• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inre backspegel

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste få veta! Varför har jag en inre backspegel i min hus bil då jag inte har något fönster i baksidan? Det är inte så att backspegeln sitter kvar i originalhytten i Ducaton, för jag har en "integrerad". Spegeln sitter fastskruvad i den nedfällbara sängens undersida. Vad förväntas jag titta på?

Någon måste ha ett bra idé!

Jokin

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025
Sv: Inre backspegel

När barnen var med var det bra att kunna kika på dom. men sen tog vi bort den. Körde huvudet i den när man skulle torka av rutan på insidan........

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Jag saknar inre backspegel funderar att montera in en (är nyfiken vill se vad de sysslar med där bak)
Ha de Paffw

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Backspegeln du nämner kan utgöra ett mått på produktutvecklingens "effektivitet/kvalitet/kostnad" i våra husbilar. Bilarna blir dyrare med "onödiga tillbehör och aviga konstruktioner"? Kanske är konkurrensen bland tillverkarna för liten och eller vi som köpare för godtrogna?

Man frågar sig om resten av konstruktionerna, även de som inte syns i bilarna. Relativt små tillverkningsserier av resp HB kan kanske vara en delförklaring liksom, höga tillverkningsmarginaler?

F

F.d. 2577

Guest

För oss är det helt tvärt om, bilen med ruta bak levereades med backspegeln i hanskfacket. Den var väl inte färdigmonterad.
Leffe

F

F.d. 5106

Guest

Jag har den spegeln till att se vad Lena (frun) fixar med i köket under färd , blir det Laxmackor eller kanske med vitlöksskinka på :p:
Tycker det är bra att se vad besättningen håller på med :D

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Har bakruta i min Bürstner men ser inte mycket i backspegeln ändå. Köpte en backkamera från England där monitorn monteras på backspegeln. den fungerar som backspegel när den är avlagen, men man ser backkamerans bild när den är påslagen!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Har bakruta i min Bürstner men ser inte mycket i backspegeln ändå. Köpte en backkamera från England där monitorn monteras på backspegeln. den fungerar som backspegel när den är avlagen, men man ser backkamerans bild när den är påslagen!

Hej Lena och Åke.
Du brukar komma med bra förslag, hur gör jag för att få av spegeln på en Fiat 2010.
Tackar på förhand om svar!
Mvh.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Förmodligen lika som på vår -09. Den sitter på en metallkil som är konad och släpper från den om den trycks uppåt. Inte bryta eller vrida.

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Monitorn till min backkamera fäster man direkt på backspegeln med fjädrande klämmor som finns på baksidan av monitorn. Lika enkelt som att sätta på en vidvinkelspegel!

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste få veta! Varför har jag en inre backspegel i min hus bil då jag inte har något fönster i baksidan? Det är inte så att backspegeln sitter kvar i originalhytten i Ducaton, för jag har en "integrerad". Spegeln sitter fastskruvad i den nedfällbara sängens undersida. Vad förväntas jag titta på?

Någon måste ha ett bra idé!

Jokin
Hej!

Jag är inte helt hundra på detta, men jag är rädd för att din bil är olaglig med denna backspegel. Har du inte genomsikt i bilen (= bakruta), får det inte sitta en backspegel i bilen. Troligen levererades chassiet med en backspegel. Husbyggaren ska då ta bort den om de bygger en bil utan bakruta.

Mvh

Home-car

F

F.d. 7811

Guest

Köp självhäftande kardborreband och sätt fast på spegeln.
Sedan sätter du motsvarande på baksidan av GPS-navigatorn och klämmer lätt upp denna på spegeln.

När navigatorn sitter mitt i bilen så kan också passageraren lätt titta på den.
Låt batterikabeln hänga fritt rakt ned och ta ström från ciggtändaruttaget.

På det sättet blir den "onödiga" inre backspegeln en billig GPS-hållare.

Fördelen är att du enkelt kan slita loss den när du går ur bilen eller använda den i en annan bil.

Backkameramonitorn placerar du längst ned till vänster vid framrutan så får du nästan samma synvinkel till den som den vänstra yttre backspegeln. Skymmer då heller inte sikten framåt.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Jag har (som ni ser på avataren) en helintegrerad husbil. Jag har ingen backspegel, och det saknar jag. Jag har i och för sig inget fönster som jag kan bakåt i, men det händer "alltid" något när vi åker iväg.

Är det inte kylskåpsdörren som far upp med ett brak i första högerkurvan med resultat att ölburkar, ostpaket och kaviartuber m m far ut över hela golver så är det någon låda eller garderobsdörr som far upp. Känner ni igen det...........:)

Då skulle det kännas bra att kunna kolla i backspegeln vad som hänt.
Är det någon som har tips på en backspegel som kan eftermonteras. Gärna att den skruvas fast i en trähylla uppåt.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Härligt Frankia....

"Är det inte kylskåpsdörren som far upp med ett brak i första högerkurvan med resultat att ölburkar, ostpaket och kaviartuber m m far ut över hela golver så är det någon låda eller garderobsdörr som far upp. Känner ni igen det...........:) "

......trodde ett tag att det bara var vi som hade svårt att komma ihåg allt.;)

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Håller också med Frankia!! Trots att man tycker att man kommit ihåg ALLT, luckor, stängt kylskåp, toalettdörr m m så händer det nästan alltid att "något" åker upp och "något" far ut över golvet.

Vi kommer att lägga ut en checklista i en annan tråd med kom-i-håg innan avfärd.

Inger/fru hianders

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Haha, det är alltså inte bara jag som glömmer sånt, hur många gånger har man inte stannat på första bästa busshållplats och plockat upp diverse grejer från golvet inklusive krossade ägg från kylen!:twitcy:

/Ludde

F

F.d. 661

Guest

Hej!

Jag är inte helt hundra på detta, men jag är rädd för att din bil är olaglig med denna backspegel. Har du inte genomsikt i bilen (= bakruta), får det inte sitta en backspegel i bilen. Troligen levererades chassiet med en backspegel. Husbyggaren ska då ta bort den om de bygger en bil utan bakruta.

Mvh

Home-car

Som du kanske ser så har trådskaparen en helintegrerad bil, alltså kan inte spegeln ha suttit där frpn bilfabriken utan måste ha monterats av husbilsbyggaren.

Toppen