• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inneskärmar

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Inneskärmar

jag har inte vågat att lossa på insidan dörren, visste inte at det fanns plats för isolering, fönstret går ju ner i dörren, klistar du fast isoleringen?
:)

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022

Ja Biltemas självhäftande ljudisoleringen 20mm går men det är lite knepigt.
Men värt besväret var bor du .vill du ha hjälp hör av dig.

A

Argos9595

Guest

Inte visste jag att det fanns innerskärmar att köpa till i efterhand. Är de lätta att montera på en Fiat 2008 Alkovbil?

:mcride:

I

Iveco 35

Guest

Hej Argos, du monterar dom själv på 15 min hur enkelt som helst.Mvh. Olle.

F

F.d. 11293

Guest

Börja med att montera av hjulet, var försiktig sedan när du sänker ner bilen igen, så att fjädringen kommer där den skall i utskärningen på innerskärmen, jag fick den i klämm på ena sidan och fick montera om skärmen, flytta den ett par cm.
:)

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Jag köpte min hos Husvagnsexpo i Bromölla och monteringen gjorde jag själv tog ca 20 min. Kunde inte märka något större ljud skillnad men fördelen är att de går ner under skärmen och funkar som stänkskydd och det blir mindre sprut på bodelen.För att montera dess behöver inte hjulen demonteras.

Senast ändrad:
F

F.d. 4933

Guest

Hej!
Jag tillhör även de som monterade innerskärmar på vår Ducato 1994 modell. Har en tråd om detta på ett annat forum: Omdrevning av växellåda. - Husvagn & Camping

Utdrag av inläggen: Hej Angsgar! Inner skärmarna är på plats! Lokari's skärmar passade som hand i handske, endast 4 skruvar behövdes, men jag satte i 5 :)en skruv längre in mot motorrummet. Skärmarna var på klistrade resonansdämpande asfaltbitar.(kostade 200 kr. extra, men det blir billigare om du köper själv och klistrar på.) Sjalv klistrade jag på 4 cm (2 x 2 cm) luddämpingsmattor i bakdelen av hjulhusen mot insteget. Nu hör jag inte hjulen alls, själv med dubbdäck! Helt fantastisk, det är som hjulen inte finns där. La också på 2 cm över hjulhusen till bakhjulen, täppade till runt hela "boxen" invändigt i vagnen. Den är ca 50 x 30 cm, och sticker upp ca 5 cm från golvet. Så nu är det tystare där bak också. :) Tog några foton medan jag jobbade. Fredag kör vi 130 mil norrut, så då får vi se vad bilen går för. mvh LadyRose.

Toppen