• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation dc-dc laddare

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag ska installera en dc-dc laddare och det blir troligtvis en enl. bifogad bild eftersom jag har solcellsregulator av samma fabrikat.
Har några frågor om installationen.

1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.

2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?

3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?

4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?

—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.
 

Bilagor

  • IMG_0163.jpeg
    IMG_0163.jpeg
    231,4 KB · Visningar: 197

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag har varit i kontakt med Sunlux angående Victron Orion dc-dc laddare.
Fick argument, enl. nedan, att istället välja Votronic vcc 1212-30.
Jag kommer att välja Votronic.

Votronics DC-DC enheter har nedan listade skillnader mot Victron:
  • Mindre format = underlättar installationen.
  • Högre verkningsgrad på >95% jämfört med 82-88% på Victron.
  • Aktiv fläktkylning = svalare komponenter under drift som ger längre komponent livslängd.
  • Laddar kontinuerligt 30A medans Victron sänker laddströmmen för varje grad över 40 grader. Det medför i praktiken att Orion enheterna inte kan ladda med full kapacitet vid varmare driftförhållanden.
  • Temperaturövervakning på bodelsbatteriet.
  • Kan installeras både spänningsstyrt samt styrning via D+
  • Inställning via dipswitch på enheten istället för Bluetooth
  • Produceras i Tyskland (Victron produceras i Indien). Efter utgången garantitid på 5 år kan enheten repareras via inskicksservice till låg kostnad om problem uppstår.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Jag kommer att behöva skarva 16mm2 kabeln från startbatteriet till EBL.
Vad är bäst att använda?
Skarvhylsa isolerad, oisolerad med krympslang eller kanske något demonterbart ”sockerbit”?
Om man använder skarvhylsa bör man kanske ha en lämplig klämtång?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Skarvhylsa av bra kvalitét och en bra tång. Hur du isolerar den spelar mindre roll. Isolerade skarvhylsor är ju enkelt, jag skulle linda några varv med vulktejp också. Går den igenom något hål, en bit slang som fysiskt skydd där.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.472
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har varit i kontakt med Sunlux angående Victron Orion dc-dc laddare.
Fick argument, enl. nedan, att istället välja Votronic vcc 1212-30.
Jag kommer att välja Votronic.

Votronics DC-DC enheter har nedan listade skillnader mot Victron:
  • Mindre format = underlättar installationen.
  • Högre verkningsgrad på >95% jämfört med 82-88% på Victron.
  • Aktiv fläktkylning = svalare komponenter under drift som ger längre komponent livslängd.
  • Laddar kontinuerligt 30A medans Victron sänker laddströmmen för varje grad över 40 grader. Det medför i praktiken att Orion enheterna inte kan ladda med full kapacitet vid varmare driftförhållanden.
  • Temperaturövervakning på bodelsbatteriet.
  • Kan installeras både spänningsstyrt samt styrning via D+
  • Inställning via dipswitch på enheten istället för Bluetooth
  • Produceras i Tyskland (Victron produceras i Indien). Efter utgången garantitid på 5 år kan enheten repareras via inskicksservice till låg kostnad om problem uppstår.
Jag har har haft Votronic,fungerar bra.
När man läser Victrons beskrivning för hur den fungerar ihop med smartgenerator, så är det minst sagt komplicerat. Betydligt enklare med D+ stryrning.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Votronics DC-DC enheter har nedan listade skillnader mot Victron:
  • Högre verkningsgrad på >95% jämfört med 82-88% på Victron.
  • Laddar kontinuerligt 30A medans Victron sänker laddströmmen för varje grad över 40 grader. Det medför i praktiken att Orion enheterna inte kan ladda med full kapacitet vid varmare driftförhållanden.
  • Kan installeras både spänningsstyrt samt styrning via D+

Den nya 50A-laddaren har bättre värden än de angivna ovan. 82-88% ska inte gälla de senaste
Vad jag förstår så kan även Victron användas med D+
Påstår inte att Victron skulle vara bättre, men bra att känna till om man redan har en hög med Victron-produkter installerade.

"Behåll kontrollen med konfigurerbara in- och utgångsströmmar och känn dig trygg i att din Orion XS kör på full kapacitet upp till 40 °C. Den innovativa nedkylningstekniken för aluminiumkretskort tillhandahåller häpnadsväckande 98 % verkningsgrad utan att det behövs några fläktar."
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Den nya 50A-laddaren har bättre värden än de angivna ovan. 82-88% ska inte gälla de senaste
Vad jag förstår så kan även Victron användas med D+
Påstår inte att Victron skulle vara bättre, men bra att känna till om man redan har en hög med Victron-produkter installerade.

"Behåll kontrollen med konfigurerbara in- och utgångsströmmar och känn dig trygg i att din Orion XS kör på full kapacitet upp till 40 °C. Den innovativa nedkylningstekniken för aluminiumkretskort tillhandahåller häpnadsväckande 98 % verkningsgrad utan att det behövs några fläktar."

Den nya 50A dc/dc-laddaren från Victron verkar också lida av värmeutveckling som den inte blir av med, enligt Peter's installation i levamedhusbil kom den upp i över +50 grader och laddningen stryps. Han monterade en kylfläkt, vad nyttan av den är vet vi inte.

 

peter_blågräs

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Den nya 50A dc/dc-laddaren från Victron verkar också lida av värmeutveckling som den inte blir av med, enligt Peter's installation i levamedhusbil kom den upp i över +50 grader och laddningen stryps. Han monterade en kylfläkt, vad nyttan av den är vet vi inte.
Bra info. Jag ska köpa och installera en sådan inom kort. Då ska jag se om jag behöver hitta en luftigare placering än den jag tänkte först.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
814
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har kört med VE's DC-DC i flera år nu. Aldrig haft problem. När den är inställd en gång så finns det väl ingen anledning att manipulera med inställningarna. Valfritt att använda D+ eller spänningsnivåer. Aldrig sett en sänkning av laddströmmen pga omgivningstemperatur. Men jag har den i ett rymligt utrymme...
Som vanligt mycket tyckande på denna site och inte alltid baserat på fakta.
 
Toppen