• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Investera i en HUSBIL

S

suneAl

Guest
Tips vad man skall tänka på när man investerar i en HUSBIL

Vilket surr om ordet INVESTERA. Artikeln handlar om helt annat.

Har Ni något att tillföra listan så gör det. Jag har säkert glömt något.

Den är gjord för att hjälpa dom som skall investera "köpa" sin första HUSBIL och slippa
göra samma misstag som vi andra har säkert gjort.

Man behöver inte uppfinna hjulet en gång till.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

Bilagor

• Investera i Husbil.doc
    34,5 KB · Visningar: 136
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Investera i en HUSBIL

Att kolla på många bilar så man hittar den planlösning man vill ha!
Antingen så köper man en lite billigare första-bil för att prova för att sedan byta upp sig.

Men som sagt, smaken e som baken så försök att finna det som passar er.

Något att tänka på:

*Utrustning
*Fukt
*Lastvikt/totalvikt

Själv provade jag först en alkov-bil men fann snart att helintegrerat är melodin!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest

Tipps vad man skall tänka på när man investerar i en HUSBIL

Häls 571

:mcride:

Intressant checklista du gjort, tyvärr med en del fel...

Är du säker på det med garantitiden?

Det finns många 3500kg bilar upp till 6,5 meter med tillräcklig lastvikt...

Det finns visst husbilar med 15 tums hjul som går att regga upp till 3800!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Ulf B :
Vilka går det på min som har 15" hjul och 3500kg gick inte regga upp till 3800kg men å andra sidan när jag och frugan åker själva så är det ju marginal och om grabben åker med och man har packat med förstånd så är det lugnt också .

Jag har bara en ful ovana att fylla vattentanken full för det kan vara bra att ha och sedan tömmer jag ut hälften oanvänt vatten när man kommer hem efter helgen , det är ju 60 liter i onödan .
Likaså tankar jag fullt även om jag har halvtank kvar och man bara skall 15 mil .

Senast ändrad:
S

suneAl

Guest

Intressant checklista du gjort, tyvärr med en del fel...

Är du säker på det med garantitiden?

Det finns många 3500kg bilar upp till 6,5 meter med tillräcklig lastvikt...

Det finns visst husbilar med 15 tums hjul som går att regga upp till 3800!

Ulf

Husbilarna är Personbil idag, samma regel som för vilken personbil.

ALLTING är ju förhandlingsbart. "Garanter, Priset, Räntor etc."

mvh Sune

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sune

Ett bra dokument du tagit fram.

Tror säkert många kommer att ha nytta av det.

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Tipps vad man skall tänka på när man investerar i en HUSBIL

Häls 571

:mcride:

Man investerar väl inte i en husbil? det gör man väl i guld, diamanter o ev. aktier alltså något som förhoppningsvis ökar rejält i värde under året. Vilken husbil gör detta, då skulle man kanske börja investera i husbilar istället?

Piraten

Senast ändrad:
S

suneAl

Guest

Hela livet består enbart av INVESTERINGAR och inte enbart om pengar.

Man investerar i Utbildning, Familj, Arbete, Boende, Fordon, Aktier & Fonder, Tips, Barn(en), Ålderdommen etc.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att en husbil är en investering man gör och med den så upplever man en massa oförglömliga minnen , allt skall man inte räkna i penningvärde som går plus utan man skall även se vilken livskvalité man kan uppnå med en husbil .

Bra gjord FAQ .

F

F.d. 58621

Guest

"....men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader. ..."

Visst, en insats i andra former och resureser, t.ex. att genom en investering i husbilen få en förbättrad livskvalitet som leder till lägre sjukvårdskostnader. Verkar vara en ganska klok investering i dessa stressande tider med många som går in i väggen.
V-backen :rolleyes:

S

suneAl

Guest

I mitt språkbruk handlar investering om pengar !
Investering - Wikipedia

// Göte J

Hej Göte

Jag håller med Dig, men det är dom moderna ekonomerna som ENDAST pratar om Investeringar , Avkastningar etc.
För oss 40-talister är det viktiga att vi gör Investeringar som gäller oss själva och våra kära, allt annat är enligt min mening överflödigt.

Häls Sune

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:

F

F.d. 53078

Guest

Husbil kan väl ses som en Investering om man ökar livskvalitén själva husbilen sjunker snarare i värde.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ordet investering används lite slarvigt i dagligt tal. En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser.

Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ibland får man lite underliga funderingar!
Är en ridhäst en investering? Nja, kanske. åtminstone om det är ett föl eller unghäst som inte är inriden. Den kan ju ge en framtida avkastning !
Jag läste inte sista meningen i ditt inlägg, Knarrevik !
// Göte J

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Hmm, skall man tolka alla inlägg om just ordet "Investering" som att dokumentet i fråga nu är att betrakta som komplett?

Jag tycker det kan vara intressant att se diskussionerna om hur betydelsen kan tolkas, men det vore synd om det innebär att frågan om innehållet i det ursprungliga dokumentet i och med det glöms bort.

S

suneAl

Guest
Sv:Husbilsköp "Ny eller Begagnad"

Har gjort om för att ev. tillfredställa samtliga på forumet.

Om Ni har ytterligare punkter vore jag tacksam så vi kunde delge till dom som går i Husbilstankar.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:

Bilagor

• Husbilsköp.doc
    36,5 KB · Visningar: 29
F

F.d. 50080

Guest

Ulf B :
Vilka går det på? Min som har 15" hjul och 3500kg gick inte regga upp till 3800kg men å andra sidan när jag och frugan åker själva så är det ju marginal och om grabben åker med och man har packat med förstånd så är det lugnt också .

Mercedes Sprinter. (med förstärkt fjädring) :)

Toppen