• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera ytterligare ett AGM-batteri

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Hej,
Vi köpte vår husbil i juni iår. Ett nytt Varta Dual Purpose 95Ah AGM-batteri LA95 installerades i bodelen vid köpet. Vi har varit ute med husbilen ca 35 dagar.
Min fråga är: Kan man installera ytterligare ett likadant batteri för att öka batterikapaciteten trots att det första batteriet har blivit något begagnat? Jag har hört att man skall installera båda bodelsbatterier samtidigt om man vill ha två, så att de är lika gamla. Jag kommer att installera solcellspanel till våren, men det påverkar väl inte svaret på min fråga.
Det finns så mycket kunnigt folk på forumet så jag litar på att få bra svar.
Tack,
Tomas
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Det här är lite svårt att förklara, men jag ska göra mitt bästa. Det handlar om Kirschoffs lagar för ström och spänning

På det "Dåliga sättet" (se bilden) sker en strömdelning vid laddning så att en del av strömmen går till "Batteri B" direkt så att säga.
Den andra strömmen går till "Batteri A", men dessutom genom motstånden i kablarna "R1" och "R2".

Det inre motståndet i blybatterier är väldigt lågt, tusendels ohm. Detta betyder att motstånden i R1 och R2 är såpass höga i jämförelse att de påverkar strömmen.
Vi strömdelningen tar strömmen i första hand den lättaste vägen och en lägre ström går genom grenen med motstånden.

Strömmen blir alltså större till Batteri B än till Batteri A både vid laddning och urladdning.
Det spelar ingen roll om strömmen är hög eller låg, det skiljer alltid.
Exempel:
Vid laddning kanske det blir 5 A till Batteri B och 4 A till Batteri A.

Inte förrän Batteri B blir fulladdat kommer strömmen (och därmed laddningen) till Batteri A att komma ikapp.

Vid urladdning blir det samma sak, batteri B lämnar mer ström än Batteri A eftersom R1 och R2 "bromsar" strömmen.
Om man inte laddar fullt varje gång och inte laddar ur helt varje gång kommer laddningen i de båda batterierna aldrig bli detsamma.

På det "Bra sättet" blir strömmarna alltid lika i båda grenarna (om vi bortser från ev. skillnader i polskor mm).

Enkel jämförelse med vattentankar:
Om man ersätter batterierna med vattentankar och R1 och R2 med 2 st strypventiler så kommer ju Tank A (= Batteri A) att få ett lägre flöde än Tank B (Batteri B) eftersom strypventilerna begränsar flödet till Tank A både vid fyllning och tömning av tankarna
Bästa förklaring jag läst! Tack så mycket
 

pase07

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28591
Medlemskap
2021
Skulle du kunna länka till batterierna? Har idag ett gel 80Ah och 320W solceller. Behöver mer batterikapacitet.

Har du kikat på Lithium? Jag kommer byta mitt 120ah GEL mot ett 96Ah Lithium med laddbooster. Har 150W solcell. Det nya kommer bland annat bli bättre pga att det laddar upp mkt fortare än det gamla. Beror ju på hur man tänker sig användningen om det är viktigt då det är mkt dyrare i inköp. Dessutom med integrerad bluetooth så jag kan se förbrukning (och inte bara spänningen) i en app.

Den jag kommer installera är:
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har du kikat på Lithium? Jag kommer byta mitt 120ah GEL mot ett 96Ah Lithium med laddbooster. Har 150W solcell. Det nya kommer bland annat bli bättre pga att det laddar upp mkt fortare än det gamla. Beror ju på hur man tänker sig användningen om det är viktigt då det är mkt dyrare i inköp. Dessutom med integrerad bluetooth så jag kan se förbrukning (och inte bara spänningen) i en app.

Den jag kommer installera är:
Kolla också här ..https://www.seasea.se/b%C3%A5tel/batterier/litiumbatteri/marinbatteri-lilead-litium-dual-80ah
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
En kompletteramde fråga till min ursprungsfråga i tråden:
Om jag sätter in ett andra AGM-batteri i bodelen (parallellkopplat), behöver jag då byta ut någon säkring?
 
Toppen