• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iPad 2 slukar batteri!!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag valde att inte synka mot iCloud från början och tror därför fortfarande på min teori om platstjänsterna och GPS. Sen har jag ju haft fel förr..., problemt är bara att få mig att erkänna det! :D

Krister N
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Vår iPad drar sitt batteri på några timmar (2-4), plattan är alldeles ny, används för surf vid TV:n på kvällarna. Inga aktiva appar på. Surf sker via WiFi i hemnätverket.

Måste laddas varje dag!

Min Acer Timeline 13,3" laptop är har mycket bättre batteritid.

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Vår iPad drar sitt batteri på några timmar (2-4), plattan är alldeles ny, används för surf vid TV:n på kvällarna. Inga aktiva appar på. Surf sker via WiFi i hemnätverket.

Måste laddas varje dag!

Min Acer Timeline 13,3" laptop är har mycket bättre batteritid.

hälsning
jyrki

Tråkigt!
Synkar du mot iCloud eller dator?
Har du startat om?
Har du uppgraderat dina appar?
Drar den ur batteriet även när du kör 3G?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

-ingen synkning än
-inte många appar heller, <10, men uppdaterade
-startar om varje dag, stänger av på kvällen (med magnetlocket...) eller kort tryck på knappen
-har icke kört med 3G än, har SIM'met i iPhone

Jag följer batteri-indikatorn när jag har den på, går snabbt ner jämfört med datorn.

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

-startar om varje dag, stänger av på kvällen (med magnetlocket...) eller kort tryck på knappen
-har icke kört med 3G än, har SIM'met i iPhone

hälsning
jyrki

Försök med en riktig omstart - håll inne knappen och stäng av helt. I nödfall håller du inne menyknapp och startknapp samtidigt.

Ett alternativ med simkort, skaffa ett vanligt kontantkort hos Tele2/Comviq (gratis) och ladda med förslagsvis 169 kr så har du en gratismånad (max 200 MB/dag) + 28 dagars surf. Maxtaxa 6 kr/dag.

På det viset kan du använda iPaden även när du inte vill/kan koppla via WiFi.

PS! Du får klippa till simkortet till minisim. Klipptång finns bl.a. hos Kjell & Co.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej igen!
Ja nu har jag
surfat i 1 1/2 timma, och batteriet visar 87% kvar.
Inte dåligt tycker jag.
Ser ut att funka bra nu, verkar det som!
Ha det gott!:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej Knarrevik, jag har en klippt SIM-kort i iPhonen som jag har med ute osv. Här hemma kör jag hellre WiFi'n, äter inte upp mina dyrbara gigabytes! iPad'en vill jag inte bära med ute på stan, får vänta tills jag tar med den till husbilen.

Om jag nu vill, iPaden ökar bara vikten och mängden prylar, laptopen måste jag ändå ha med alla dess möjligheter som den saknar...

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

iPaden ökar bara vikten och mängden prylar, laptopen måste jag ändå ha med alla dess möjligheter som den saknar...

jyrki

Jag resonerade tvärtom, iPaden väger mindre, man slipper donglar, sladdar och puckar. Framför allt har man det mesta samlat på ett ställe i form av appar. En ny värld har öppnat sig "at your fingertips".

Och jag kan använda den med en laddning när netbooken kräver fem och laptopen tio!
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej Knarrevik, jag har en klippt SIM-kort i iPhonen som jag har med ute osv. Här hemma kör jag hellre WiFi'n, äter inte upp mina dyrbara gigabytes! iPad'en vill jag inte bära med ute på stan, får vänta tills jag tar med den till husbilen.

Om jag nu vill, iPaden ökar bara vikten och mängden prylar, laptopen måste jag ändå ha med alla dess möjligheter som den saknar...

jyrki

Jag resonerade likadant i början Jyrki. Tills jag börjat navigera med den, börjat använda tangentbordet mer flitigt, börjat surfa, börjat upptäcka min omgivning med olika appar, börjat läsa tidningar i den, läsa böcker, reseskildringar och dokument som jag har med mig, mm mm, å idag är den min snuttefilt! :)

Jag har också med en HP mini-pc och det är väl tur det, för hustrun har också upptäckt paddans fördelar! Sen synkar jag paddan mot pc:n, för att så att säga ha backupen i bilen och inte bland molnen!

