• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

F

F.d. 29916

Guest
Jag köpte en inverter från Clas Olsson med ren sinusvåg. Den störde min laptopp, så att det ej gick att flytta muspekaren utan att den gick tillbaka till ursprungsplatsen. Söker nu en ny. Finns det förslag här i Husbilsklubben?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Det har skrivits om detta tidigare . Det är onödigt att transformera strömmen 12v 220v och sedan till lapptoppens ca 20 v. Köp en enkel transformator som går från 12v och transformerar upp strömmen till lapptoppens 18 , 19 eller 20 volt.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Jag har köpt min inverter på Harald Nyborg fungerar perfekt till datorn,ladda kameran, dvd spelare,mm,den är på 600 watt tillräcklig för oss.

Berra
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Jag köpte en inverter från Clas Olsson med ren sinusvåg. Den störde min laptopp, så att det ej gick att flytta muspekaren utan att den gick tillbaka till ursprungsplatsen. Söker nu en ny. Finns det förslag här i Husbilsklubben?

Köpte en Pure sine från Awimex 1500 w haft sen juli funkar jättebra till allt Laptop,kaffebryggare, om man vill även hårtork finns det ju en del som använder tv gick bättre än på 12 v tyckte jag ren sinus är viktigt har jag fått reda på för full funktion
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Jag har köpt en Black & Decker 400 W via Motormännen Medlem - M Shop
Har ännu inte hunnit testa, men hoppas att den ska funka utan att störa.
Den är liten och smidig.
Ska ha den enbart för rakapparaten.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Vi köpte en 1000W inverter från Harald Nyborg. Funkar bra till Dell datorn. Köpte senare en 12-19V omvandlare från Kjell & Co. Mycket strömsnålare, men eftersom min dator vill ha 19,4 V och omvandlaren ger 19 alt 20V (vågar inte köra på 20V) så protesterar datorn lite och säger att den inte klarar att ladda batteriet. Kör man utan batteri funkar det.
:D
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Hej!

Jag har också köpt min inverter 600W på Harald Nyborg, men jag vågar inte använda den på känslig elektronisk utrustning eftersom det är modifierd sinusvåg på denna.

I tidigare trådar har medlemmar rapporterat om datorer som gått sönder på grund av inverter med modifierd sinusvåg.

Det finns säkert kompetenta medlemmar som kan utreda detta på ett förståeligt sätt för oss lekmän.

Mvh

Bosse
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Har en Waeco 2000 W i min. Funkar bra. Inga störningar än vad jag märkt. Kör både Laptop, Playstation, vattenkokare, AC, micro med denna....dock ej de större förbrukarna samtidig =P
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Jag har 300 wattaren från H N , den säljes även under andra dyrare varumärken. Använder den bara när jag är tvungen , dvs DVD , Tandborste och kamerabatterier.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Det har skrivits om detta tidigare . Det är onödigt att transformera strömmen 12v 220v och sedan till lapptoppens ca 20 v. Köp en enkel transformator som går från 12v och transformerar upp strömmen till lapptoppens 18 , 19 eller 20 volt.

Tyvärr transformatorn kräver växelspänning och bilarna har likström.:mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Tyvärr transformatorn kräver växelspänning och bilarna har likström.:mad:

3187d1173805165-44473.jpg

Från 12 volt omställbar till 15-24 volt, 120 watt
Art 44-473 pris: 399,-
Kjell & Co säljer avbildade omvandlare som jag använder att driva både GPS och laptop under färd. Batteriet i laptopen blir samtidigt laddat.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Gunnar;

Samma laddare som jag har - fast min Dell vill ha 19,4V i stället för 19V som den ger. Då kan den inte ladda batteriet samtidigt, men det går att köra datorn utan batteri. Har blivit avrådd från att köra på 20V - inte säkert att datorn tål det.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Beroende på hur anslutningssladdarna ser ut så kan man använda utgången som lämnar 20 Volt, men, sedan måste man koppla en diod till uttaget för att få ner spänningen till 19,4 Volt för spänningsfallet över en diod är 0,6 Volt. (fast kan ju vara lite juksigt att göra rent praktiskt och få det snyggt, men tekniskt möjligt.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Se hvilken spec det er på orginal-laderen, på vår Dell så er det 20 Volt på laderen selv om det også her står 19,4 V på PCen.

På en eldre Dell var del 21 Volt på laderen og 19,5 på PC. Kontrollmålte den gamle laderen og den ga sine 21 Volt. Har ikke kontrollmålt den nye.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Gunnar;

Samma laddare som jag har - fast min Dell vill ha 19,4V i stället för 19V som den ger. Då kan den inte ladda batteriet samtidigt, men det går att köra datorn utan batteri. Har blivit avrådd från att köra på 20V - inte säkert att datorn tål det.

Har också en Dell pc.

Dell har hittat på en fiffig lösning för att få sälja sin egen 12v adapter, de ha en tredje sp på 2-3V i original 230v adaptern som talar om för pcn att den kan ladda batteriet.

Kör själv på 19V utan problem och utan batteriladdning
 
Toppen