• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet i husbil ?

J

Jondalar

Guest
Hej !
Hur gör man bäst ?
Alt.1: tar med sin laptop och skaffar mobilt internet till den ?
Alt.2: köper en padda med mobilt internet ? (ytterligare en grej att hålla koll på)
Alt.3: telefonen är för liten ?
Alt 4: ?
Tacksam för råd och tips !
Mvh Jondalar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

En Huawei 4g trådlös router fungar fint. Då har du ditt privata wlan för telefoner, paddor plattor och telefoner. Har de internet från telia hemma bjuder dom på routern som annars kostar runt 1800. 10 gb surf per månad räcker långt.:)
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Internet i husbil ?

Hej
Beror på var man åker tycker jag. Vi har de senaste 5 åren haft våra laptoppar, men inför nästa resa kommer vi att inhandla en Sony Tablet med 4 g, för att kunna köpa lokala simkort att sätta i. Det är förhållande vis dyrt att surfa utomlands jämfört med Sverige och även hotspotsen kostar en hel del, billigare att köpa ett sim-kort med tillhörande surt att sätta i en platta. Här i Frankrike kostar 1v obehindrad surf på campingen 25 EUR o det är billigt jämfört med 8 EUR/dygn.

I England kan man hyra en Router för 30 dagar men det är mycket dyrar än sim-kort.

/Sylvia
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Internet i husbil ?

Vi har löst det såhär; ett abonnemang på Net1 för säker uppkoppling i hela Norden. En 3G-modem/router från Comviq för extra hastighet när det finns täckning och som komplement våra mobiltelefoner med Telia från vilka vi delar ut surfen till våra datorer och platta. Nu reser vi nästan uteslutande i Skandinavien och det gjorde att vi valde Net1, trots lägre hastighet.

I bilen finns två bärbara datorer och en platta men eftersom vare sig jag eller min fru uppskattar plattans format för surf/arbete så används den sällan. Navigation sker med gammal hederlig GPS från Garmin som har livstids uppdatering av kartor.

Enligt mitt sätt att se på saken så är platta bra men inget vettigt substitut till dator. Platta är även en bra navigator med hjälp av rätt programvara, själv kör jag Sygic och Eniros eminenta produkt men jag tycker att Garmin vinner i smidighet varje gång.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet i husbil ?

I Sverige fungerar det bra med Wifog gratiskort och utrikes funkar Vodafone Europasim i 47 länder. Dyr initialkostnad på ca 400 kr därefter 3€/dag de dagar det används. 0,5 GB/dygn.

En iPad 4G med POIViewer och Mobil Life + hittar ställplatser med den bästa navigeringsappen iGO.

En telefons skärm är i minsta laget men kan funka med ovanstående appar.
Lämna laptopen hemma!
 
Senast ändrad:
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Vi er i Frankrig nu, og har købt simkort med 2 GB i en måned
Pris 20 € , kortet er købt hos Orange
Vi har også en internet antenne og er medlem hos Fon, her er mange
Gratis net, som vi ex kan se dansk tv på nettet
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Internet i husbil ?

Hej
Vi har en router fördelen är ju att alla kan använda nätet då bilen blir trådlös.Abonnemang i Sverige som vi lägger vilande när vi åker utomlands. Sen Wifi eller "sticka" Vi har en Airlink inköpt på Elgiganten runt 900kr medföljer även 12v kabel.
Gun
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Har försökt beställa ett Eurosim men de har inte varit möjligt i över en månad nu. Någon ide var man kan beställa f.u deras hemsida?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Bäst är helt klart att ha en batteridriven 4G router. Då behöver man inte betala dyra extrapengar för att en platta eller laptop skall ha inbyggt modem. Alla kan koppla upp sig via den och om det är halvdålig mottagning kan man enkelt slänga upp den på taket på husbilen eller på något annat högt i närheten.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet i husbil ?

Bäst är helt klart att ha en batteridriven 4G router. Då behöver man inte betala dyra extrapengar för att en platta eller laptop skall ha inbyggt modem. Alla kan koppla upp sig via den och om det är halvdålig mottagning kan man enkelt slänga upp den på taket på husbilen eller på något annat högt i närheten.

Enklast är väl att utnyttja 3G/4G direkt i plattan och slippa att ladda en router var sjätte timme. Gärna med ett gratis Wifog. Att en iPad med 4G kostar lite mer beror på att den har fler funktioner som tex GPS.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Enklast är väl att utnyttja 3G/4G direkt i plattan och slippa att ladda en router var sjätte timme. Gärna med ett gratis Wifog. Att en iPad med 4G kostar lite mer beror på att den har fler funktioner som tex GPS.

