• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad den ultimata navigatorn?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hämta Youtube Capture istället och skapande av Youtubeklipp går som en dans.
Youtube kan vara ganska kinkiga när man bifogar musik till videoklippen, med denna app går man förbi censuren och bestämmer också vilken upplösning man vill ha.

Komplettera med iMovie, ett enkelt och kraftfullt verktyg att skapa bildspel med video, bilder, ljud och musik.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

VARNING!

Det är tydligen några som köpt/fått en iPad utan plats för simkort och som upptäcker att den inte går att navigera med eftersom den inte har GPS/GLONASS.

Dessvärre går den inte heller att använda som surfplatta utan kringutrustning som router eller internetdelning från mobil.

Om man lägger till några hundringar och utrustar den med ett Wifogkort och iGO navigeringsapp samt POIViewer med HBK's husbilsplatser så har man den ultimata navigatorn som rubriken antyder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

iPaden måste ha GPS installerad! Mycket viktigt! Har den GPS har den också 3G och/eller 4G och simkortsplats, vilket gör att man kan komma ut på nätet med den.

Detta gäller inte androida plattor! Dessa tycks oftast ha GPS installerat även i plattor utan 3G/4G!

I utlandet blir det svårare men man kan klara sig hjälpligt med förinstallerade kartor även utan internetuppkoppling, bara plattan har intern GPS!

Jappe

PS. Jag ser nu att SirMcLain ställde en fråga för ett halvår sedan "hur det går med iphånen". Jo tack, jag fick nästan pengarna tillbaka när jag sålde den. Jag klarade inte av att leva i två världar, en iPad- och en androidvärld utan jag begränsar mig till androidvärlden men jag håller med Knarrevik om att iPad med Poiviewer och iGoPrimo är den ultimata navigatorn. Men för övrigt så.....
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

iPaden måste ha GPS installerad! Mycket viktigt! Har den GPS har den också 3G och/eller 4G och simkortsplats, vilket gör att man kan komma ut på nätet med den.

Samma sak gäller givetvis androida plattor!

I utlandet blir det svårare men man kan klara sig hjälpligt med förinstallerade kartor även utan internetuppkoppling, bara plattan har intern GPS!

Jappe

PS. Jag ser nu att SirMcLain ställde en fråga för ett halvår sedan "hur det går med iphånen". Jo tack, jag fick nästan pengarna tillbaka när jag sålde den. Jag klarade inte av att leva i två världar, en iPad- och en androidvärld utan jag begränsar mig till androidvärlden men jag håller med Knarrevik om att iPad med Poiviewer och iGoPrimo är den ultimata navigatorn. Men för övrigt så.....

Nix, samma sak gäller inte Androidplattor. Att man måste ha 3G/4G för att få GPS är en unik idiotgrej Apple har. Finns kanske undantag men normalt har alla Androidplattor GPS fast det inte finns 3G/4G/simkortplats.



Vi kör med en Google Nexus 7 utan 3G/4G som navigator. Barnens Samsungplattor likaså.


Peter :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vi kör med en Google Nexus 7 utan 3G/4G som navigator. Barnens Samsungplattor likaså.
Peter :)

Visst är det idiotiskt att iPad med enbart WiFi saluförs över huvud taget!

Trots att jag numera testar den snabbaste Androiden kan den inte på långt när mäta sig med iPhone/iPad!

Som Jappe antyder stavas skillnaden iGO och POIViewer. Numera funkar Mobil Life +, alltid nåt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

I androidvärlden klarar man sig riktigt bra med LocusPro med eller utan extra navigationsappar. (Tack Sjöberg!). Dessutom är det mycket lättare att peta in ställplatserna i androiden. I varje fall hade jag ständiga problem med att uppdatera iPaden med HBK:s ställplatser m.fl.

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Vi skulle nog banne mig behöva ha en ny rubrik här i forumet!

Köpråd för Ipad/plattor för mobilt användande
(eller nåt liknande)

Det framkommer då och då här att medlemmar har köpt plattor och sen undrar det hur de ska få in navigator och ställplatser i dem, ställd inför det faktum att deras modell inte har rätt stöd för apparna gör dem besvikna.
Visst, det kanske går att komma runt problemet med en extra gps-puck men nog vore det bättre om de visste om det från början och kunde styra sitt val från början.

Angående trådens ämne så har jag bara viss erfarenhet av poiviewer och det är en mycket trevlig app, även om jag lyckades med konststycket att inte ha en karta tillgänglig vid ett tillfälle. Igo hann jag inte med att testa innan min son snodde telefonen av mig!

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

VARNING!

Det är tydligen några som köpt/fått en iPad utan plats för simkort och som upptäcker att den inte går att navigera med eftersom den inte har GPS/GLONASS.

Dessvärre går den inte heller att använda som surfplatta utan kringutrustning som router eller internetdelning från mobil.

Om man lägger till några hundringar och utrustar den med ett Wifogkort och iGO navigeringsapp samt POIViewer med HBK's husbilsplatser så har man den ultimata navigatorn som rubriken antyder.

Synd, jag gick på det för en vecka sedan
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Synd, jag gick på det för en vecka sedan

Jag gjorde det för 3 år sedan. Tänkte då inte på att använda den som GPS men löste det bra tycker jag. Med en: Amazon.com: Dual Electronics XGPS150 Universal Bluetooth GPS Receiver for iPad 2, iPad, iPod touch, iPhone and Other Smartphones, Tablets and Laptops (Discontinued by Manufacturer): GPS & Navigation . Har fungerat bra. En fördel är att jag kan lägga den under tackluckan för att få fri sikt i alla riktningar. Har en helintegrerad HB och Ipad 2 sitter ganska långt in från vindrutan. Jag har inte lagt in HB-pois ännu men ska väl ta itu med detta vid tillfälle. Det finns ju många olika trådar här som beskriver bra hur man gör. Tur att detta utomordentliga forum finns att tillgå och att så många kunniga hjälper oss andra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Fördelen med iPads inbyggda GPS/GLONASS/A-GPS är att den inte behöver fri sikt till satelliterna samt att A-GPS hjälper till att få snabbare kontakt.

En annan fördel är att appen "hitta iPad/iPhone" kan söka och hitta en stulen eller borttappad enhet på andra sidan jordklotet på några meter när. Man kan radera och låsa innehållet samt få enheten att ge sig tillkänna med ljudsignal. På så vis hjälpte jag en vän att hitta sin iPad på besök i Jämtland. Jag satte ljud på plattan och det visade sig att han glömt att han gömt den under sätet i bilen.

Många stulna telefoner och plattor har hittats på liknande sätt men endast de som har inbyggd GPS.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

iPad?! Hade den gått att sms:a med så hade den varit intressant.

Jappe
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Under Inställningar (kugghjulet) och sedan FaceTime.
/Mariarne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Det är väl inte särskilt vanliga samtal om det krävs en iPhone som supportar paddan.

Det just alla dessa knepigheter och egendomligheter som fick mig att överge paddan. God navigator var den med poiviewern och igoprimon dock. Jag instämmer i "den ultimata navigatorn" men det var också allt, tyckte jag. OK, batteritiden var också bra.

Jappe
 
Toppen