• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressant mail i omlopp bland husbilshandlare

F

F.d. 5831

Guest
Sv: Intressant mail i omlopp bland husbilshandlare

Alla har väl rätt att tipsa skattemyndigheterna? Som företagare som betalar mina skatter tycker jag det är viktigt att alla gör det, annars blir ju konkurrensen snedvriden, om vissa skall slippa några av de största utgifterna i företagandet. :wideeyed:

Ber om ursäkt för felstavningen tidigare. Absolut Montreal, Du har helt rätt så skall det vara. :yes:

Har själv kört Taxi i 32 år. inom vår bransch kan jag se mig som en förlorare på avregleringen som vi upplevde 1990. Samtidigt som jag tror våra kunder ser sig som vinnare på den. Etablerade husbilshandlare måste lära sig att "gilla läget"! :music-icon: Det tvangs vi att göra och samma för bilhandlarna t.ex.:)

En indirekt jämförelse:
Hur skulle det se ut om vårt Taxi-förbund skulle göra en anmälan till skattemyndigheten ang vissa chaufförer bara för de ej är "svenskfödda" ? :wideeyed:

Smutskastningen som denna verkar organiserad och är nog en signal om att HRF medlemmar börjar få problem (desperation)
Husbilspriserna håller på att närma sig de tyska och med stora lager av beg så har de troligen ett rejält ok om halsen ? :rolleyes:

Slutligen en fråga:
Är det med automatik att HRF´s medlemmar skall anses som "rumsrena" ?:confused:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jasså!!! Så det är så det går till....:mad:

Och samma fråga har jag, varför har han bara med handlare som direktimporterar???? Varför finns inte en enda handlare som säljer via generalagenten? Jag skulle vilja kalla detta för ren hets mot en viss kategori av handelstyp här i Sverige.
Tycker att det är minst sagt ruttet att det finns branschfolk som gör allt vad dom kan för att förhindra att andra handlare själva importerar husbilar och säljer dom i Sverige.

Förtroendet för denne Lars-Erik Paulsson och den brancshorganisation som han står för är totalt förbrukat för min del. Det där är inte ett rumsrent sätt att bete sig på.

Nu vore det väl klädsamt om Lars-Erik Paulsson kommenterade sin handling i den här tråden, så vi kan få svar på vad som står till grund för detta handlande.

/Ludde

F

F.d. 5831

Guest

Vet någon om nämda HRF-chef Paulsson, är HBK-medlem 3493 med signaturen Ingrid o Pålle?
Samt om han dessutom är flitig medarbetare i tidningen Husbil & Husvagn, utan att hans anknytning till HRF framgår i något av dessa sammanhang?:rolleyes:
//Conny

Tankeväckande, har testerna varit objektiva och hur framstår trovärdigheten när man sitter på "tvenne" stolar ? :swoon:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Förtroendet för denne Lars-Erik Paulsson och den brancshorganisation som han står för är totalt förbrukat för min del. Det där är inte ett rumsrent sätt att bete sig på.
/Ludde
Och vad med förtroendet för tidningen Husbil & Husvagn där han som en av deras uttalade "experter" svarar på frågor och ventilerar sina synpunkter utan att tidningen deklarerar hans anknytning till HRF?:confused:
//Conny

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har köpt en husbil från en firma (dock ingen på listan) som är importerad från Tyskland c:a 100.000 billigare än hos en handlare med agentur för märket. Hade jag åkt till Tyskland hade jag tjänat c:a 150.000.

Husbils och husvagns firmorna får nog gilla läget.

Varför skall jag som konsument med mina eget ihoptjänade och sparade pengar, betala med än jag behöver. I mitt liv när jag handlar så är det oftast plånboken som styr, (dock inte alltid) vilket den gjorde denna gången.

Lars Jönsson

F

F.d. 29989

Guest

Grumligt vem eller vilka det skall gynna med detta brev till skattemyndigheten?

-Tror knappast det är oss konsumenter man har tänkt på.

