• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instagram

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Instagram

Jag har läst att Instagram har blivit en succé som t.o.m. överglänser Facebook.

Med min Galaxy Camera skall det gå att lägga upp bilder i exponeringsögonblicket både på Instagram och Dropbox.

Tyvärr har jag lite svårt att greppa det här med sociala medier, kan någon förklara hur Instagram funkar? Måste man lägga filter och "förstöra" sina bilder?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Tyvärr har jag lite svårt att greppa det här med sociala medier, kan någon förklara hur Instagram funkar? Måste man lägga filter och "förstöra" sina bilder?

Man måste inte använda filter utan det går bra att lägga upp bilder i orginalskick.

Du äger alltid upphovsrätten till dina egna bilder på Instagram.

Vad du däremot godkänner är följande:
”By displaying or publishing (”posting”) any Content on or through the Instagram Services, you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, worldwide, limited license to use, modify, delete from, add to, publicly perform, publicly display, reproduce and translate such Content, including without limitation distributing part or all of the Site in any media formats through any media channels, except Content not shared publicly (”private”) will not be distributed outside the Instagram Services.”​
Alltså får Instagram använda dina bilder ungefär hur som helst, det vill säga visa dem i olika former och på olika plattformar. Kan ju i förlängningen vara irriterande.
Har själv en motvilja att lägga bilder där och använda sk sociala medier...utom det här forumet :D

Det finns alltid en möjlighet att material och inlägg kan användas i ekonomiskt syfte utan din kontroll...bara en tanke.

Bosse

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag har läst att Instagram har blivit en succé som t.o.m. överglänser Facebook.

Med min Galaxy Camera skall det gå att lägga upp bilder i exponeringsögonblicket både på Instagram och Dropbox.

Det gör jag gärna:)
Starta appen, knäpp ett kort eller "ta" ett kort från telefonen.
Skriv något till bilden klicka på "klar"

Så enkelt är det:D

Sedan är det så att man "följer" personer och givetvis blir följd av personer.

När du startar appen ligger alla bilder som kommit in på de du följer i tidsordning.

Lägg gärna till mig på Instagram tekniklasse heter jag.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Bilderna blir inte förstörda utan det som händer när man "plockar" en bild från minneskortet är att man använder den bilden och beskär den så den blir kvadratisk, sedan kan man lägga på olika effekter mm, om man sedan vill kan man spara den bilden utan att skriva över originalet.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det känns lite som det är risk att allt privatliv försvinner om man lägger upp bilderna eller är det så att man lägger dom i en specifikmapp som man skickar upp ?
Vore ju inte så kul om alla bilder kom upp på nätet ;) :) ...

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Det känns lite som det är risk att allt privatliv försvinner om man lägger upp bilderna eller är det så att man lägger dom i en specifikmapp som man skickar upp ?
Vore ju inte så kul om alla bilder kom upp på nätet ;) :) ...

Vet inte varför det skulle göra något att lite bilder syns på nätet...

Berätta gärna.

Men som svar... man kan göra allt privat och godkänna de man vill skall få se.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo är funktionen som jag hade det inställt på dropbox att alla bilderna laddades upp dit och man tar en massa bilder och visserligen är det ju upp till var och en att fixa till inställningarna men om man tar ett kort och vips är det uppe eller är det som typ mms att man måste skicka upp det ?

Lite dåligt insatt men som Calle skriver så vill man ju inte visa hela privatlivet för det kan ju skapa lite avundsjuka ;) :) ( hehe skojade bara)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ja, kanske!
Jag la ut några bilder och såg även att jag redan lagt ut några som test för några år sedan.

Vad namnet beträffar kunde jag inte komma på något annat än knarrevik!

Toppen