• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

F

F.d. 3942

Guest
hemkommen med min Dethleffs -07. Ny bil som varit visningsobjekt,
ej inreg. Får se om registeringen fixar sig nu. Känner mig ganska osäker. Har läst
massor på nätet men man blir villrådig. Jag räknar med lite strul. Har Coc dokumentet
och briefet om dessa duger har jag ingen aning om.

Byte gasolslang till märkt -30C, genomgång alla apparater och åtgärd läcka(!) i
Dometic kyl/frys. 2400:-. Jämförandetest hos Motormännen 6250:-(priset borde
nog snarare vara 3000:) ej godkänd. Måste komplettera med ytterligare 1 st
friskluftsventil, värmeskydd under gasolspis och ytterligare evakueringshål mellan
gasoltuber. Tiden går nu, tvingad att fixa tillfällig registrering pris 1800:- för 3 mån
inkl försäkring. Efterkoll av gasolen kostar inget men tiden går. Räkna med 1-2 månader
för att fixa allt. Om man inte vill ha besvär eller inte har tid är det nog bäst att köpa av
en importör eller av en svensk återförsäljare. Men för min del tycker jag att det varit
en intressant erfarenhet. Dessutom en besparing på ca 80-90 tkr. Men, räkna med
att handlarpriset i Tyskland måste plussas med 30 tkr. Därefter kan man jämföra.

:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Jan M,

Hoppas allting gar efter forvantningar, lycka till med husbilen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Hej Jan, du behöver inte göra någon gasoltest om du har fått med dig det ursprungliga från tillverkaren. Det gäller 12 månader. Sen är det som du säger, gasolslangen måste bytas om den inte redan klarar -30gr. vilket skall stå tryckt på slangen.
Var även beredd på att få byta ut någon taklucka alternativt sätta in en ventil, typ Electroluxventil.
// Roland
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
950
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Hej Jan

Det är som Roland säger att du behöver inte göra en ny täthetskontroll av gasolsystemet på en så ny bil. Däremot om du byter gasolslangen så gör du ett ingrepp i gasolsystemet och då måste man göra en ny täthetskontroll. Detta om man skall följa reglerna inför en registreringsbesiktning.

Kenneth
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Hej Jan och lycka till med bilen,
Jag köpte i höstas en Hymer 650 och tog den till Motormännens teststation
för att gjöra ventilationochgasoltestet ,däri gör dom också tätthetsprov av gasolsystemet.
Kom till reg,besiktningen inga problem,men sen sa killen, nu har jag inte tid
med kontroll besiktningen,fick åka därifrån och beställa tid för samma.
10 dagar senare ,samma plats ,att gjöra k.besiktning.
Det första de tänkte göra var att tätthetsprova systemet ,jag visade upp
dokumentet ifrån Motormännens utan att imponera .De påstod att
detta skulle de göra enligt deras föreskrift, jag sagde nej,inga onödiga ingrepp i mitt system och åkte därifrån.
Passa på att beställa tid för registrering och kontroll bes. SAMTIDIGT..
hälsningar
Paulkaj
ps.Fick sätta in en Elektrolux och växla huvarna på wc och bodel eftersom
det fanns galler i wc huven.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Paulkaj, du har antagligen tagit in en en bil som är äldre än tre år, då skall den, förutom registreringsbesiktningen också kontrollbesiktigas. Det behövs ej om bilen är yngre än så.
På tal om detta ämnet så skall jag själv hämta hem min köpta Bürstner T 640 -07, när den "fyller" 6 månader i början på december.
Förutom den vanliga problematiken med takventiler, så säger AVL testcenter att den även skall ha en golvventil. Skall sitta i närheten av kylskåp eller entré.
Finns det någon i detta forum med en sådan bil som har sett till en sådan ventil? Jag hittade den inte när jag var o tittade på bilen.
Där finns ventil för Truma värmaren och avledningsrör för kylskåpet, men det skulle vara något förutom det?

// Roland
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Rolandn50
Vår Hymer har denna ventil placerad i nedre delen av bodelsdörren. Kylskåpet är placerat direkt innanför dörren och har även det en öppning i golvet för ev läckande gasol.
/Lars

Västerås 002.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
950
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Jag registreringsbesiktigade min bil i våras. Bilen är en 06:a. Det var inget snack om någon ventil i anslutning till dörren/kylskåpet eller några problem med takluckor. Bilen fanns sedan tidigare i sverige och det gjordes en jämförande kontroll på bilprovningen.

Jag anser att det är dags att skrota AVL. Hur länge skall sverige få har särbestämmelser beträffande gas/ventilationanläggningar. Jag har under åren betalat över 30.000 kronor på dessa kontroller. Det är helt obegripligt att man skall behöva göra detta på en ny bil som man köper från en stor tillverkare i europa.

Kenneth
 
F

F.d. 3942

Guest
Sv: Inreg. ny husbil fr. Tyskland-arbetsgång ?

Hej ! Vad skumt med kontrollbesiktningen. Men det borde ju inte gälla en ny bil som
ej varit registrerad tidigare antar jag.
 
Toppen