Intressant att se om brevskrivaren byter husbil inom det närmaste och i så fall vem som får/fått äran att leverera den? :twitcy::wub::spinny::yes:

Från: Lars Erik Paulsson [info@husvagnsbranschen.se]
Skickat: den 10 mars 2012 11:21
Till: mats.berntsson@skatteverket.se
Ämne: Husbilsimport

Mej Mats!
I MRF:s tidning "Motorbranschen" finns i senaste numret en förteckning över de 50 största beg-bil-importörerna. I denna har jag noterat nedanstående företag, som kanske inte alla är helt "rumsrena":

Framtida Bil, Köping (101 enheter)
Är återförsäljare för Cabby husvagnar och Laika husbilar, men torde även ha en omfattande import av beg husbilar.
Husbilsborgen, Örebro (80 enheter)
Säljer på Blocket; har figurerat på Råd & Röns "svarta lista".
ML Husbilar, Umeå (73 enheter)
Säljer på Blocket.
Stenungsund Bil & Fritid, Stenungsund (67 enheter)
Är återförsäljare för LMC och TEC husbilar, men torde även ha en omfattande import av beg husbilar.
Privatperson/Enskild firma, Mellerud (54 enheter)
Förmodligen Firma Anders Bergqvist - ett av företagen bakom www.husbilen.com, som gjort sig "känd" för billiga (direktimporterade) husbilar.
Mobilen, Borås (44 enheter)
Vet inte mycket om detta företag
Napoli Handel, Helsingborg (39 enheter)
"Diversehandlare" som bl.a. säljer husbilar via Hem.
Tornspiran, Göteborg (28 enheter)
Mer (ö)känd som husbilskungen.com, som säljer husbilar (både nya och beg) på Blocket.

Med vänlig hälsning
Lars Erik Paulsson

Husvagnsbranschens Riksförbund
Dalby-Viggeby 157
S-755 91 UPPSALA
Phone +46 (0)18 - 38 23 68
Fax +46 (0)18 - 38 23 58
Handy +46 (0)705 - 38 23 68
E-mail: info@husvagnsbranschen.se
Fruktansvärt pinsamt för L-E Paulsson, vi kan tacka EU-medlemskapet att man inte är beroende av en liten inhemsk marknad som uppenbarligen inte klarar Europa-konkurensen och avreglering. Då tar man till såna här grepp. Valet är köparens som nu har fler prislappar på samma produkt.

F

F.d. 26625

Guest

Där vi bor finns det en bilhandlare såm säljer franska bilar, låt oss kalla honom för Kalle Svenssen. Han köper in bilar privat och regestrear dom i Kalle Svensson vem tänker på att att det är hans privata bilar när firman heter kalle svensson AB ?

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Jag sitter dagligen och gör exportaffärer och jag kan säga att det är omöjligt att komma undan VAT eller moms inom EU.

Om ett husbilsföretag i Tyskland tar risken att sälja en husbil utan VAT ( moms ) till någon som struntar i att deklarera importmomsen så åker den Tyska husbilsfirman senare på att betala in momsen, med stora förluster som påföljd.
Det tar bara några månader innan man upptäcker detta i respektive land.
Därför är alla säljföretag extra noga med på att kolla upp om köparen har ett giltigt VAT nummer.

Regelverket sköter sig själv idag utan att någon behöver skvallra för skattemyndigheterna.

// T

Senast ändrad:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Även jag har handlat sammanlagt 2 husbilar från firmor på listan..
Helt nöjd med allt runt affärerna, visste från första kontakt med handlarna att det var en importerad bil jag köpte

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ber om ursäkt för felstavningen tidigare. Absolut Montreal, Du har helt rätt så skall det vara. :yes:

Har själv kört Taxi i 32 år. inom vår bransch kan jag se mig som en förlorare på avregleringen som vi upplevde 1990. Samtidigt som jag tror våra kunder ser sig som vinnare på den. Etablerade husbilshandlare måste lära sig att "gilla läget"! :music-icon: Det tvangs vi att göra och samma för bilhandlarna t.ex.:)

