• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av utländska gasolflaskor

Marcus58

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2024
Ju mer jag läser i alla trådar om gasol utomlands ju mer förvirrad blir jag; om någon kunde vara vänlig och svara på mina tre frågor så kanske det hela klarnar. Jag är övertygad om att frågorna på något sätt besvarats i andra trådar men jag kan inte läsa ut det jag vill veta ändå.

Jag tänker åka till Frankrike och Spanien i slutet av mars och har tänkt lösa gasolproblemet genom att antingen köpa en LPG-tank hos Wynen på vägen ner eller köpa gasolflaska i Spanien. Mina frågor är då:

1) Om jag åker till Wynen (eller Alugas) och köper LPG-tank av dem, behöver jag då någon koppling för att det ska fungera med min svenska gasolanläggning i husbilen eller är det bara att koppla in, alt att man får allt man behöver av dem?

2) Om jag istället köper en spansk gasolflaska i Spanien, räcker det då med en adapter för att koppla in den till min svenska anläggning eller måste jag skaffa även ny regulator? Jag har en adapter för att kunna koppla in en tysk flaska, går den att använda även till en spansk?

3) Om jag istället köper en gasolflaska i Frankrike, vad krävs då för att jag ska kunna använda den? Kan jag köpa adapter för det i Sverige? Ingår den i det "kit" med gasolkopplingar som säljs av Primagaz?
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av utländska gasolflaskor

Om du ska koppla in en fransk flaska i en svensktillverkad bil behöver du en adapter från svensk till fransk koppling. Finns hos husbilshandlarna.

Birgitta
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Inkoppling av utländska gasolflaskor

Det är väldigt besvärligt att köpa en spansk flaska om man inte köper på "öppna marnaden". Finns säkert beskrivet i andra trådar, så sök!

Plus att du behöver en annan typ av "koppling" till själva flaskan. En som trycks på, alltså funkar inte den tyska, som skruvar på.

Tror det är lika svårt att köpa en fransk flaska som en spansk. Minns att jag träffade franska ungdomar för ca 8 år sen som sa det. De kunde köpa en 6kg "rund boll" på mack, men inte en stor P11 i Spanien.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av utländska gasolflaskor

Det är inga problem att köpa en fransk 10 kg flaska (grön). Finns på de flesta mackar och Super U som säljer drivmedel. Man betalar 18€ (2010) i deposition och de får man tillbaka när man lämnar flaskan.
 
Toppen