• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter erfarenheter

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej alla prylnördar, och ni alla andra såklart.

Tänkte vi kunde ha en tråd om erfarenheter kring 12V inverter/omformare.

Jag själv har en gammal Dometic SI-1500 (originalmont. från Hymer), den har en max. effekt på 2kW och 1,5kW kontinuerligt den är mycket stor och otymplig, men gör sitt jobb, jag har själv inte lyckats överbelasta den (ännu) första åren hade jag en 230V dammsugare med i husbilen, den drog 1700W då var det bobatteribanken som sa ifrån och invertern stängde av efter en stund p.g.a för låg in-spänning.
Idag är nog min kapsylkaffemaskin min största belastning på ca.1500W, och efter byte till LFP-bobatteri så är det noll problem.

Kikade på denna video ikväll och reagerade såklart på den låga kvaliteten på denna flashiga lågprisinverter från Kina, nu verkar det som stoppet i denna inverter beror på ett kylfläktproblem, vi får se hur nästa exemplar klarar testet.


Här en ganska ovetenskaplig test av billiga Kina-inverters, men den visar ändå på hur mycket skräp det finns som kan verka lockande på oss.



Vad är era erfarenheter av inverters, klarar de av göra det som vi betalar för?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi har sedan 8 månader denna...

...köpte den som ersättare till en likadan som då var cirka 8 år och hade skjutit en kondensator. Kondingen ska jag låta någon kompis byta så har vi den gamla till något annat.

Att den gamla pajade skulle kunna bero på att den i 5 år suttit monterad upp och ner så att kylningen påverkats.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det som stör mig med alla dessa ren sinus invertrar på E-bay och Amazon, samt andra ställen som säljer dessa är:

1. Leveranskvalitén, den verkar i samtliga fall vara helt kass!
(baserad på feed back på Amazon)

2. Invertrarna håller inte vad som utlovas, kontinuerlig effekt, momentan effekt, samt kvalitén på sinusvågen.
(Baserad på feed back på amazon, folk som kopplat upp mot oscilloskop, samt You tube filmer.

Om man har tur vid leveransen,. och inte utnyttjar invertrarna fullt ut så kan dom nog vara ett bra köp.

Jag är inte en gambling man när 5-6 tusen kr står på spel med dåliga odds, samt förstörd semester.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som stör mig med alla dessa ren sinus invertrar på E-bay och Amazon, samt andra ställen som säljer dessa är:

1. Leveranskvalitén, den verkar i samtliga fall vara helt kass!
(baserad på feed back på Amazon
)

2. Invertrarna håller inte vad som utlovas, kontinuerlig effekt, momentan effekt, samt kvalitén på sinusvågen.
(Baserad på feed back på amazon, folk som kopplat upp mot oscilloskop, samt You tube filmer.

Om man har tur vid leveransen,. och inte utnyttjar invertrarna fullt ut så kan dom nog vara ett bra köp.

Jag är inte en gambling man när 5-6 tusen kr står på spel med dåliga odds, samt förstörd semester.
Ovanstående påstående tvivlar jag till 200% på.
Hur många ggr har man inte handlat en elpryl från ebay eller annan webb köpsida, där produkten fungerar perfekt, men jag skriver ingen feedback...
Sen får var och en själv avgöra vad den vill tro på...
Lycka till...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man tittar på feed back på Amazon för Victron är det en helt annan verklighet än de ovan nämnda "Kina" invertrarna.
För bara dubbla priset får man en riktig kvalitetsprodukt.
Jo... Men tror du inte att Kina inverterna har kanske sålt 100 när Victron har sålt 1.. :eek:
Eller var siffran nu är. Och då är det ju inte så konstigt att diffen ser så annorlunda ut :rolleyes:

Min första helt nya Votronic duo 230w mppt fick jag skicka i retur, och den köpte jag på Ebay.. :eek:

Men som tidigare sagt... Var och en gör som den vill..... Då blir det lugnare ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en Cotech 500w för min Snarkmaskin CPAP tyvärr så räcker inte fulladdat bodelsbatteri 95Ah AGM.
Så frugan får stå ut med att jag snarkar.
Du får skaffa henne en cykel generator, så kan hon trampa på så att din snarkmaskin fungerar... Och då slipper hon också höra dina snarkningar :rolleyes: :twitcy: :bye:
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Ett fulladdat batteri borde räcka en hel natt? Har du befuktning inkopplad så prova att stänga den.
Frugan har Cpap och där är hon utan befuktning i husbilen och då är det inga problem med batterierna den drar ca 36 Ah på en natt, men med
befuktning inkopplad drar hennes cpap mer än dubbelt så mycket ca 70 Ah på en natt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tror att placeringen av en inverter kan påverka livslängden av den. Är den placerad i ett trångt utrymme som saknar luftväxling kommer kylfläkten i invertern starta oftare, störande också.
På sikt kanske elektroniken ger upp i förtid pga sämre kylning av elektroniken.
Är den i en öppen placerad kan vara bra att ta bort damm från den lite oftare.

I tekniska miljöer med tex stora UPS anläggningar med batteribanker och växelriktare brukar man ha kylanläggningar för att få bort värmen.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Ett fulladdat batteri borde räcka en hel natt? Har du befuktning inkopplad så prova att stänga den.
Frugan har Cpap och där är hon utan befuktning i husbilen och då är det inga problem med batterierna den drar ca 36 Ah på en natt, men med
befuktning inkopplad drar hennes cpap mer än dubbelt så mycket ca 70 Ah på en natt.
Har kört utan befuktning, problemet är nog placering av inverter och kabellängden till sovdelen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det brukar rekommenderas "så korta kablar som möjligt" för matningen till Invertern.
Men det får så klart inte försämra placeringen av densamma. God ventilation är ett måste för Inverterns kylning, sen får man dimensionera kablarna till den efter avståndet.
Jag har testkört min under några timmar med 1kW belastning, den klarar jobbet utan att överhettas. Min sitter i dubbelgolvet i köket
 
Toppen