• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

intäkter o skatter

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: intäkter o skatter

Brobizzet funkar om avgiften är ansluten till Autopass.
Märkligt att bizzet pep och visade grönt om det inte var kopplat till Autopass.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Utstyret montert, men uten belastning den veien ser det ut til. De eneste 2 bomstasjoner på svensk jord som er koblet til Easypass er Øresund og Svinesund. Sundsvall er klargjort, men det politiske vedtak om tilslutning er ikke fattet.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Brobizzet funkar om avgiften är ansluten till Autopass.
Märkligt att bizzet pep och visade grönt om det inte var kopplat till Autopass.

Den 25/8 -15 fick jag draget 18kr för t/r sundsvallsbron kollade mitt konto på Swedbank, hade brobizzen på rutan efter tips av kompis som oxå fick samma avgift på sin Brobizz. Allt per automatik.

Var ut och kollade mitt konto såg där att jag har autopass.

/Pelle

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Så här skriver transbortstyrelse :
Olika tekniker för att ta in infrastrukturavgifter
Det finns olika tekniker för att ta in infrastrukturavgifter. Traditionella bemannade stationer används vid Öresundsbron och Svinesundsbron. Där kan du betala med kontanter eller betalkort till en operatör som släpper igenom dig efter genomförd transaktion. Men detta tillvägagångssätt är inte särskilt effektivt. För att öka kapaciteten och minska störningen används därför även elektronisk betalning vid vissa körfält. Denna teknik utnyttjar mikrovågor för att utbyta data mellan fordon och vägsida. En liten dosa placeras i framrutan på fordonet och en detektor som sitter över portalen vid betalstationen läser av dosan. På dosan finns information som är kopplad till ett personligt konto. Vid passage sker en debitering. För en resenär ska kunna använda den elektroniska betalningen krävs det att resenären har tecknat ett avtal med det företag som tillhandahåller fordonsdosan.

För broavgifterna i Motala och Sundsvall har man valt ett kamerabaserat, free-flow system med bildigenkänning för att identifiera fordon där debiteringen kopplas direkt till fordonet och dess ägare.

Det finns också system där man vill veta hur långt ett fordon åkt på vägnätet och vilka vägar det använt. Utifrån typ av fordon och körd sträcka beräknas sedan en avgift ut som rapporteras in till väghållaren via olika tekniker. Grunden för hela beräkningsmodellen är ett satellitbaserat system som registrerar fordonets färdväg. Det tänkta kilometerbaserade systemet för tunga fordon är tänkt att nyttja den satellitbaserade tekniken.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Den 25/8 -15 fick jag draget 18kr för t/r sundsvallsbron kollade mitt konto på Swedbank, hade dosan på rutan efter tips av kompis som oxå fick samma avgift på sin Dosa. Allt per automatik.

Var ut och kollade mitt konto såg där att jag har autopass.

Märkligt att det pep i dosan om det är kamerateknik som styr det hela. Hur i hela friden kunde det dras direkt från mitt konto? finns inte en chans till det, borde väl komma pappersräkning om det går via kameraövervakning.
Har inte autogiro hos Transportstyrelsen.

/Pelle

Senast ändrad:

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Information Ja - men det var websidan som man kan "med ett enkelt klick hos transportstyrelsen koppla landets betalbroar mm. med trängselskatterna" som jag frågade om!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Får nog gå ut på din bank och begära E-faktura eller Autogiro till Transporfstyrelsen.
Där kan du välja och täcka upp skatt, broavgifterna och trängselskatt.

/Pelle

erkhu

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2025

Jag har redan Autogiro för trängselskatt så det var websidan som man kan "med ett enkelt klick hos transportstyrelsen koppla landets betalbroar mm. med trängselskatterna".
Det gäller altså att KOPPLA ihop dom!

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Det går med ett enkelt klick hos transportstyrelsen att koppla landets betalbroar mm . med trängselskatterna så dras allt via autogiro.
Mats

Njaa det var nog bara ett antagande!
Hos transportstyrelsen kan man inta ansluta sig till autogiro för infrastrukturavgifter, där får man bara beskedet att man ska kontakta sin bank. Har man då Nordea så går det inte utan support. På avdelningen autogiro och "anmälan" så finns inte transportstyrelsen som mottagare. Det första beskedet från den som svarade på telefonsupporten var att "Nej men det går ju inte, det gör man hos Transportstyrelsen" När jag då talade om vad transportstyrelsen meddelat blev det till att vänta på ett internt sammanträde på Nordea som resulterade i att man gav följande instruktioner. Man ska inte ange något i rutan för kategori utan bara skriva "Transport" i rutan för betalningsmottagare och sedan klicka på sök, då kommer minsann transportstyrelsen konto för infrastrukturavgifter upp så att man kan anmäla sig. Skam den som ger sig!

Vehere necesse est!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har redan Autogiro för trängselskatt så det var websidan som man kan "med ett enkelt klick hos transportstyrelsen koppla landets betalbroar mm. med trängselskatterna".
Det gäller altså att KOPPLA ihop dom!

Logga in på din bank, gå till sidan för e-faktura eller autogiro, skriv transportstyrelsen i sök, där finns 3st. konton för transportstylelsen.

Edit: så gör jag på min bank SEB.

Toppen