet på spiken. Den här typen av telfoner borde nog kallas för handdatorer i stället.

När man läser om prov med JCB-telfoner så är det istället värden såsom extrem slagtålighet, signalkänslighet samt mycket långa batteritider som framhävs. (jo det är en sk smartphone).

/Stig
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Det som emellertid bekymrar mig är det lilla minnet på 16 GB som i realiteten blir ca 12. Detta innebär att antalet installerade appar starkt begränsas. Navigeringsappar med kartor kräver i vissa fall ca 4 GB. Alla vet ju hur ledsamt det är att behöva avinstallera appar bara för att få plats med nya.

Eftersom den har kortplats för microSD-minneskort är det inget större problem. Android har sedan länge stöd för att köra appar direkt från minneskort vilket också de flesta appar i dag tillåter.

Positivt av Sony att de fortfarande valt behålla möjligheten till minneskort istället för att ta extra betalt för versioner med mer inbyggt minne som en del andra tillverkare gör.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPhone eller en Android telefon?

Eftersom den har kortplats för microSD-minneskort är det inget större problem. Android har sedan länge stöd för att köra appar direkt från minneskort vilket också de flesta appar i dag tillåter.

I de fall som man kan flytta appar och kartor till SD-kortet blir det segt trots att man använder snabbaste korten. Det funkar bättre att lagra filer och bilder där accesstiden har mindre betydelse.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: iPhone eller en Android telefon?

I de fall som man kan flytta appar och kartor till SD-kortet blir det segt trots att man använder snabbaste korten. Det funkar bättre att lagra filer och bilder där accesstiden har mindre betydelse.

Detta är inget jag märkt? Sedan möjligheten kom i Android 2.1 (om jag minns rätt) har jag regelmässigt flyttat alla appar till SD-kortet som har tillåtit den möjligheten. Jag har inte märkt att det blir långsammare. Det tar längre tid att starta telefonen (power on) men det har väl delvis att göra med att det är betydligt fler appar som får plats på det sättet.

Det brukar rekommenderas på Android-forum att flytta appar till SD-kort för att få bättre prestanda på telefonen. Jag har läst många trådar där detta diskuterats och den allmänna meningen varit att det i de flesta fall inte försämrar prestandan.

Att Apple och Google inte har SD-kort på sina telefoner beror väl på att de vill att allt ska lagras i deras egna molntjänster.
 
Toppen