• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av portabel solcell

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag har 400 solcellswatt på taket. Tyvärr räcker det inte långt med Spaniens lågt stående vintersol.
Tänkte köpa Biltemas portabla solpanel på 100 watt. Den borde ge en hel del om man vinklar den mot solen.
Problemet är att jag inte vet hur jag kopplar in den. När man läser på på nätet verkar det vara en djungel.
Vill inte riskera att skada batteribanken. (475 AH LiPo Super B)
Är det någon här på forumet som har erfarenhet ?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Enklast kopplar du in den portabla solcellen med en egen regulator direkt mot batteriet. Då slipper du bry dig om vad dina andra solceller har för spänning och effekt. Regulatorn ska då ha Li kurva som tex Victron som är ställbar.
Den regulator som är med från Biltema skulle inte jag använda till Li batterier.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Enklast kopplar du in den portabla solcellen med en egen regulator direkt mot batteriet. Då slipper du bry dig om vad dina andra solceller har för spänning och effekt. Regulatorn ska då ha Li kurva som tex Victron som är ställbar.
Den regulator som är med från Biltema skulle inte jag använda till Li batterier.
Vill helst se vilken laddning jag har på batterierna. Då måste väl strömmen gå genom ordinarie regulator?
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Skulle man inte kunna koppla förbi Biltemas PWM-regulator och koppla in trådarna på samma ställe som solcellerna på taket är kopplade i bilens regulator?
 

Bilagor

  • 20230723_113914.jpg
    20230723_113914.jpg
    3,6 MB · Visningar: 25

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Då måste du veta vad dina paneler har för spänning och om de är parallell eller serie kopplade. Om du har under c:a 21V på solarmodulens ingång så är de parallellkopplade och då kan du koppla den portabla panelen direkt på solcellsregulatorn.
Är spänningen högre så är de seriekopplade och då måste de antingen kopplas om till parallellt eller så är det en separat regulator som behövs.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag ska mäta och se vad jag får.
Om jag lägger in direkt på batterierna från en separat regulator, så stämmer väl inte visningen på bilens panel m.a.p. laddstatus?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag och en kompis monterade dessa uttag på lämpligt ställe, en på varje sida om hb,. Drog kabeln sen direkt till regulatorn, där de andra solpaneler är inkopplad..
Nu är kopplingen permanent och kommer solen från vänster eller höger, så är det att bara plugga in...

Alla värden hamnar nu på samma ställen

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker cigguttaget är en rätt dålig kontakt med stor risk för glapp. Jag har gått över helt till Anderson 50 A. På bilden även med USB-A och USB-C.
Jag har inte märk detta på dessa ut/in tag... De är ju chomad mässigt eftersom de skall klara utomhusmiljö...
Sen kör man inte alla panelerna via dessa uttag... Så max A blir ju bara 5-10A..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker cigguttaget är en rätt dålig kontakt med stor risk för glapp. Jag har gått över helt till Anderson 50 A. På bilden även med USB-A och USB-C.
Jag använder de här:

Tål 20A och sitter ihop ordentligt. Pluggen finns också vinklad när det är trångt.
 
Toppen