• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Insnöad 27 november

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Insnöad 27 november

Snörikast i Sverige - enligt Svts väder ikväll.
Mårtensboda området runt Lövånger mellan Umeå - Skellefteå.
(efter alla tidnings-/radio-/tvsändningar så trodde jag det var i mellan/sydsverige) :)
Vi har ialla fall skidspår 4 veckor tidigare än ifjol - här i Umeå.

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Ja vad säger man, snö, snö snö...
Så här såg det ut i helgen hemma hos HusbilsBjörK i Sjuntorp... 60-70cm snö...
mvh Claes

bild 2. sommarbilen skulle "bara" stå ute någon dag medan jag fixade till i garaget......

Bilagor

• HB snö.JPG
    HB snö.JPG
    194 KB · Visningar: 1
  • PT snö.JPG
    PT snö.JPG
    255,1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Jo, hur mycket snö som helst här på Öland. Nästan som när vi blev insnöade på en vingård vid gränsen till Provence i början av januari i år.
4 dygn blev det! Eftersom dom inte haft kvarliggande snö på 20 år fanns inte snöröjningsredskap med i investeringsplanerna...
Som tur var hade vi el för 2€/dygn och gott om vin såklart. Tack och lov för vattenburna golvvärmen, bara att lägga snöiga kläder för torkning:D. Allt hade frusit men vatten fick vi ta inne i vinhallen. Maten tröt, sista dagen blev det cous-cous som är perfekt som resmat. Men tillsammans med julsill blev det en katastrof:mad:.

Har idag grävt fram bilen, tyvärr utan foto innan. Planen var att åka till Själland, men eftersom mer snö väntas skjuter vi upp resan till lördag. Vi vill komma till Helsingör, stå vid slottet om det inte är för mycket snöhögar. Besöka Louisiana, handla underbara wienerbröd på det fantastiska bageriet i Humlebaek.
Sedan vidare till Köpenhamn för julmarknad på Tivoli. Blir i så fall Absalon camping eftersom vi har 2 camping-checkar kvar sedan förra vintern, behöver bara betala för extra el.

Så en fråga till sydsvenskarna, hur är vägarna? Det blir ju inte tal om små mysiga vägar, vilket är då smartaste vägvalet?
E22 hela vägen eller Växjö-Ljungby och E4?

Ska nog även försöka få tag på Autosocks, den här bilen kommer inte framåt om det är lite halt.

Härligt med vinter

Bilagor

• P1000273ae.jpg
    P1000273ae.jpg
    80,5 KB · Visningar: 2
F

F.d. 55367

Guest

ja hasse o maggan det är på tiden att flytta söder ut .

häls. kalle gun .medl.4500

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej alla glada i vinterkylan.

Vintern hänger sig kvar, bara att gilla läget....
Har lyckats tina upp bilen och fått den is och snöfri, men...
trots att jag haft värme på hela tiden i bilen så har det gått bra.
I helgen som gick tänkte jag att det var läge att starta bilen och varmköra för att allt inte ska bäcka igen totalt, så av med vintertäcket och kolla så allt är i sin ordning..
det var då jag såg att det var massa is runt höger framhjul, det hade smält från taket och runnit ner och lagt sig runt hjulet. Bara att knacka loss så gott det gick, inga större bekymmer med det
När jag låg där och knackade is så tittade jag in under bilen och fick se att det runnit in och frusit till is även i motorrummet. Hela rempaketet, generator, servopump, allt var en enda stor isklump. Vilken tur att man inte försökte starta bilen innan jag hittade detta, det hade säkert inte blivit en billig historia om man provat.
Snön från taket har smällt och runnit innan för täcket ner under huven och sakta frusit till en stor klump, nu lär jag kolla extra noga vare gång det är dags att starta bilen vintertid.
När jag väl fått bort isen med hjälp av försiktigt knackande och varmluftspistolen så var det inga som helst problem att få igång bilen, startade direkt, men vad hade hänt om jag inte sett..... huga...

mvh Claes
HusbilsBjörK

Bilagor

• HB IS.JPG
    HB IS.JPG
    410,9 KB · Visningar: 3

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ser inte bra ut. Hur kan vatten och frysa på just denna plats?
Måste ut och kolla min bil nu
Hälsningar Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dette er som det kjente problemet med Fiat, men er ikke denne bilen en Ford?
Uansett så er det på disse varebilnesene en renne mellom panser og frontrute som har en avrenning ned i eller forbi motorrommet. Fryser avløpet igjen så renner det over og da er det ingen kontroll på hvor vannet havner og fryser til is. Problemet størst med biler som ikke brukes og temperatur som pendler rundt 0.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Skönt att det äntligen har börjar töa och att vi har fått några plusgrader.
Risken för att bli insnöad minskar för var dag som går.
Här är en som fortfarande är insnöad, till och med ordentligt invallad när det fryser på.
V-backen :wink:

Insnöad.JPG

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er alla glada..

Har haft Husbilen på service idag för att allt skulle vara iordning inför säsongen, visserligen kör vi året runt, men våren och värmen är ju på gång..
Olja och filter bytt, frid och fröjd.. trodde jag.. bra att veta rutan var fulltecknad med inte altför trevlig läsning.. ena remskivan kastar med risk för att slita sönder remmar eller ännu värre slå hål på oljetråget.. dyr historia men det är bara till att boka ny tid för reparation.. hur kan det bli såhär konstigt frågade jag reparatören, men han hade inget bra svar, då kom jag att tänka på "isbildningen" ( se inlägg 27 ovan ) som var i vintras när vattnet läckt in i motorrummet och frusit runt remskivorna och remmarna. Detta kan mycket troligt vara orsaken till att remskivan blivit skev eller skadad på något sätt trodde dom på verkstaden..
Hur som haver bara boka ny tid och försöka le lite grand mitt i allt...

ha en bra dag
mvh Claes
HusbilsBjörk

Senast ändrad:
Toppen