Kronvall
HBK Medlem
Jag ska installera en dc-dc laddare och det blir troligtvis en enl. bifogad bild eftersom jag har solcellsregulator av samma fabrikat.
Har några frågor om installationen.
1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.
2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?
3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?
4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?
—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.
Har några frågor om installationen.
1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.
2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?
3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?
4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?
—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.