• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iOS 8.0

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: iOS 8.0

Är det någon som kan säga om det är vettigt att uppdatera ios 7 till 8 i daxläget
Och vad ger det för vettig och framförallt användbar förbättring ?
Förutom hälsotestet (man kan säga upp husläkaren)....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Förutom förbättringar i operativsystemet som användaren inte märker av är här
de viktigaste nyheterna. För många är nog familjedelningen den nyhet som är mest efterlängtad eftersom den påverkar ekonomin mest.

Citat:
Avancerade notifikationer.
Störande notifikationer om sms, möten, mejl eller annat blir enklare att hantera. Det blir nu möjligt att till exempel svara på ett meddelande utan att lämna appen du använder för tillfället. När en notifikation dyker upp högst upp på skärmen går det att interagera med den direkt. Detsamma gäller på låsskärmen.

Hälsoapp.
I Apples nya hälsoapp samlas data från flera olika tränings- och hälsoappar. Tanken är att sammanställningen ska göra det lättare för användaren att få en samlad bild av sin hälsa. Den använder så klart även Iphones egen M7-processor och har tack vare den exempelvis inbyggd stegräknare.

Bättre gruppkonversationer.
Det blir mycket enklare att lägga till och ta bort användare i gruppkonversationer via Imessage. Dessutom finns ett nytt ”stör ej”-läge som gör att du slipper få notifikationer från en gruppkonversation med många medlemmar.

Snabbare tangentbord.
Med ”Quicktype” går det ännu snabbare att skriva eftersom tangentbordet föreslår nästa ord samtidigt som du skriver. För den som inte nöjer sig med Apples tangentbord ska det även bli möjligt att installera tangentbord från andra utvecklare.

Bilder.
Med den uppdaterade appen för bildhantering blir det enklare att söka bland sina bilder efter datum, tidpunkt, plats med mera. Att lagra bilderna via Icloud har dessutom blivit billigare, för alla som har ont om utrymme på mobilen. 5 GB lagring på Icloud är gratis, 20 GB kostar 7 kronor i månaden och 200 GB kostar 28 kronor.

Spotlight-söket har förbättrats.
Sökfunktionen som Apple döpt Spotlight kan hitta betydligt mer i IOS 8. Den visar sökträffar från nätet, från Itunes, från App Store och mycket mer.

Se hur mycket batteri varje app drar.
Det går nu att se hur mycket batteri en specifik app drar så att det ska bli enklare att skära ner på de appar som gör att mobilen dör innan dagen tagit slut.

Platsbaserade tips om appar.
På låsskärmen kan det dyka upp förslag om appar baserad på var du befinner dig. Om du passerar ett Starbucks-kafé kan mobilen tipsa om det företagets app, utan att du har den installerad.

Svartvit skärm.
För den som tröttnat på färger går det att få hela skärmen i svartvitt, eller åtminstone i gråskala.

Time-lapse-läge i kameran.
Det finns ett nytt läge i kameran som gör att du kan skapa time-lapse-klipp. Kameran tar alltså ett antal bilder med jämna mellanrum och sammanfogar dessa till ett videoklipp.

Familjedelning.
Om ni är flera i hushållet går det nu att dela med sig av material som köpts på olika Apple ID-konton.

Continuity.
IOS 8 och OS X kommer att samarbeta bättre framöver vilket innebär att appar på din Mac och på din Iphone fungerar bättre tillsammans. Börjar du skriva ett dokument eller mejl på datorn så kan du fortsätta på mobilen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: iOS 8.0

Inget av det uppräknade ändringarna får mig att jubla...
Möjligen att man kan se hur mycket batterikraft en enskild app drar...
Passar än så länge.
 
H

hianders

Guest
Sv: iOS 8.0

Efter att ha uppdaterat nu senast till 8.02 måste jag använda två steg för att komma in med mobilt bank id på internetbanken, först banken sedan bank id. Innan uppdateringarna kunde jag komma in direkt på banken efter att ha bekräftat att jag hade mobilt bank id appen och legitimerat mig. Lite krångligare nu men huvudsaken är ju att man kommer in på banken.

Någon mer som fått denna ändring med mobilt bank id?

Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Vilken bank?
Min SEB fick jag redan tidigare logga in i med två steg, min Swedbank funkar i ett steg både före och efter.

Detta gäller webbversionen, i appen funkar det som tidigare, i ett steg.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Har testat ladda hem gratisapp nu,funkar inte det heller !!
Den står bara o snurrar i högerkanten cirkeln !!
Detta felet har inte vart förut!
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Jag kör på 3G,har funkat perfekt innan IOS 8 !!
Ser nu att det även är lika på min 5S!

Vad kan felet vara ??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

Ytterst märkligt att två enheter krånglar på samma sätt.
Det första man tänker på är att du inte har mobiltäckning men det har du naturligtvis kollat.

Har du testat på annan plats?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: iOS 8.0

Gå in i inställningar och ITunes och AppStore och slå till Använd Mobildata så fungerar det nog.
image.jpg
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Prova nu även detta,men cirklarna bara snurrar på som förr!
Mycket märkligt fenomen detta !!
Full täckning m Telia 4G också....

Mer förslag någon ?? Funka ju perfekt innan IOS 8... Även lagt in 8.0.2
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iOS 8.0

En annan är möjligheten att förutom text, bild och video sända ljudfiler, vilket betyder att man slipper knappa in långa meddelande.
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: iOS 8.0

Efter kontakt med Apple support är det nu fixat !! :)
Fick gå in på >Inställn>Allmänt>Nollställ>Nollställ alla inställn.
så funka det igen... Var nån bugg i IOS8 som ställde till det hela!
Tur det finns hjälp både här och där :)

Tack alla,ha en bra dag :mcride::spinny:
 
Toppen