• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad vid navigering

BEGI

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
12248
Medlemskap
2025
Jag har med stort intresse följt debatten om hur man smidigast navigerar med de hjälpmedel som finns idag. Det som fångat mitt intresse är "knarreviks" beskrivning av iPad och dess möjligheter med olika navigeringsprogram och appar.
Min undran nu gäller den nya iPad Air som när jag läser specifikationen på Apple:s hemsida så saknas GLONASS, det står endast Assisted GPS. Efter vad jag läst här tidigare så ger GLONASS en komplementerande positionering till den som satelliterna ger. Är den eventuella försämringen något att bry sig om?

Tilläggas kan att för nya iPhone med A7 processor står det A-GPS och GLONASS-mottagare.

Bernt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad vid navigering

GLONASS har funnits från iPad 3 som presenterades tidigt 2012!

WiFi-versionen har varken GPS eller GLONASS och lämpar sig inte för navigering.

Senast ändrad:

BEGI

HBK Medlem
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
12248
Medlemskap
2025

Hej

Min fråga avsåg iPad Air Cellular och som du nämner har tidigare modeller som t.ex iPad Retina Cellular GLONASS angivet i den tekniska specifikationen, men det är inte fallet när det gäller nya iPad Air 4G enligt det jag lyckats få fram. Jag kan inte tro att man gjort en försämring, men kom gärna med en kommentar.

Bernt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Apple nämner varken GPS eller GLONASS i sina specifikationer för iPad Air 4G, kanske ett förbiseende eller en självklarhet?

I andra specifikationer finns båda med fr.o.m. iPad 3.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Finns GPS i min iPad Air 4G!

/Gunnar

Naturligtvis, A-GPS, GPS och GLONASS!

Assisted GPS eller A-GPS är en GPS-teknik som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet. I och med A-GPS kan sökandet efter GPS-satelliter göras betydligt snabbare än i en vanlig navigator.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Anders!
Det var ingen fråga jag ställde, det var ett konstaterande!

/Gunnar

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag kan i alla fall bekräfta att IGO Europe på en iPad mini (Retina, WiFi, 4G, 128 GB) fungerar alldeles utmärkt. Kör utan simkort än så länge och är mer än nöjd! iPad Air är samma sak som iPad mini fast i något större "förpackning".

F

F.d. 53394

Guest

Hej
Jag har just köpr en Ipad Air för navigering i Husbilen. Vad har ni för fäste för att hålla ipaden i bilen? Sugpropp mot framrutan eller något annat? Jag har en Ford Transit husbil.
MVH
Dunet

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2025

Hej, jag har iPad mini + Ford Transit. Min lösning på "hållare" blev att ställa iPaden framför växelspaken lutad framåt. Förankringen är ett kort gummiband (hushållsmodell). Ena änden har jag utan åverkan på inredningen fäst med en dubb i springan i instrumentbrädan som finns bakom o strax under iPadens överkant. Den andra ändan av gummibandet har en liten krok (tavelkrok) som fästs över iPadens ök. Gummibandet ska var så långt att det sträcks när kroken hakas fast över iPaden. Jag har använt detta i två år och är mycket nöjd.
Om du har behov av att mer eller mindre kontinuerligt läsa av GPSen återstår nog bara att investera i en hållare för montage i framrutan.
Hälsningar Rune

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men om man som jag har en wifi router med mobilt bredband i husbilen kan man då klara sig utan simkortvarianten av iPad air ?

/ Bengt

GPS-chipet sitter i 4G-modellen men man behöver varken simkort eller WiFi för att kunna navigera. Med andra ord, navigeringen fungerar offline men kräver iPad 3G/4G varianten.

Toppen