• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressant mail i omlopp bland husbilshandlare

F

F.d. 5831

Guest
Grumligt vem eller vilka det skall gynna med detta brev till skattemyndigheten?

-Tror knappast det är oss konsumenter man har tänkt på.

Intressant att se om brevskrivaren byter husbil inom det närmaste och i så fall vem som får/fått äran att leverera den?
:twitcy::wub::spinny::yes:

Från: Lars Erik Paulsson [info@husvagnsbranschen.se]
Skickat: den 10 mars 2012 11:21
Till: mats.berntsson@skatteverket.se
Ämne: Husbilsimport

Mej Mats!
I MRF:s tidning "Motorbranschen" finns i senaste numret en förteckning över de 50 största beg-bil-importörerna. I denna har jag noterat nedanstående företag, som kanske inte alla är helt "rumsrena":

Framtida Bil, Köping (101 enheter)
Är återförsäljare för Cabby husvagnar och Laika husbilar, men torde även ha en omfattande import av beg husbilar.
Husbilsborgen, Örebro (80 enheter)
Säljer på Blocket; har figurerat på Råd & Röns "svarta lista".
ML Husbilar, Umeå (73 enheter)
Säljer på Blocket.
Stenungsund Bil & Fritid, Stenungsund (67 enheter)
Är återförsäljare för LMC och TEC husbilar, men torde även ha en omfattande import av beg husbilar.
Privatperson/Enskild firma, Mellerud (54 enheter)
Förmodligen Firma Anders Bergqvist - ett av företagen bakom www.husbilen.com, som gjort sig "känd" för billiga (direktimporterade) husbilar.
Mobilen, Borås (44 enheter)
Vet inte mycket om detta företag
Napoli Handel, Helsingborg (39 enheter)
"Diversehandlare" som bl.a. säljer husbilar via Hem.
Tornspiran, Göteborg (28 enheter)
Mer (ö)känd som husbilskungen.com, som säljer husbilar (både nya och beg) på Blocket.

Med vänlig hälsning
Lars Erik Paulsson

Husvagnsbranschens Riksförbund
Dalby-Viggeby 157
S-755 91 UPPSALA
Phone +46 (0)18 - 38 23 68
Fax +46 (0)18 - 38 23 58
Handy +46 (0)705 - 38 23 68
E-mail: info@husvagnsbranschen.se

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Intressant mail i omlopp bland husbilshandlare

Det gynnar väl oss som ev. ska byta/köpa husbil att få veta om en försäljare är seriös eller inte.

Hur skall vi kunder veta att etablerade handlare är seriösa?
Motsvarande lista borde upprättas på alla husbilshandlare först då vet vi om dom är seriösa eller ej.
På hemsidan har man läst om ett antal s.k seriösa handlare som uppträder på ett högst tveksamt sätt.

/Bosse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det här handlar nog om försäljning av importerade husbilar utan att betala skatter. (moms m.m.)!

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tycker det bara ser ut som en persons lista med högst personliga åsikter, antaganden och antydningar.
Ointressant information som förmodligen inte var tänkt att delas med fler än mottagaren..

F

F.d. 5831

Guest

Du har helt rätt "husbilar":yes: Det är bra att rensa ut de som inte är seriösa. Jag reagerar på att enbart konkurrerande "importörer" är de som branschens eget organ vill kasta in under luppen! Det verkar mer som att man vill ha statliga medel som hjälp för att möta dessa konkurrenter.
Vissa av "importörerna" har säkert en del skelett i garderoberna, men att ge sken av att det skulle vara så med alla av dem tycker jag visar mer att man vill ha marknaden för sig själv. :wideeyed:

F

F.d. 5831

Guest

Säkert är det så "roger67". Men det visar ju hur det egentligen tycks gå till...
Takter från forna Sovjet och Stasi känns det som!:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5831

Guest

"Monterial" Menar Du att det är HRF tillräckligt insatt i för att agera på ett sådant vis?:swoon:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

jag har då handlat av 2st olika på den där listan och jag var helt nöjd båda gångerna, så antingen hade jag tur eller så är inte alla så "illasinnade" som man kan förledas att tro... :)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

"Monterial" Menar Du att det är HRF tillräckligt insatt i för att agera på ett sådant vis?:swoon:
Jag antar att det är mej "Montreal" du menar? Alla har väl rätt att tipsa skattemyndigheterna? Som företagare som betalar mina skatter tycker jag det är viktigt att alla gör det, annars blir ju konkurrensen snedvriden, om vissa skall slippa några av de största utgifterna i företagandet. :wideeyed:

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jag har handlat min husbil genom en av handlarna (Tonspiran) som anges här och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd.Jag kollade med skatteverket att firman var ok och den var helt fläckfri,inte en krona i skuld till skatteverket.

Så jag undrar har han kollat med skatteverket?? Tonspiran har högsta kreditbetyget man kan få, så jag kände mig trygg i det köpet.

Jag kan tillägga att Tagene fritidcenter var trevliga när jag först var och tittade på husbilar där, men efter att jag köpt av Tornspiran så var det andra tongångar när jag frågade om fukttest då ville dom inte ta i min husbil och det skall dom inte behöva göra heller.

Mvh Bert

Nisse & Agneta

HBK Medlem
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
944
Medlemskap
2025

Hej.
Vi har också handlat av Tornspiran och har kollat hur det var med deras skatteinbetalningar och det fans inget att anm. från s-verket.
Och nästa bit är att vi varit väl bemötta och är helt nöjda med Tornspiran som försäljare mot oss.

Nisse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om något av företagen kör bilar separat utan att skatta, syns det ju inte i företaget, då sköts det ju helt separat!

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Hej
Har köpt ett par bilar av Husbilen i Mellerud och där var det väldigt noga med
alla papper både när det gällde själva importen och moms.

Ja det var samma i mitt fall.

Det här verkar som någon eller några vill slänga skit på firmor som hjälper till att inpotera husbilar till helt andra priser.

Så här var det med personbilar för en del år sen med.

Mvh Bert

F

F.d. 50005

Guest

Om något av företagen kör bilar separat utan att skatta, syns det ju inte i företaget, då sköts det ju helt separat!

Detta gäller ju alla firmor, även HRF-anslutna. Nog ser detta ut som ett oseriöst sätt att få hjälp med att begränsa konkurrensen! De flesta av företagen vet anmälaren ju ingenting om, t.ex:
"Mobilen, Borås (44 enheter)
Vet inte mycket om detta företag".
Men anmäla som "oseriöst" görs ändå!
/Agne

F

F.d. 5831

Guest

Detta gäller ju alla firmor, även HRF-anslutna. Nog ser detta ut som ett oseriöst sätt att få hjälp med att begränsa konkurrensen! De flesta av företagen vet anmälaren ju ingenting om, t.ex:
"Mobilen, Borås (44 enheter)
Vet inte mycket om detta företag".
Men anmäla som "oseriöst" görs ändå!
/Agne

Huvudet på spiken Agne:yes:

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Framtida Bil: har en del "Tyskar" står på sin inne gården.
Har hör om några som köpt P-bilar som inte varit nödja efter köpet.
/Vidhem

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Vet någon om nämda HRF-chef Paulsson, är HBK-medlem 3493 med signaturen Ingrid o Pålle?
Samt om han dessutom är flitig medarbetare i tidningen Husbil & Husvagn, utan att hans anknytning till HRF framgår i något av dessa sammanhang?:rolleyes:
//Conny

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Dom bor i alla fall på samma adress.

Toppen