Krister N
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag tycker också att "paddan" har tillfört något nytt och givit mig nya samt ännu bättre möjligheter att kunna hålla mig informerad, kommunicera, lyssna på musik m.m.
Märker att jag mer sällan t.ex. använder iPhonen för surfing, den andvänds alltmer bara till att telefonera och skicka SMS med. Söker jag något så öppnar jag nästan automatiskt "paddan" på en gång. Vår iPad är nästan med överallt eftersom den är så smidig att ha med och så otroligt lättstartad.
Men, jag klarar mig inte utan min Aspire One. Behöver den för att kunna komma åt iTunes för säkerhetskopiering och uppdateringar. Framförallt måste jag ha tillgång till mini PCn för att överföra mina bilder och den vägen få in dem i "paddan". Den tiden kanske kommer då vi bara behöver en maskin för att klara alla dylika tekniska behov.
V-backen ;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej Anders,
jag använder inte iPhonen när jag fotograferar.
V-backen ;)

Nej men du kan automatiskt hämta bilder från bildbiblioteket på din PC vid synkning och vice versa.

Kortläsaren är bra att ha med sig och eftersom iCloud lagrar nya bilder i en månad har du gott om tid på dig att ansluta din iOS-enhet till ett Wi-Fi-nätverk och se till att dina senaste bilder finns till hands. Begränsningen är tusen bilder men det kanske räcker?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej Anders,
Jag inte hunnit utforska möjligheterna med iCloud och alla fiffiga möjligheter med den nya versionen av operativsystemet. Jag har inte märkt några som helst problem med laddningen och batteritiden. Jag brukar inte påbörja laddningen förrän det är helt nödvändigt.
Nu har jag köp ett "Camera Connection Kit" som gör det möjligt att ansluta kameran direkt till "paddan". Fick även en liten pryl för att kunna läsa av ett SD-minne. Detta kommer säkerligen att underlätta hanteringen av bilder.
V-backen ;)

PS Jag har nu testat att direkt överföra nya foton till paddan och det fungerar hur bra som helst. Lätt som en plätt. Tack för den upplysningen! /DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag måste nog bara fråga på vilket sätt snabbare eller lättare? 64Gb räcker inte så långt heller för foton med appar, OS, andra filer. Finns det extra-externa-minnen för iPad för 500Gb?

Och hur kör man RAW-filerna och lite mer avancerat bildbehandling på iPad'en, detta med fingerstyrning funkar inte så bra för mig, iPaden är inte tillräckligt känslig...

Vill inte släpa med oss en extra keyboard eller mus, och Nokia-fonen har tillräckligt med appar.

Jag är inte iPad hatare, men inser svagheterna nu efter en tids användande, men jag kan inte allt på den än!

hälsning
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Jag måste nog bara fråga på vilket sätt snabbare eller lättare? 64Gb räcker inte så långt heller för foton med appar, OS, andra filer. Finns det extra-externa-minnen för iPad för 500Gb?

Och hur kör man RAW-filerna och lite mer avancerat bildbehandling på iPad'en, detta med fingerstyrning funkar inte så bra för mig, iPaden är inte tillräckligt känslig...

Vill inte släpa med oss en extra keyboard eller mus, och Nokia-fonen har tillräckligt med appar.

hälsning
jyrki

Jo det går faktiskt snabbare och med färre handgrepp, om du provar en gång lovar jag att du blir smått överraskad.

RAW-filer har jag inte testat ännu, överföringen funkar nog men jag vet inte om iPad kan läsa dem. Beträffande bildbehandling finns det appar som fixar bilder så man häpnar och de blir allt mer sofistikerade efter hand.

Det där med extra keybord eller mus förstod jag inte men Nokiatelefonen har definitivt inte tillräckligt med bra appar.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: iPad 2 slukar batteri!!

Hej igen!

Idag efter ytterligare lite surf och koll på olika appar, 78% batteri kvar!:swoon:

Bådar gott!:)

Ha det gott därute i höstrusket!
 
Toppen