Sv: Inte så positivt från Falkenberg
Det kostar att ligga på topp och det blir varmt i rampljuset!
Var och en som tycker att alla kommunala ordningsföreskrifter har stöd i Sveriges Rikes Lag, skall självklart följa dessa! Jag blir den sista att ifrågasätta er.
Ibland kan jag dock ha en annan mening och jag anser inte att jag är odemokratisk när jag opponerar mig mot regler och föreskrifter som utan juridiskt korrekt underlag är hopkomna av några få kommunala, maktfullkomliga?, fritidspolitiker. Visst, lagen är till för att följas! Det är vår demokratiska skyldighet.
Men när lokala föreskrifter inte har stöd i lagen, skall man ha såpass civilkurage att säga ifrån.
Det är inte helt ovanligt att kommunala politiker (även tjänstemän) gör fel som är i strid med lagen. T.ex. gör Melleruds kommun fel genom att sätta upp felaktiga förbudsskyltar i strid med vägverkets kungörelse. Från Gotland har vi sett ett antal ogenomtänkta beslut. Länsstyrelsen förbjuder övernattning i fordon på Naturreservatens besöksparkeringar, i strid med lagen. Med mera, med mera!
(Obs! de flesta kommunala politiker & tjänstemän gör ett gott arbete!)
Beslut, regler, föreskrifter och förbud kommer oftast inte till utan anledning, men allt för ofta i strid med gällande lag. Mottot synes ofta vara: ”Funkar det med en skylt och alla rättar sig efter den, spelar det väl ingen roll att skylten är olaglig” ”JO-anmälan? Vem bryr sig?”
Det märkliga är dessutom att kommunen inte har skyldighet att upplysa om sina egna lokala ordningsstadgar.
Att sådana beslut tas av kommuner/länsstyrelser har oftast sin orsak i att en liten minoritet missköter sina självklara skyldigheter/åtaganden eller inte har tillräckligt vett att ta ansvar. Slänga skräp omkring sig är väl det mest typiska exemplet. När èn har slängt en pappersbit på marken, följer snart flera efter.
Men , . . . . . . . . . för att 3% (ca, brukar inte vara fler) missköter sig och 7% följer efter, skall inte vi andra 90% bli straffade och hindrade i vår rörlighet. Om det dessutom sker utan stöd i lagen känner jag väldigt starkt för att ifrågasätta besluten.
Att polistjänstemannen, som lagens förlängda arm, ”bara gör sitt arbete” är ett dåligt argument, när han faktiskt verkställer ett olagligt beslut. Varför skulle man inte kunna ha en dialog med polisen i ett ärende som man ifrågasätter??? Jag har haft många fruktsamma dialoger med polisen som oftast har ledd till en positiv åtgärd.
Att käfta med polisen för att få stå kvar med argumentet att man har druckit alkohol, är att kringgå problemet. Det visar dessutom med all tydlighet att polisen inte heller ser alvaret i förseelsen och faktiskt begår tjänstefel (om än förlåtligt) om han anser att det är olagligt att sova i ett parkerat fordon eller fordonet inte flyttas på hans uppmaning.
Det är alldeles självklart att man parkerar sin husbil med vett och förstånd utan att stå på ”första parkett”, utan att stå ”i rampljuset”, utan att vara ett hinder, utan ”att bre´ut sig” på en parkering, utan att parkera i terrängen, i omedelbar närhet av någons fastighet eller nära en badstrand (badsträndernas parkeringar brukar vara tillräckligt stora om man vill parkera för att bada).
I morgon åker jag på semester långt söder om Falkenberg, jag avser att parkera, lagligen, tre-fyra dagar per vecka, 2 dagar på ställplats och sjunde dagen på camping. Och inte tänker jag sitta bakom ratten nattetid när jag står lagligt parkerat, varhelst jag än parkerar, fast lite diskret! "Jag ligger lågt!" "Det räcker med ficklampa!"
Simma lugnt!
Julian