Kopplar du Ctek före EBL så kan funktioner som styrning av kyl mm. sluta fungera,dessutom ger Ctek max 20A, kylen kommer att ta 15A så det blir inte mycket laddning över.
Olof G........
----------------------------------------------------------------------------
Tillbaka hemma igen

.
Ja, om kylen skall köras på 12V så måste man kolla vilken väg som den strömmen går. Den har ju olika funktioner beroende på hur gammal bilen är.
Den går på 12V när bilgeneratorn laddar som är standard, och går när solceller laddar tillräckligt om den funktionen finns, samt säkert flera andra varianter. Ofta eller kanske alltid så har ju kylskåpet eget relä som slår till på D+ och har inget att göra med skiljereläet. Då bör man nog mata den funktionen med en egen 12V från generatorn eller dela upp bef. kabel om man kommer åt och tycker den är tillräckligt kraftig så den funktionen ligger helt separerad från resten, vilket jag tror att den nästan gör från början så det borde inte vara så svårt. På äldre bilar är det helt separerat från början.
Dessutom så skall nog inte Ctek'en jobba mot ett kylskåp på laddsidan, den analysen klarar den nog inte av när den bara tror att det är ett eller flera batterier på den sidan och kanske någon lampa under färd.
Det jag hela tiden är ute efter är att allt skall funka fullt ut när det är färdigkopplat.
Laddning, mätning och underhållsladdning skall funka.
Displayer skall visa rätta värden för att inte lura ägaren på Amp. innehållet i batterierna.
Inget skall vara fel så laddarna blir lurade av någon annan väg som en del av strömmen tar.
Det jag har sett är extraladdare både 230V och Ctek 250 m.m. är kopplade så att laddningen inte passerar och mäts av shunten och displayerna visar helt fel.
Originalladdningen från generatorn ligger kvar och lurar fullständigt Ctek 250 att känna av bobatteriet och vad det behöver. Det är blir även lite rundgång för Ctek'ens matning sker ju delvis från batteriet som den skall ladda eftersom batterierna är sammankopplade, m.m.
Efter att tittat på den hela ritningen som Kjell1351 la in så är det ju ingen risk för rundgång eller annat dumt och strul, så det fungerar säkert bra. Men jag vidhåller fortfarande att man blir av med en del funktioner, och allt inte funkar fullt ut, samt flera onödiga reläer på vägen.
Så åter igen

, funkar alla funktioner fullt ut, eller funkar det "bara" bra men kanske inte helt som det är tänkt med alla finesser som finns och är synd att inte utnyttja.
Därför tycker jag att det är svårt att råda någon om inkoppling när man inte kan mäta och se var allt sitter som jag skrev i första inlägget.
Det är ju inte lätt att koppla in extraladdare och ändra på funktioner så att allt funkar utan att stöka till det, men varför skall man satsa på att kunna återställa något till original som troligen blir så mycket bättre än originalet.
M. mycket v.h. JANKRO.
Ps. jag såg Montreals inlägg efter jag skrev detta. Det kanske alltid är helt separerat från början även på nyare bilar och då gäller det ju bara att mata kylskåpet och Ctek'en var för sig.