En indirekt jämförelse:
Hur skulle det se ut om vårt Taxi-förbund skulle göra en anmälan till skattemyndigheten ang vissa chaufförer bara för de ej är "svenskfödda" ? :wideeyed:

Smutskastningen som denna verkar organiserad och är nog en signal om att HRF medlemmar börjar få problem (desperation)
Husbilspriserna håller på att närma sig de tyska och med stora lager av beg så har de troligen ett rejält ok om halsen ? :rolleyes:

Slutligen en fråga:
Är det med automatik att HRF´s medlemmar skall anses som "rumsrena" ?:confused:

Tycker nog att jämförelsen haltar betänkligt, om du hade skrivit "svarttaxi" så stämmer det bättre, d.v.s. så kallade företagare som inte betalar de avgifter som samhället har bestämt, men ändå konkurrerar med de som sköter sig! :wideeyed:

F

F.d. 50005

Guest

Tycker nog att jämförelsen haltar betänkligt, om du hade skrivit "svarttaxi" så stämmer det bättre, d.v.s. så kallade företagare som inte betalar de avgifter som samhället har bestämt, men ändå konkurrerar med de som sköter sig! :wideeyed:

Bäste Montreal, nu är du helt utanför ämnet! Inlägget handlar om en smutskastning av en hel grupp av husbilshandlare. De är inte misstänkta för något brott och anmälaren har inte någon som helst vetskap om brott (vilket han även erkänner). "Svarttaxi" utför en brottslig handling det vet vi - de anmälda husbilshandlarna visar inte något tecken på skattebrott! (De kan ju visserligen vara oseriösa, men det kan även anmälarens HRF-anslutna företag! Och vi vet ingenting om någondera.) Att göra en anmälan på dessa grunder anser jag vara ett mycket fult konkurrensmedel! :mad:
/Agne

F

F.d. 5831

Guest

Men snälla Montreal, vad onödigt dum Du gör Dig!:swoon: Med "Svart taxi" menas privata bilägare som tar betalt "rätt i fickan" för att skjutsa folk på kvällarna ! Den verksamheten är helt utanför skatteverket kontroll.

HRF genom sin clown "anmäler" (med vg OBS deras adress som ref.) fullt lagligt konkurrerande momsregistrerade företagare vars verksamheter underkastat sig de regler skatteverket satt. Det enda argumentet HRF tycks ha är att de namngivna aktörerna ägnar sig åt importverksamhet utanför generalagenturernas "kontroll" och som om det skulle vara synonymt med skattefuskare.

Den plumpa manövern är med största sannolikhet den drivande och numer pinsamma organiserade iden inom HRF att möta oönskad konkurrens med. Det är inte acceptabelt och snudd på kriminellt, så som det framställts.

Ny fråga i hypotes:
Om Dina konkurrenter inom Din egna bransch skulle göra en anmälan till skattemyndigheten om Din verksamhet. För att Du t.ex. valt att på något sätt inrikta verksamheten, märk väl inom ramarna av EU fria företagarregler. Ett val som ger Dig en konkurrensfördel (då menar jag inte skattefusk) men som ogillas av dem som gjort anmälan! Är det okej av dem att välja göra så bara för att de inte kan möta Din konkurrens bättre?

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5831

Guest

Jag sitter dagligen och gör exportaffärer och jag kan säga att det är omöjligt att komma undan VAT eller moms inom EU.

Om ett husbilsföretag i Tyskland tar risken att sälja en husbil utan VAT ( moms ) till någon som struntar i att deklarera importmomsen så åker den Tyska husbilsfirman senare på att betala in momsen, med stora förluster som påföljd.
Det tar bara några månader innan man upptäcker detta i respektive land.
Därför är alla säljföretag extra noga med på att kolla upp om köparen har ett giltigt VAT nummer.

Regelverket sköter sig själv idag utan att någon behöver skvallra för skattemyndigheterna.

// T

Tack T.Rantzow ÄNTLIGEN kom det fram!:)

Att skattemoralen skall vara högre hos HRF´s medlemmar är rent löjligt. Att det rättfärdigar dem att agera såsom dom valt, torde vara endast i deras egna lilla värld okej. Hoppas det slår dem styggt i ansiktet på sikt och att vi husbilsköpare skall slippa vilseledas med uselt underbyggda argument för att deras prisbild skall accepteras.

