• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Integrerat, halvintegrerat, alkov

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Givetvis har vi alla vår favorit. Men som nybliven HB-ägare skulle jag tycka det var intressant att höra olika synpunkter. Personligen gillar jag integrerat, men jag tycker det känns underligt att sitta på framhjulet med tanke på manövererbarheten, något jag inte ens funderade på innan.

Vad jag förstår måste halvintegrerat vara det bästa interfacet då miljön är den som mest känns igen.

Så gärna lite infallsvinklar, tack

mvh/
marunga

Chrimon

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: Integrerat, halvintegrerat, alkov

Tycker också att halvintegrerat är att föredra. Dels ur servicesynpunkt. lättare och billigare att göra service och tex. kamremsbyte på, det är ju egentligen en lastbil och är mer åtkomlig, dels ur säkerhetssynpunkt, du har en plåthytt som är stabilare och säkrare vid en krasch. Nu skall man ju inte köpa bil för att krascha den, men i alla fall.....

F

F.d. 25026

Guest

Hade alkovbil tidigare, det vill säga som en halvintegrerad med en bulle över förarhytten. Det kändes inte alls bra när barnen åkte i sittgruppen bakom förarstolen. Väggar och tak var ju av samma kvalitet och styrka som på en husvagn, dvs träreglar med lite glasfiber på utsidan. Jag inbillade mig att allt skulle bli kaffeved om jag skulle bli påkörd i sidan eller om jag skulle köra i diket och rulla runt.

Så i fortsättningen får det bli plåtbilar, det må vara ont om plats men jag misstänker att en skåpbil av plåt tål att göra en volt lite bättre än en lastbil med husvagn på flaket.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ser en ensidig på sikkerhet ved ulykker så er det klart at plåtis hvor det ikke er kappet i skåpets rammer er ganske sikkre. For halvintegrerte og alkover så er frågan om det er en kappet hytte eller en som er bygget spesiellt for husbilbygg (Fiat har en slik). Er bakre takramme kappet så er hytten vesentlig svekket. Påbygg og hele huset på integrerte har så mange forskjellige konstruksjoner at det ikke finnes noe enhetlig svar - ytterpunktene er på den ene siden en tynn glassfiberhud eller tynn rugglete aluplåt (jeg er fristet til å skrive folie) på en treramme med frigolitt og tynn fiberplate på innsiden - det hele står på en plywoodplate. Det andre ytterpunkt er hellimte sandwicher av tykk alu utvendig og innvendig på en stiv PP eller styroform kjerne - det hele bygget som en torsonsboks som skal tåle at bilen ruller rundt. Tett opp til dette ligger US løsningen med helsveiset stålramme som er kledd.

En fiberglass monoque med sandwich isolasjon er også en meget bra konstruksjon.

elegancen

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2025

Hej!
Har nu en stor alkov bil något som vi tyckt varit jätte bra när man har två barn som är med , då har de sin säng att hoppa upp i. Nackdelen är att de haft begränsad sikt framåt under färd. Har nu bestält Helintegrerad då för det mesta endast ett barn åker med hoppas och tror att vi blir nöjda med det.

Argos 747:p

F

F.d. 53197

Guest

Hej!
Har nu en stor alkov bil något som vi tyckt varit jätte bra när man har två barn som är med , då har de sin säng att hoppa upp i. Nackdelen är att de haft begränsad sikt framåt under färd. Har nu bestält Helintegrerad då för det mesta endast ett barn åker med hoppas och tror att vi blir nöjda med det.

Argos 747:p

Det finns alkovbilar med bara framåtvänd soffa och snurrbara framstolar också! I vår bil har vi bra kontakt mellan fram- och baksäte, och barnen ser ut. Men även vi är sugna på en helintegrerad...
/Jessika

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Här gäller nog att fundera litet över hur husbilen skall användas. Min uppfattning är att för äldre par, vilket många av oss är , som kanske har gäster någongång bör ha integrerat om man är ute längre. Gärna då en så stor bil man har råd med. Det är bekvämt och har alla fördelar. Är man nomad och reser riktigt mycke kan kanske en plåtis vara valet men då blir det i min mening trångt men körvänligt. Alkovbil är för barnfamiljer eller "isbjörnar". Isbjörnar kan också välja integrerade premiumbilar men då blir det dyrt. Halvintegrerat är i mitt tycke en kompromiss. För stor för verklig körbarhet och för smal och otrivsam fram för min smak. De är billigare men den besparingen ger då nackdelar såsom plats, trivsel och vinteregenskaper. Det finns ju stora halvintegerade som kabe880 men för samma pengar får man en bra helintegrerad så den bilen förstår jag inte alls. Jag förstår att priset spelar roll men det stora avståndet mellan hel och halvintegrerat minskar så integrerat gäller för oss. För eller senare hamnar nog de flesta där eller i en plåtis. Nu blir det säkert många hugg men smaken är ju som baken och vissa trivs ju t.o.m i Stockholm så....:):)

Senast ändrad:
S

Stråken

Guest

Jag tycker att helintergrerat är det ända rätta om man som jag är lång, så man slipper sitta och kika under vindrute kanten och ha rymd i kupén. Man sitter lika långt från framhjulen i båda modellerna. Och så är hytten bättre isolerad. Beträfande krocksäkerheten så är det nog lika dåligt i alla modeller

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

OK. Alkov om man har barn.
Halvintegrerat är ngt mer ekonomiskt och helintegrerar har mer space, tycker jag det lutar åt.

