• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inre backspegel

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inre backspegel

Skulle likt å høre om det er noen som ALDRI har opplevd dette!
Selv har vi en skuff som har det med å hoppe ut på gulvet når vi ikke har husket å låse skuffene. Kjøleskapet har en elektronisk ekstralås som hjelper noe, men er litt for spinkel til at jeg vil stole på den.

Den verste vi har hatt var en hump på veien ut fra en stellplass i Barcelona - et par tekopper klarte å slå opp derer i overskap som ikke har annen lås en et par sterke magneter. Det ble en knust kopp å pille opp fra gulvet.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag får tacka för alla svar och tips. Om det var så att spegeln är till för att kolla i baksätet skulle spegeln vara monterad mer åt höger för att jag skulle se båda platserna som finns bakom förarstolen. Inte heller har jag någon nytta av att se hur någon rör sig bak i bilen utanför sätena, för jag tillåter inte att någon färdas utan att sitta fastspänd i bälte.

Jag kan inte undvika att tänka på hur en arbetskamrat till mig har beskrivit vad han såg när han kom fram till bussolyckan i Ängelsberg, i norra Västmanland, för några år sedan. En buss hade kanat av vägen i det hala väglaget, tippat och lagt sig på sidan. Under bussen låg flera resenärer fastklämda, med fötterna utstickande, i rader. Hade de haft bälten på sig hade de levt idag. Jag förstår inte heller hur bussbolagen kan tillåta stående resenärer.

Den inre backspegeln är för mig fortfarande en gåta.

Jokin

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022

Konversationsspegel kallas den extra backspegel, oftast ganska konvex, som sitter i vissa personbilar (t ex Citroën).

Jag har också en fabriksmonterad konversationsspegel i min integrerade Hymer. Den ger alltså, på ett säkrare sätt än att man snurrar på huvudet, en förbättrad kontakt med eventuella passagerare som sitter i bodelen.

Samtidigt är den ovärderlig, som nämnts ovan, för kontroll av kylskåpsdörrar och annat skräp man kanske glömt att låsa.

Jag vill inte vara utan min konversationsspegel.

Olle

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Konversationsspegel kallas den extra backspegel, oftast ganska konvex, som sitter i vissa personbilar (t ex Citroën).

Jag har också en fabriksmonterad konversationsspegel i min integrerade Hymer. Den ger alltså, på ett säkrare sätt än att man snurrar på huvudet, en förbättrad kontakt med eventuella passagerare som sitter i bodelen.

Samtidigt är den ovärderlig, som nämnts ovan, för kontroll av kylskåpsdörrar och annat skräp man kanske glömt att låsa.

Jag vill inte vara utan min konversationsspegel.

Olle

Hej
En sådan skall jag skaffa, skulle behöva den nu! Skall fara på en teaterresa med två andra par och vi åker med vår bil, så nu är man lite utanför när de andra sitter där bak och pratar
Ha de paffw

Toppen