Ett fritt EU som motarbetas på detta exempellösa sätt måste mötas så som det bör. Sverige har i demokratisk anda låtit folkomrösta om medlemskap i EU. Det borde HRF och dess medlemmar bättre fokusera på i sitt väktande med sin fiktiva moral.:mad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Angående det aktuella E-postbrevet.

Att anmäla till Skatteverket om någon inte betalar skatt tycker jag är rätt.
Men då skall det vara nyanserade konkreta fakta man kommer med.
Det har brevskrivaren misslyckats med. Det kan ju, som med allt, finnas ytterligare fakta runt brevet som vi inte känner till. Men av brevet att dömma verkar det inte så.

Att påskina att skattebrott skulle vara fallet med företag som sidoimporterar husbilar eller saluför sina bilar på Blocket är mycket anmärkningsvärt. Särskilt eftersom brevskrivaren verkar vara i samma bransch. Hela brevet ligger nog nära att kunna anmälas för förtal, även om det i listan skulle vara någon som skattefuskar.
Tror inte att brevet handlar om något annat än skatt, hur de olika företagen inkl. brevskrivarens organisation bemöter kunderna och utför affärer ligger nog utanför kärnpunkten.

Min åsikt är att brevet skriker rakt ut: "Avsändaren vill tjäna mera pengar själv".

/Leif

PS. Frågor som infinner sig, hur har brevet hamnat i forumet och ska det göra det?

Senast ändrad:
J

Johank

Guest

Jag vill bara upplysa om att Napoli handelsfynd precis blivit återförsäljare för Dethleffs husbilar.
Jag har svårt att tro att de skulle vilja skita ner sig genom att välja en oseriös handlare. Det har de nog kollat upp både på längden och tvären...

F

F.d. 1606

Guest

Det finns många sätt att mygla. I vårt fall hade vi vid 3 olika köp gjort först en muntlig överenskommelse om mellanpris. När pappren skulle skrivas var inbytespriset och priset på den nya bilen sänkt med ca 60000 kr. Vi fick "rabatt" på 60000 kronor kallades det. Mellanpriset var det samma. Vad som hände var att säljaren slapp moms på 60000 kronor en förtjänst för honom på 15000. Mygel, javisst. Han skor sig på pengar som egentligen skulle gått till osss alla via skattemedel. Men om inte, kanske jag fått betala ytterliggare 15000 kronor. På grund av detta blir man medskyldig till detta mygel som pågår.

Är det någon annan som sett olika siffror på första avtalet och säljkontraktet?

S

StorDansk

Guest

Angående det aktuella E-postbrevet.

Min åsikt är att brevet skriker rakt ut: "Avsändaren vill tjäna mera pengar själv".

/Leif

PS. Frågor som infinner sig, hur har brevet hamnat i forumet och ska det göra det?

Källgranskningens principer är ju oftast att ta reda på vem som levererar aktuell information, varför och med vilket syfte?
Man gör det enkelt för sig om man enbart sväljer ett påstående och sedan ojjar sig över tillståndet på vår jord!
Fråga dig istället: Är brevet äkta? I vilket syfte har det delgivits oss medlemmer?

Jag lägger varken värderingar på brevets innehäll eller tar ställning för eller emot HRF-chefens, eller Marions (trådskaparens) avsikter i sina ageranden så länge jag inte vet om ett enda ord av allt detta trams och påhoppen från båda sidor ens är sant.
Mest liknar detta en personlig konflikt mellan två parter, varför ska vi som medlemmer, behöva slösa en massa negativ energi på detta?

Paulsson är tillsynes fullvärdig medlem och Marion endast Intresserad i HBK!

Hälsningar FinnV, medlem.

PS. Väl medveten om att om detta skickats till Skatteverket borde det vara offentlig handling, det får någon med större intresse än jag gärna forska i.
DS.

Toppen