• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

intäkter o skatter

I

Iveco 35

Guest
Hej, fick idag en räkning från transportstyrelsen en så kallad infrastrukturavgift för körning över bro i Motala räkningen hör o häpna 5kr.Betalas senast 31/3 annars föreningsavg.300kr. Utskicket måste väl ha kostat betydligt mer än 5kr,
Synpunkter på detta.
Olle.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: intäkter o skatter

Frankering 7 kr, papper kuvert 3-4 kr, sen all jobb som tillkommer = Svensk plus affär som allt annat i detta Land!

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Eller så fixar man det på e-faktura så blir det bara några recyklade elektroner i avgift... På köpet slipper man störa sig på andras dumheter (som det ordinarie utskickssättet måste betecknas som)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Eller så gör ni som jag brukar säga när detta kommer på tal: Anslut er till autogiro för denna typ av avgifter så behöver ni inte grubbla på detta något mer. Det kostar inget. Som bonus slipper ni dessutom riskera att missa en betalning och den försmädliga förseningsavgiften.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Av princip skall dumma avgifter som dessa aldrig underlättas. De får allt sända sina papperfakturor om de gitter. Denna månadens är på 22 kronor.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Lägg en 5:a i ett kuvert och skicka till dom tillsammans med kravetbrevet.

(men förresten Olle, vad skulle du i Motala att göra. Du har ju en egen, mycket större bro att köra på)

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Av princip skall dumma avgifter som dessa aldrig underlättas. De får allt sända sina papperfakturor om de gitter. Denna månadens är på 22 kronor.

Om man, genom att ta ut en avgift av brukarna, kan tidigarelägga och genomföra ett angeläget infrastrukturprojekt som annars inte kunnat finansieras i rimlig tid, så låter det rimligt tycker jag. Vill man till varje pris undvika sådana avgifter så kan man välja den gamla vägen genom Motala, som man fick göra innan bron fanns.
Jag har lite svårare att förstå varför man skall betala trängselskatt vid passage förbi Göteborg. Det var väl för att minska trafiken i innerstan som den skatten kom till, om jag minns den debatten rätt.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Jag har lite svårare att förstå varför man skall betala trängselskatt vid passage förbi Göteborg. Det var väl för att minska trafiken i innerstan som den skatten kom till, om jag minns den debatten rätt.

Det var den ena av två delar. Det andra var finansiering av bland annat kollektivtrafik, västlänken och älvförbindelsen.

Senast ändrad:

Kabekatten

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022

En tripp över bron i Sundsvall ger en betalningsavi på Skr 9.-. Fint ska de va' även i de nordligare delarna av vägnätet!:mcride:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Många skriver om hur de gladeligen betalar för att parkera sin husbil på någon ställplats. De skriver att de vill göra rätt för sig sedan någon kommit på att det går att ta ut en avgift för en parkering som i många fall varit gratis sedan urminnes tider.

Här har vi sett ytterligare sätt att göra rätt för sig och på köpet få bättre infrastruktur snabbare än enbart genom de vanliga beskattningssätten.

Mats&Agneta

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6360
Medlemskap
2025

Jag har autogiro med Transportstyrelsen men se det var inte samma avd. som skulle ha dessa pengar.
Olle som aldrig slutar att förvånas.

Det går med ett enkelt klick hos transportstyrelsen att koppla landets betalbroar mm . med trängselskatterna så dras allt via autogiro.
Mats

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om man, genom att ta ut en avgift av brukarna, kan tidigarelägga och genomföra ett angeläget infrastrukturprojekt som annars inte kunnat finansieras i rimlig tid, så låter det rimligt tycker jag. Vill man till varje pris undvika sådana avgifter så kan man välja den gamla vägen genom Motala, som man fick göra innan bron fanns.

Trängselskatten i göteborg är där för att betala för järnvägstunnlar genom göteborg. En ren skatt och inget annat.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Avgiften över Motalabron och Sundsvallsbron heter infrastrukturavgift och det är ett annat konto som man får lägga in för att få det på autogiro.
Har inget med trängselskatten att göra, två skilda konto och avgifter. Varför göra det enkelt när man kan göra det komplicerat?

Eva

F

F.d. 53320

Guest

varför skall det vara skillnad på vägnätet i norr o söder,alla betalar väl samma vägskatt,eller?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Passerte Sundsvallsbroen i Juni, det pep i Brobizz brikken og blinket i en lampa med et pluss tekn. Så fint tenkte jeg, noen månedet senere kom en rekning på 309 kr ettersendt til meg i Australia. Fikk aldri rekningen på 9 kr. Rekningen på 309 forfalt dagen før jeg mottok den, men jeg betalte og hørte ikke mer før i januar - det kom et brev fra kronofogden med en rekning på 1100 kr for ikke betalt forseningsavgift (som jeg aldri mottok rekning på). Sendte melding til Kronofogden med forklaring og fikk svar at de ikke kunne gjøre annet enn å sende info tilbake til transportstyrelsen for avgjørelse om kravet kunne frafalles eller ikke. Også Kronofogdens brev kom etter forfall!

F

F.d. 29925

Guest

Fordonsskatt på c:a 100:- till 10.000:- per år,beroende på fordon och en beskattning av bränsle med över hälften av pumppriset borde väl gott och väl räcka till både nybygge och underhåll av vägnätet.:mad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är Sundsvallsbron ansluten till Autopass?
I så fall drogs väl avgiften direkt via Brobizzet?

Senast ändrad:
Toppen