Nja, det finns ju dom som inte alltid bygger sina lösningar med en padda som absolut utgångsläge ;). En Router ger en mycket flexiblare lösning där man kan ansluta allt man har med trådlöst. I princip allt i dator/paddväg har trådlöst inbyggt idag men inte 3G/4G. Det kostar ofta en rejäl slant att välja till det. Självklart kör man ju också routern med strömmatning när den är inne i bilen.

Det kan ju också bli lite jobbigt att klättra upp på taket med sin padda bara för att kunna surfa när mottagningen är dålig..;)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Internet i husbil ?

vi har en Globesurfer 3 på väggen i husbilen, den drivs via bilens 230V uttag som drivs via en inverter, när vi inte har tillgång till 230V. OBS finns 12V kabel till den, men vi har en 24V bil så vi valde 230 anslutning.

Vi har Sonera abonemang kostar 17,90€ ca: 164 kr / månaden, och då ingår 20 gig surf i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Åker vi ner i Europa så söker vi upp öppna nätverk.

Den delar ut nätverk till alla i husbilen, och fungerar som printserver, om man vill koppla en skrivare till den. På detta sätt får vi internet till 2 datorer + surfplatta och telefoner, med bara ett abonnemang. räcker inte 20 gig så får man 10 till för 2€ 18,30 kr.

Men snart ska det ju bli slut med roamingkostnader. Så då är problemet löst, hoppas jag.
 

Bilagor

  • IMG_1094.JPG
    IMG_1094.JPG
    1,6 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet i husbil ?

Det kan ju också bli lite jobbigt att klättra upp på taket med sin padda bara för att kunna surfa när mottagningen är dålig..;)

Det är jobbigt att klättra på taket överhuvud taget men som tur är har mina telefoner/plattor lika bra mottagning som min router. Alternativet är förstås att ha olika operatörers simkort i router och platta för att gardera sig. Eller kanske Europasim som kör med roaming, dock en smula dyrt på hemmaplan.
 

Kennta o Tiina

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Boden
HBK-Nr
3071
Medlemskap
2022
Sv: Internet i husbil ?

vi har en Globesurfer 3 på väggen i husbilen, den drivs via bilens 230V uttag som drivs via en inverter, när vi inte har tillgång till 230V. OBS finns 12V kabel till den, men vi har en 24V bil så vi valde 230 anslutning.

Vi har Sonera abonemang kostar 17,90€ ca: 164 kr / månaden, och då ingår 20 gig surf i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. Åker vi ner i Europa så söker vi upp öppna nätverk.

Den delar ut nätverk till alla i husbilen, och fungerar som printserver, om man vill koppla en skrivare till den. På detta sätt får vi internet till 2 datorer + surfplatta och telefoner, med bara ett abonnemang. räcker inte 20 gig så får man 10 till för 2€ 18,30 kr.

Men snart ska det ju bli slut med roamingkostnader. Så då är problemet löst, hoppas jag.

Hur gör du på Åland. Jag hade sonera en sommar det fungerade inte på Åland??
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Huawei E5372. Förutom som trådlös router funkar den även som WiFi-repeater.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Internet i husbil ?

Har inte Ipad GPS, på sin platta med enbart wifi? Min ASUS Memopad, (Android) har det. Jag kör med den och en lap top, via Huawei 4g router B593, i husbilen. Samma router använder jag på min firma. Funkar perfekt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbil ?

Det är jobbigt att klättra på taket överhuvud taget men som tur är har mina telefoner/plattor lika bra mottagning som min router. Alternativet är förstås att ha olika operatörers simkort i router och platta för att gardera sig. Eller kanske Europasim som kör med roaming, dock en smula dyrt på hemmaplan.

Finessen med en router är just att man bara behöver fippla med simkort i en enhet sen kan alla i familjen surfa. Att paddan har lika bra mottagning som en router hjälper tyvärr inte heller om man inte har någon mottagning inne i bilen. I vår bil är det ibland helt omöjligt att få kontakt. Förmodligen för att tak och väggar är inklätt med aluminium.
Då fungerar det kanon att öppna takluckan och lägga upp routern på taket eller bara på något högt utanför bilen.

Kanske är det avgörande här om man är fler som vill komma åt internet eller om man har fler enheter. Är man ensam internetanvändare och bara har en enhet är det förmodligen enklare med inbyggt 3g/4g modem i sin padda/dator.
 
Toppen