• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invändig eller utvändig påfyllning av fasta flaskor - faktiska regler

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi har bestämt oss för att skifta en av våra lösa flaskor mot en Alugas-flaska.
Då kommer också valet av invändig (innanför luckan) eller utvändig påfyllning (hål i lucka eller kaross).

Jag har läst både här på Husbilsklubben och andra ställen om olika upplevelser och folks meningar.
Vissa har sett bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka och andra skriver att det aldrig varit ett problem med invändig påfyllning.

Det senaste jag reagerat på är att det verkar vara fler efterhand som skriver om problem att fylla på om man har invändig påfyllning.

Så kommer jag till min frågeställning och här önskar jag svar som baseras i faktiskt vetande om det finns faktiska lagar/regler i olika länder (Spanien och Portugal mest intressanta för oss) eller om det är mackarna som inför regler.
Om man aldrig haft problem eller " så kör du bara till nästa mack", är för mig och frågeställningen irrelevant som svar.

Finns det lagar/regler på EU-, lands-, region- eller stadsnivå som reglerar detta?
Är där någon sådan lag/regel på väg? Om så, när börjar den gälla?

Mvh
/Thomas

Och tack för en bra hemsida!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Verkar som några inte gillar mitt tyckande och det är ok för mig,det blir ju i mitt tycke en belastning på kopplingar varje gång man öppnar luckan.
Sedan vi monterade tankflaska för flera år sedan, har vi inte haft anledning att öppna luckan mer än ett par gånger för filterbyte och täthetskontroll.

Pålle
 
Senast ändrad:

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi har bestämt oss för att skifta en av våra lösa flaskor mot en Alugas-flaska.
Då kommer också valet av invändig (innanför luckan) eller utvändig påfyllning (hål i lucka eller kaross).

Jag har läst både här på Husbilsklubben och andra ställen om olika upplevelser och folks meningar.
Vissa har sett bilar med invändig påfyllning bli ivägskickade från mackar utan att få tanka och andra skriver att det aldrig varit ett problem med invändig påfyllning.

Det senaste jag reagerat på är att det verkar vara fler efterhand som skriver om problem att fylla på om man har invändig påfyllning.

Så kommer jag till min frågeställning och här önskar jag svar som baseras i faktiskt vetande om det finns faktiska lagar/regler i olika länder (Spanien och Portugal mest intressanta för oss) eller om det är mackarna som inför regler.
Om man aldrig haft problem eller " så kör du bara till nästa mack", är för mig och frågeställningen irrelevant som svar.

Finns det lagar/regler på EU-, lands-, region- eller stadsnivå som reglerar detta?
Är där någon sådan lag/regel på väg? Om så, när börjar den gälla?

Mvh
/Thomas

Och tack för en bra hemsida!
Hej Thomas.
Jag har alugas flaska med invändig påfyllning monterad av gasolfyllarna i Trollhättan. Deras besked är att det är ok med fast monterad flaska och invändigt fast monterad påfyllning.
För egen del vill jag se när jag fyller om något skulle läcka och slippa böja slangen som blir följden av montering i luckan.
Mina praktiska erfarenheter i Sverige, Tyskland, Frankrike och Spanien är enbart positiva. När jag haft bekymmer med att låsa pistolen, som hänt någon gång, har personalen kommit ut och hjälpt till utan klagomål på var påfyllningen var monterad.
Lagar och förordningar kan variera plus personlig bedömning på varje påfyllningsställe.
Montering innanför lucka eller i lucka är enligt alugas godkänt om utfört enligt deras anvisning. När detta är utfört ingår ett "letter of conformity" som europeiskt bevis på att monteringen är rätt utförd.
Viktigast är att monteringen är pålitlig och korrekt gjord. Proffsen som monterar skall ha koll.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
I veckans utgåva av REISEMOBIL finns en stor artikel om gasol
Artikeln avser såklart det som gäller i Tyskland
Sista meningen i bildttexten lyder:
En direktfyllning av tankflaskan är juridiskt sett inte tillåtet

449B8C3B-368D-42C4-A636-B37A2520C4C1.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej Thomas.
Jag har alugas flaska med invändig påfyllning monterad av gasolfyllarna i Trollhättan. Deras besked är att det är ok med fast monterad flaska och invändigt fast monterad påfyllning.
För egen del vill jag se när jag fyller om något skulle läcka och slippa böja slangen som blir följden av montering i luckan.
Mina praktiska erfarenheter i Sverige, Tyskland, Frankrike och Spanien är enbart positiva. När jag haft bekymmer med att låsa pistolen, som hänt någon gång, har personalen kommit ut och hjälpt till utan klagomål på var påfyllningen var monterad.
Lagar och förordningar kan variera plus personlig bedömning på varje påfyllningsställe.
Montering innanför lucka eller i lucka är enligt alugas godkänt om utfört enligt deras anvisning. När detta är utfört ingår ett "letter of conformity" som europeiskt bevis på att monteringen är rätt utförd.
Viktigast är att monteringen är pålitlig och korrekt gjord. Proffsen som monterar skall ha koll.
Det du skriver gäller i Sverige,andra länder har andra bestämmelser,så utvändig fyllning löser ev. problem.
Att ”proffsen” har koll på alla regler tvivlar jag på.
letter of conformity ,har jag på tanken,är det någon som lyckats få det på hela installationen?
Böjning av slangen verkar vara en punkt som många skriver om,detta är en hydraulslang av industrikvalite den klara dom få böjningar det rör sig,den är dessutom trycksatt några minuter per år vid fyllning, ett icke problem.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har selv kjørt med tankflaske i 15 år + med innvendig fylling, kan telle på en hånd de gangene jeg er nektet å fylle.

Hørte om en som var nektet å fylle på en bensinstasjon, mener det var Italia. Han ble nektet å fylle gassflasker, for LPG de solgte var til veibruk og ikke fritid. Dette var et EU direktiv, ble det sagt.

Så ser ikke bort fra at det kan være noe i det og det kan bli vanskeligere å fylle LPG flasker? Med utvendig fylling, er det jo vanskelig og vite om LPGen skal brukes til motor eller husholdning?

For her i Norge kan man på enkelte LPG stasjoner nå få igjen 3,20Kr/l LPG om man krysser av på en nettside/App at ikke LPGen skal brukes til veibruk.

Har selv ikke planer om og montere utvendig påfylling og er begrunnelsen veibruk eller ikke, vil det ikke hjelpe noe med utvendig fylling.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Att en del bensinstationer är misstänksamma kanske beror på att många, ofta från gamla östeuropa, fyller på vanliga gasolflaskor utan autostopp och då är det lätt att det blir olyckor. En del har försökt tanka CNG på sina flaskor ibland med dödlig utgång.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Att en del bensinstationer är misstänksamma kanske beror på att många, ofta från gamla östeuropa, fyller på vanliga gasolflaskor utan autostopp och då är det lätt att det blir olyckor. En del har försökt tanka CNG på sina flaskor ibland med dödlig utgång.
Hej jag har blivit nekad en gång i Frankrike män då jag visat certifikatet var det OK
 
Toppen