• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Integrerad utan massa sängar?

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har ju i.o.f.s ny bil, men i framtiden skulle kanske vi vilja ha en
integrerad bil ca: 6,5-7 meter lång.

Men alla nya jag har sett, har massa sängplatser i bilen.
Jag tycker...om man bara är 2 personer så räcker det ju med sängen ovanför hytten.

I varje fall tycker vi det.:)

Övrig plats i bilen borde ju kunna utnyttjas på ett annat sätt för att ge en helt annan space. Utan dubbelsängar m.m.

Finns det någon modell som har tänkt i dessa banor?
Alltså avsedd för endast 2 personer.

Kör försiktigt därute!
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Hej
Har själv tittar på en helintegrerad Rapido. Dom kan man få utan dubbelsängen i hytten, och istället få en massa skåp runt hytten, med plats för TV, samt en extra taklucka. Då får man mera förvaring, ljusare hytt och samtidigt har man sängarna bak, som ju ändå är sköna att ha så att man kan ta en liten lur utan att bädda iordning någonstans. (Och så slipper man att klättra när man ska sova..)
Säkert har andra fabrikat motsvarande lösning.
/Bertil
 
Senast ändrad:

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Gör som vi - skaffa en Hymer BC 544. bara en säng, nedfällbar längst fram och superskön dessutom!

Om ni får oväntat besök... så går det att bädda sittgruppen.

Vi trivs förträffligt med att alltid ha gott om utrymme. Man kan mötas inne bilen utan att den ena måste kliva åt sidan.

Vi har svängrum vid köket, vi har gott om plats vid bordet och mitt emot bordet, en låååång soffa att sitta på eller hellre - ha som tillfällig viloplats vid raster och så. Vår bil är av årsmodell 2005. Försöker bifoga en bild. Den är tagen från kökshörnet. Jag kan mejla mer info om du/ni vill.
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Hej!

Nja.....Det var inte riktigt så jag tänkte.

Vi skulle nöja oss med sängen ovanför hytten, och sen vilja ha mycket mer space i bilen.
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Hej California!

Tack för ditt svar.

Ja detta var ju verkligen intressant!

Har du något foto bakåt i bilen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Vi har just en sån bil en Rapido 924F. Bara fällbara sängen ovanför förar/passagerarstolar. Prick 6 m lång=bra färjepriser, lätt att parkera, går in på en vanlig p-ruta. Luftig inredning med stor tacklucka. Vi trivs jättebra med den. Nackdelen för den som ska ha med sig halva bohaget på semestern är ju avsaknaden av garage. Vi jobbar stenhårt på att ha så lite prylar som möjligt med oss när vi är ute, så vi klarar os mycket bra med de stuvutrymmen som finns. Att kliva upp i sängen är inte något stort problem, den är ju bara drygt 1 m över golvet. Tyvärr finns inte den modellen längre.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Det finnes ikke mange slike modeller lengre, de fleste kjøpere ønsker det store lasterummet som er under sengen bak. På den andre siden så finnes det muligheter for å få skap foran i stedet for sengen. Trenden i dag er enkeltsenger over stor garasje bak og evt. dobbeltseng foran.

Den produsenten som hadde flest modeller med bare senkesengen som fast seng var Hymer, men jeg har ikke studert de siste par årgangene for dette, men en rask søk viste meg en modell Hymermobil B CL 508.

N+B Arto har en modell 64L med en bred enkeltseng bak over et noe mindre lasterom - tidligere hadde de en mindre utgave av denne bilen på knapt 6m - 59G den hadde halvdinett, mens dagens 64L har en L-sittegruppe.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Nu vet inte jag hur långa ni är men jag är drygt 190cm. Jag upplevde en stor nackdel med den nedsänkbara sängen fram, nämligen att kudden alltid ramlade utanför madrassen och tårna stack utanför i andra änden. Detta eftersom det inte finns någon fast vägg runt den nedsänkbara sängen. I stället finns det ett tyg och därbakom konstruktionen som sänker/höjer sängen. Denna är i stål och inte alltid så trevlig att tåflirta med en kall morgon :rolleyes: .

Jag skulle därför rekommendera att hyra en bil med nedsänkbar säng fram och testa hur det funkar för er.

Alternativet är, som redan skrivits, en helintegrerad med säng bak och med skåp ovanför förardelen. Det ger ljus och rymd och oftast en högre bil, på gott och ont.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Frankia I680SD motsvarar era specifikationer. Toalett längst bak, därefter kök och flera fullängdsgarderober (fler än i någon annan bil i samma stolek) och sedan stor sittgrupp i mitten och längst fram. Säng ovan förarplats. Köper man Frankias utdragsversion på sängen blir den 2*2 meter så man kan sova båda vägarna, vi sover t.o.m. 3 st på längden i den idag.

Lastutrymme mellan hjulaxlarna i dubbelgolvet vilket ger både viktfördelningsfördelar (bra tryck på vintern över drivhjulen) och dubbelgolvets behagliga golvvärme. Se Frankias hemsida.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Frankia har många modeller både nya och äldre som stämmer med era önskemål. Gå in på Mobile.de klicka på Frankia och integrerad så får du fram modeller och massor av bilder.
 

Came54

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1665
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Adriatik har en ny modell som heter 647 SG som har det som jag tror ni vill ha .Vi har beställt en som kommer till våren
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Vi har också beställt en Adriatik Vision 647 SP som vi tycker är perferkt för två personer
en härlig sittgrupp och bra kök endast 6,5m t.o.m är där ett garage.
 

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Integrerad utan massa sängar?

Hej.
Sitter just nu och tittar i broschyren från Rapido, närmare bestämt sidan 71-71. Där finns en bil som jag tror skulle passa Er. Nämligen Rapido 9048, helintrgrerad 6,49 lång.
Ingång bak, till höger ett stort vinkelkök, rakt fram i hörnet tvättrum med sep dusch,
S T O R sittgrupp med hörnsoffa och på motsatta sidan en lång soffa att slänga sig i!
soffgruppen går förståaa att bädda + en sänkbar säng över stolarna fram. Den modellen har tillverkats sedan 2007, (kanske även tidigare ?) sedan 2008 finns den med dubbelgolv. Bra för värmeekonomi och lastyrymme.
Lycka till med letandet.
Peter Heed
 
Toppen