• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter 12v -230v

I

Inger-Lisbeth

Guest
Behöver hjälp av kunniga Hb brukare. Vilken typ av inverter, modell, storlek behöver jag för att ladda; PC - Iphone - Hårtork (600w) - tandborstar- + lite av varje. Måste det vara en med ren sinus? eller går det med modifierad sinus?
Ha´en trevlig fredags kväll :wub::wub:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inverter 12v -230v

Oh, mon frisure kräver ständig skötsel, förstår du väll! Mon dieu, sådan okunskap! Gud, säger jag bara! Man måste ju tänka på sin apparation, naturellement! Bönder! Fi donc!

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Oh, mon frisure kräver ständig skötsel, förstår du väll! Mon dieu, sådan okunskap! Gud, säger jag bara! Man måste ju tänka på sin apparation, naturellement! Bönder! Fi donc!

Jappe

image

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Är det någon som vet hur stor inverter man behöver ha för att ladda ett elcykelbatteri på 36volt?

Du kan få en ungefärlig lägstanivå genom att multiplicera Volt med hur många Ampere laddaren laddar med, t.ex 36V x 10A = 360W. Med förluster etc ger det en inverter på ca 500W för att vara på den säkra sidan.

Peter :)

F

F.d. 52943

Guest

Rent generellt ger det stora förluster att först transformera 12V DC till 230V AC, och sedan transformera 230V AC till 36V DC.
Jag vet inte om det finns DC-DC 12-36V omvandlare att köpa med passande kontakter. Men om det finns skulle jag absolut satsa på den lösningen istället för att gå omvägen via 230V inverter.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

12 till 24 finns det massor av, används ofta i lastbilar/bussar för att koppla in radio/TV. Däremot får man fixa kablar/kontakter själv.

Edit: Nu skulle jag vilja radera det här inlägget (tänkte ju baklänges, 24 till 12), men det kan jag ju inte :-(

Toppen