• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter exploderade !

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Ja ja lyckades få .min inverter. Min trogna elleverantör att nästan explodera..
Det är en 2000 w ren sinus.
Hade flyttat den till personbilen och kopplad in.inverterns batteri .. ett 150 amp batteri till bilens batteri via en huvudströmbryttare
Motorn va igång för att jag ska svetsa..
Satte trådsvetsen på.max..
Jo en svets..gick bra .men sedan hörde ja nåt ploppa till i invertern..nåt losna ..ja blev inte mer svets den dagen
6 av 8 Elctrolytkondensatorer lossna. Ett ben brann av. En lossna helt .alla 8 25 amp säkringar brann av
Orsaken va troligen glappkontakt till batteriet.
Nu ja bytt alla lösa kondensatorer och säkringar .. och testay med ett litet. 9 amp batteri ja den låter igen å tycks fungera

Är det nån mer än jag som havererat en inverter ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Inte alls samma, men kanske något som hänger samman ändå.
12V lödkolvar kan ju vara praktiska att ha med sig och är troligen kopplade olika bra får man hoppas.
Jag kopplade in den till batteriet i en bil jag skulle löda lite kablar på.......
Det blev tvärkortis när lödspetsen vidrörde bilen.
Jag hade inte en tanke på att lödspetsen mekaniskt skulle vara i kontakt med ingående ström/eller ev. jord i den.
En 12V lödkolv har man troligen mest för att kunna löda i bilen den inkopplad till och att man skulle behöva ett löst extrabatteri för att löda i bilen kan inte vara vara en vettig lösning.
Förhoppningsvis en alldeles för simpel kinalödkolv som aldrig borde ha kommit ut på marknaden men........

Kan det möjligen vara någon liten extra överföring/störning mellan 12V in och svetströmmen ut som gjorde att invertern gick åt skogen.

En kompis har kraftiga liknande grejer i sin servicebil, men han svetsar ju aldrig i bilen som ger strömmen.

Nu har jag en 230V lödkolv med mig i stället och tänkt koppla den till invertern, men har aldrig provad den i fält.....
Kanske bäst att köpa upp sig på en lödkolv som går på gasol i stället :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Den stora pulsströmmen i kondensatorerna vid kortvariga överbelastningen av svetsen orsakade detta. Tur att switchtransistorerna överlevde! Ofta är kondensatorerna underdimensionerade för att göra utrustningen liten. Om matarkabeln/anslutningarna från batteriet ger spänningsfall tar kondingarna stryk. Samma problem uppstod i en controller till ett elfordon som jag hade. Enligt tillverkaren händer detta när batterierna får för stort inre motstånd.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Inte alls samma, men kanske något som hänger samman ändå.
12V lödkolvar kan ju vara praktiska att ha med sig och är troligen kopplade olika bra får man hoppas.
Jag kopplade in den till batteriet i en bil jag skulle löda lite kablar på.......
Det blev tvärkortis när lödspetsen vidrörde bilen.
Jag hade inte en tanke på att lödspetsen mekaniskt skulle vara i kontakt med ingående ström/eller ev. jord i den.
En 12V lödkolv har man troligen mest för att kunna löda i bilen den inkopplad till och att man skulle behöva ett löst extrabatteri för att löda i bilen kan inte vara vara en vettig lösning.
Förhoppningsvis en alldeles för simpel kinalödkolv som aldrig borde ha kommit ut på marknaden men........

Kan det möjligen vara någon liten extra överföring/störning mellan 12V in och svetströmmen ut som gjorde att invertern gick åt skogen.

En kompis har kraftiga liknande grejer i sin servicebil, men han svetsar ju aldrig i bilen som ger strömmen.

Nu har jag en 230V lödkolv med mig i stället och tänkt koppla den till invertern i stället, men har aldrig provad den i fält.....
Kanske bäst att köpa upp sig på en lödkolv som går på gasol i stället :confused:.

M.v.h. JANKRO.
Det finns batteridrivna lödkolvar, t.ex. på JULA.. ger 60 min lödtid
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Inte alls samma, men kanske något som hänger samman ändå.
12V lödkolvar kan ju vara praktiska att ha med sig och är troligen kopplade olika bra får man hoppas.
Jag kopplade in den till batteriet i en bil jag skulle löda lite kablar på.......
Det blev tvärkortis när lödspetsen vidrörde bilen.
Jag hade inte en tanke på att lödspetsen mekaniskt skulle vara i kontakt med ingående ström/eller ev. jord i den.
En 12V lödkolv har man troligen mest för att kunna löda i bilen den inkopplad till och att man skulle behöva ett löst extrabatteri för att löda i bilen kan inte vara vara en vettig lösning.
Förhoppningsvis en alldeles för simpel kinalödkolv som aldrig borde ha kommit ut på marknaden men........