En ny fråga. Har noterat att många nya och dyra bilar har kassettoa istället för spoltoa. Finns nån fördel, typ miljöaspekt eller är det en prisfråga?

mvh/
Marunga

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det har nog mest med lättheten att tömma att göra. Spoltoa och stor tank är säkert fint men när man skall tömma är det ganska glest mellan ställen där man kan tömma.
En stor full toatank väger också mycket och det klarar bara riktigt stora premiumbilar.
Det är också dyrare än kasseten. Det funkar dock bra med kasset så med två tankar och sog
klarar man sig långt

F

F.d. 53012

Guest

Alkov bra bra avlastning med min foto och kikarutrustning och sen ger den fin inomhushöjd eftersom man är fullvuxen känns svårt att ducka hela tiden.

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hej, vi startade Husbilslivet med en alkovbil. En bil som vi verkligen trivdes bra med, strax under 6 meter. Lätt att köra och go att leva i, tyvärr så upplevde jag bilen som en aning ostabil. Troligtvis alkoven samt höjden som påverkade det hela.
Bytte till en halvintegrerad, exakt 6 meter lång. Perfekt att köra i stadsmiljöer, enkel att parkera. Men tyvärr så fick vi uppleva ett tråkigt fenomen, kallt som skrutt från dörrarna.
Oavsett vad vi gjorde så var det kallt som attan i fram under färd. Ja även nattetid var någonting otroligt. Truman var installerad under dubbelsängen, alltså blev det ganska varmt nattetid då pannan gick. Det blev att leva med ständiga sänkningar tills man hade det ok. På Morgonen då man skulle intaga frukost, ja då frös man så in i bängen då man skulle sitta i främre delen. Dålig fördelning av värmen alltså.
Bil tre är en Helintegrerad, tant skulle ju givetvis ha med sej barnbarna ut på resa, jo tack en resa per unge sen vart det stopp. Finns nog inga barnbarn som vill följa med farmor o farfar/mormor morfar som är så in i Bängen insnöade.
Hade undertecknad fått råda allena, ja då hade det blivit en kort o trevlig Helintegrerad.
Må vara att det kostar en slant med Helintegrerat, men detta är en bil som jag verkligen trivs med. Nåja vi har två extra bäddar att bjuda in bekanta till, så jag ska väl inte enbart gnälla. Första ok. lite ostabil. Tvåan bra men dålig värmefördelning samt för lite lastmöjlighet. Trean ja den trivs jag med, önskar bara att jag hade pängar så jag kunde köpa en nyare dito.

Tant sture

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Att jag inte tänkte på det. En alkov skulle jag ha till mina 3 Nikon proffshus. Vet inte hur många gånger jag räddat dom från att trilla i golvet..

/Marunga

F

F.d. 53358

Guest

Vi har en halvintegrerad, med drottningsäng. Detta för att Ritva är handikappad. Vi har stort garage där Ritvas permobil får plats, den väger 145 kg. Vi är väldigt nöjda och har varit ute och rest från april till slutet september. Dock med avbrott för Ritvas behandlingar en gång i månaden.
Ha de Uno

Linnéa & Eide

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
275
Medlemskap
2024

Vi är i samma situation som Ritva och Uno. Jag, Linnéa, är också handikappad och vi har en helintegrerad bil med garage bak och där får vi plats med min permobil, som väger 168 kg. Jag har lagt in bilder under Hälsoresan, där man kan se hur vi har gjort. Vi har också en drottningsäng och den drar vi isär för att jag lättare skall kunna komma åt min säng. Jag tar hjälp av inredningen och extra handtag, som Eide skruvat upp, för att förflytta mig inne. Jag tycker att det fungerar bra och vi fortsätter vårt husbilsåkande trots mitt handikapp.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

När man prövat några olika modeller, så hamnar man till slut i en Plåtis:cool:
Kanske därför man möter så många i Tyskland , som är före oss i utvecklingen

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

1982 köpte jag en sprillans ny VW transporter som jag inredde. Det var den lyckligaste tiden i mitt liv. Men så kom barn och det blev för trångt...

..så det blev husvagn. Och den tiden vill jag helst glöma.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

En fördel med en integrerad med nerfäälbar säng fram, är att vi har separata sängar.Jag sover fram och gumman och hunden bak.Stör ingen när man nattpinkar eller har svårt att sova kan då läsa utan att töra makan och vice värsa.
Annan fördel. Bäddas inte, knuffa in täcket och lyft sängen klart. bekvämt.

Jägarn

Toppen