• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av en Växelriktare Luxorparts ren sinus 2 000watt

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Valet blev Luxorpart 2000W med två 230 kontakter en i ”köket” och en i garaget, Sedan började jag fundera över vad behövs inför installationen av växelriktaren. Det som ingick i växelriktarpaketet var Jordkabel, Röd och Svart Batterikabel mellan växelriktaren och batteriebanken, kabel till fjärrdisplay. För att kunna installera växelriktaren var då:
  • Storlek på Säkringen på Rödakabeln (pluspol). Max effekten är på 4 000watt under 0,5 sek. Säkringsbeäkningen är enkel 4 000watt/12 volt = 3 333 A. Med lite marginal väljer jag 350 A säkring som monteras i en säkringshållare.

  • Verifiera att befintliga Röd o Svart kabel (60mm2) inte är för små. En tumregel säger att en kabel på 10A behöver 1,5 mm2 kabel. Vald säkring ger då 350A/10 x 1,5mm2=52,5mm2. Då funkar befintliga kablar(60mm2). Det gör förståss inget att använda 70mm2 kablar men inte kablar mindre än 52,5mm2 förhoppningsviss hjäper inlägget andra som vill installera en växelriktare själv.
Hoppas att inlägget hjälper er som också vill koka kaffe i bryggaren med 230 volt

Länk inverter

Jodå, vet att man kan fixa kaffe på gasolspisen,,,
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Behovet av kabelarea är inte linjärt med strömmen utan proportionellt mot strömmen upphöjt till 1,5. Och allt beror på förläggningssätt för att inte kabeln ska bli för varm. Finns tabeller som jag inte har här men din area låter lite om det inte är en väldigt tålig förläggning. Dessutom bör spänningsfall kollas.

PS. Du behöver inte klara mer än 2000 W plus förluster eftersom 4 kW bara är en kortvarig last. 10 A för 1,5 kvadratmillimeter är nog i vägg i isolering med två kablar intill varandra. Anta 200 A. Då kan det rimligen vara (200/10)^1,5 *1,5 = 134 kvadratmillimeter. Om de är fritt förlagda kan man ha tunnare kabel, men då måste det vara säkert att det förblir så.

Vid kortslutning ska säkringen lösa snabbt, men det gör den säkert.
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har monteret et prioritetsrelæ, så jeg kan have 230V i alle kontakter, selv om jeg ikke står på landstrøm. Det vil jeg for alt i verden ikke undvære.


Der findes flere fabrikater og flere priser.

Der skal naturligvis også en ekstra fejlstrømsafbryder til, og så skal nogle kabler trækkes om. Køleskab, batterilader, EBL og prioritetsrelæet skal have 230V landstrøm, resten skal moteres med strøm fra prioritetsrelæ.

Her kan du se hvordan jeg har fået det lavet, men dette er jo kun en anbefaling. Du bestemmer jo helt selv hvordan du vil have det.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 42

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Jeg har monteret et prioritetsrelæ, så jeg kan have 230V i alle kontakter, selv om jeg ikke står på landstrøm. Det vil jeg for alt i verden ikke undvære.


Der findes flere fabrikater og flere priser.

Der skal naturligvis også en ekstra fejlstrømsafbryder til, og så skal nogle kabler trækkes om. Køleskab, batterilader, EBL og prioritetsrelæet skal have 230V landstrøm, resten skal moteres med strøm fra prioritetsrelæ.

Her kan du se hvordan jeg har fået det lavet, men dette er jo kun en anbefaling. Du bestemmer jo helt selv hvordan du vil have det.
Nätprio vore naturligtviss smidigast men också knepigt för en amatör. Frågade en husbilsleverantör vad det skulle kosta..20 000 Sek. Då föredrar min sniklösning :) Med ett "parallell" 230V nät dvs två 230 kontakter ett i pentry och ett i garage..
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Kollade Elbasens tabell nu. Två ledare vid varandra fritt i luft, 50 kvadratmillimeter 179 A. Men då är det för att upprepa det fritt i luft. Inte om man fyller utrymmet med till exempel kläder.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Valet blev Luxorpart 2000W med två 230 kontakter en i ”köket” och en i garaget, Sedan började jag fundera över vad behövs inför installationen av växelriktaren. Det som ingick i växelriktarpaketet var Jordkabel, Röd och Svart Batterikabel mellan växelriktaren och batteriebanken, kabel till fjärrdisplay. För att kunna installera växelriktaren var då:
  • Storlek på Säkringen på Rödakabeln (pluspol). Max effekten är på 4 000watt under 0,5 sek. Säkringsbeäkningen är enkel 4 000watt/12 volt = 3 333 A. Med lite marginal väljer jag 350 A säkring som monteras i en säkringshållare.

  • Verifiera att befintliga Röd o Svart kabel (60mm2) inte är för små. En tumregel säger att en kabel på 10A behöver 1,5 mm2 kabel. Vald säkring ger då 350A/10 x 1,5mm2=52,5mm2. Då funkar befintliga kablar(60mm2). Det gör förståss inget att använda 70mm2 kablar men inte kablar mindre än 52,5mm2 förhoppningsviss hjäper inlägget andra som vill installera en växelriktare själv.
Hoppas att inlägget hjälper er som också vill koka kaffe i bryggaren med 230 volt

Länk inverter

Jodå, vet att man kan fixa kaffe på gasolspisen,,,

Vilka kablar man bör använda på 12 V sidan beror ju också väldigt mycket på avståndet mellan inverter och batteri samt hur dessa dras.
60-70 mm2 är rejäla doningar att dra.
Jag har nöjt mig med 35mm2. Inverter på 3000 W på topp och kontinuerligt 1500W. Avstånd mellan inverter och batteribank är 1 m.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Man kunde eventuellt uppfatta det som att man inte behövde jordfelsbrytare om invertern hade överbelatningsskydd, men jordfelsbrytaren har man av andra skäl, bland annat för att undvika att få för mycket ström i sig om det blir fel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall det gäller en inverter som har ingång för 230V-nätanslutning så måste den anslutas efter jordfelsbrytaren.
Har invertern bara ingång för 12V behövs ingen jordfelsbrytare.
 
Toppen