• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Inverter och elverk

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har köpt Biltemas elverk 1,1Kw, bara för att ladda min batterier. Kostade 3499kr. Har det bara som backup då jag fricampar ofta. Annars använder jag en växelriktare (rea början 2024) med kapacitet på 2000w och peak 4000w. För espresso bryggare och mikro'n för havregryngröt och tina upp kanelbullar etc. Japp dyrt. Säker korkat men jag unnar mig den lyxen,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beror på.
En del husbilar har invertern kopplad till startbatteriet/bilgeneratorn.
Till exempel min FD 2007 Flair på Iveco.

Värt att kolla upp för den som har inverter, vilket batteri belastas?
Jag tror du tänker på de mindre 230V invertrar som förser div. 230-elmotorer t.ex. frontsäng, elmarkis m.m. att i efterhand koppla in induktionshäll m.m. på dessa blir helgalet tycker jag.
Men det kanske förekommer.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Är inte en startbooster ett alternativ om det handlar om startbatteriet?
En så kallad boster alltså en typ av jättekondensator har ingen egen energi utan den tar det som finns i det urladdade batteriet och via elektronik laddar upp så att motorn kan gå ett par varv så att den startar. Men en gammal diesel ska ju glödas och det lär ta bra på bostern
Jag tänker ju gammalt där det kan finnas kopplingar i mellan startbatteriet och bobatteriet en nyare modern bil har förmodligen vattenstäta skott om ingen ändrat något. Min bil är sen -87.
Efter att ha råkat ut för urladdat startbatteri så vill jag ha extra säkerhet och sen byter jag batteri innan jag måste.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag tror du tänker på de mindre 230V invertrar som förser div. 230-elmotorer t.ex. frontsäng, elmarkis m.m. att i efterhand koppla in induktionshäll m.m. på dessa blir helgalet tycker jag.
Men det kanske förekommer.
Nej, jag tänker på förbruknings-invertern.
Logiken verkar vara att invertern kan förse förbrukare med "obegränsad" mängd energi med motorn igång direkt från generatorn.

Så var det i alla fall på min FD Niesman Flair.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej, jag tänker på förbruknings-invertern.
Logiken verkar vara att invertern kan förse förbrukare med "obegränsad" mängd energi med motorn igång direkt från generatorn.

Så var det i alla fall på min FD Niesman Flair.
Köpte du bilen ny, så att det verkligen var så från fabrik? Tänker att det kan ha varit en föregående ägare som hade varit "smart"..?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.553
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bilen var inte ny, men hade original inverter.
Kabeldragningen var original, jag byggde om så invertern tog ström från (uppgraderade) bodelsbatterier.

Det var helt logiskt att sätta invertern mot startbatteriet/generatorn.
Med de batterier som fanns 2007, små gelbatterier, var det meningslöst att ha en 1500W inverter mot dessa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bilen var inte ny, men hade original inverter.
Kabeldragningen var original, jag byggde om så invertern tog ström från (uppgraderade) bodelsbatterier.

Det var helt logiskt att sätta invertern mot startbatteriet/generatorn.
Med de batterier som fanns 2007, små gelbatterier, var det meningslöst att ha en 1500W inverter mot dessa.
Ja man skonar gel-batterierna då, gel gillar inte höga effektuttag.
Min hade original 3x85Ah gel, där hade man lagt invertern (original) på dem, de höll i 10år, måttligt använda av tidigare ägaren. Jag knäckte dem på 1år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja man skonar gel-batterierna då, gel gillar inte höga effektuttag.
Min hade original 3x85Ah gel, där hade man lagt invertern (original) på dem, de höll i 10år, måttligt använda av tidigare ägaren. Jag knäckte dem på 1år.
Men då var dom alltså 9 år när du började plåga dom? Gel + Inverter, vad dålig kunskapen är hos tillverkarna, pratar dom aldrig med sina leverantörer? :wideeyed:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilen var inte ny, men hade original inverter.
Kabeldragningen var original, jag byggde om så invertern tog ström från (uppgraderade) bodelsbatterier.

Det var helt logiskt att sätta invertern mot startbatteriet/generatorn.
Med de batterier som fanns 2007, små gelbatterier, var det meningslöst att ha en 1500W inverter mot dessa.
Det fanns allt rejäla batterier även då, men kanske för dyra för att originalmontera, men det var ju ändå en dyr bil? Eller var det vikten som spökade?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
523
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Gel är ju som namnet säjer syran gelatiniserad, nackdelarna med det är att ström inte enkelt passera på samma sätt som i syra vätskebatterier med lägre strömuttag som följd. Det bildas bubblor i gelantinet som leder ström dåligt vid höga strömuttag.
Jo frånsett problem med minusgrader tror jag att lifepo4 är batteriet att köpa. Finns högvis bly batterier kvar hos handlarna och jättehöga priser på life. Nu måste man ju bli av med blybatterierna som finns i lagret. Själv satsade jag på blybatteri till starten så att den delen ska fungera bra om det blir kallt. Bobatteriet ska man koppla in när det blivit varmt. På en båt som används i plusgrader finns det inte många skäl att använda blybatterier. Enda orsaken skulle vara att bms inte klarar höga strömmar. Ett hembyggt batteri utan bms klarar ju den biten.
Jag är inte speciellt imponerad av stora invertrar tar massor med ström ungefär som startmotorn vid full belastning. Den typen av utrustning bör man undvika tills tekniken kommit längre.
 
Toppen