Kan det möjligen vara någon liten extra överföring/störning mellan 12V in och svetströmmen ut som gjorde att invertern gick åt skogen.

En kompis har kraftiga liknande grejer i sin servicebil, men han svetsar ju aldrig i bilen som ger strömmen.

Nu har jag en 230V lödkolv med mig i stället och tänkt koppla den till invertern i stället, men har aldrig provad den i fält.....
Kanske bäst att köpa upp sig på en lödkolv som går på gasol i stället :confused:.

M.v.h. JANKRO.
Sen jag köpte min gasoldrivna lödkolv använder jag bara den. Köpt på Jula en dremel. Är utmätkt till krympslang också
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sen jag köpte min gasoldrivna lödkolv använder jag bara den. Köpt på Jula en dremel. Är utmätkt till krympslang också
Hej, ja jag har en lite större sådan variant redan till annat som även kan blåsa hetluft, men det får nog bli en liten smidig för "kabellödning" till husbilen också, det borde garantera uteblivna tekniska/elektriska problem i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jankro du måste dissekera din konstiga 12v-lödkolv för att ta reda på hur kortslutningen ser ut. Är det elementet som är kortslutet till jord, det brukar ju vara glimmerisolering mellan element och stommen? Eller finns det en jordanslutning till stommen som någon kopplat ihop med minus.?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Är det någon som vet någon som reparera såna här till ett rimligt pris? Är det värt att reparera? Huvudsäkringen på 150 A går sönder. Ibland fungerar den men för det mesta inte. De små säkringarna håller. Belastat med antingen kaffebryggare ca 900 W eller vattenkokare på 1200 W. För det mesta använder vi den medan vi kör för att inte belasta batterierna för mycket. Har 2 x 95 Amp AGM-batterier och 220 W solceller. Den har fungerat bra i ca 3 år.
 

Bilagor

  • EDECOA 2500W Baksida.jpg
    EDECOA 2500W Baksida.jpg
    1,4 MB · Visningar: 21
  • EDECOA 2500W Front.jpg
    EDECOA 2500W Front.jpg
    1,9 MB · Visningar: 21
  • EDECOA 2500W Sida.jpg
    EDECOA 2500W Sida.jpg
    1,7 MB · Visningar: 21

Kuren

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
33800
Medlemskap
2023
Den stora pulsströmmen i kondensatorerna vid kortvariga överbelastningen av svetsen orsakade detta. Tur att switchtransistorerna överlevde! Ofta är kondensatorerna underdimensionerade för att göra utrustningen liten. Om matarkabeln/anslutningarna från batteriet ger spänningsfall tar kondingarna stryk. Samma problem uppstod i en controller till ett elfordon som jag hade. Enligt tillverkaren händer detta när batterierna får för stort inre motstånd.
Ja nåt hände .när kontakten med batteriet brötts under max belastning från svetsen
När jag demontera skruva isär inverter så va skruvarna som håller efekttransistorer tryckta mot kylfläns lösa.. det va även där som en kondensator helt losna ...nu när.ja bytt alla lösa kondensatorer och säkringar

Så.. startar invertern .men det låter nåt ..nånstans där den helt. Bort sprängde kondensator satt ..kanske är även. Transistorer där trasiga
Har inte vågar prova att ansluta med rätt kablar till batteri .. klena kablar ja testat med blir varma.. utan belastning.

Jag har sedan tidigare köpt en ny inverter..på Wish .. det blev fel.. ja kanske va det supen som jorde det blev en 24 voltare jo ja har även kommit över 2 begagnade 155 amp Agm batteri.. min solpanel och regulator klarar 24 kanske .ska ja lägga undan .min inverter och gå över till 24?
Men då kan ja inte ladda batteri via bilen som nu
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro du måste dissekera din konstiga 12v-lödkolv för att ta reda på hur kortslutningen ser ut. Är det elementet som är kortslutet till jord, det brukar ju vara glimmerisolering mellan element och stommen? Eller finns det en jordanslutning till stommen som någon kopplat ihop med minus.?
Jag får återkomma om en ingående obduktion. Det var rätt länge sedan och det är inte omöjligt att den hamnade där den hörde hemma.
Alltså inte på hyllan utan i skrothinken. Jag vart rätt häpen när det bara sa poff kommer jag ihåg.

Återkommer. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen